Corneliusfat som gjæringsfat.

Er det noen god grunn, til ikke å bruke corneliusfat som gjæringsfat? Har et kjøleskap jeg tenke å bruke til gjæring, men får bare plass til et vanlig gjæringsfat. Vis jeg bruker corneliusfat der får jeg med lit god vilje plass til tre corneliusfat. Tenkte jeg kunne koble en slange på innvetilen som gjærlås.
 
Rengjøring av fat etter gjæring ser jeg for meg som en hodepine. Ellers går det vel helt fint, men du får jo endel svinn til bunnfall og at ikke du kan fylle fatet til bredden før gjæring så serveringsfatet blir noe mindre fullt enn gjæringsfatet.
 
Jeg ser en del fordeler med å bruke corneliusfat som gjæringsfat, så jeg installerte en thermowell i et fat i går som blir nytt gjæringskar :)

Fordeler slik jeg ser det:
-mulighet for å ta prøver uten å åpne fatet
-oksygenfri overføring mellom gjæring og fat/flaske
-stål har bedre varmeledningsevne enn plast -> lettere å regulere gjæringstemperatur med omgivelsestemperatur
-tar ikke smak og farge
-hendig format -> kan feks. bråkjøles i kjøleskap/kegator for å felle ut gjær og klarne
-god mulighet for naturlig karbonering med mottrykksventil
-mulighet for gjæring under trykk

Ulemper:
- kan bygge opp mye trykk dersom det tetter seg
- vanskeligere å topphøste gjær
- diptube kan tette seg
- vanskelig med stor blow-off slange uten modding
 
Bjarte H skrev:
Jeg ser en del fordeler med å bruke Corneliusfat som gjæringsfat, så jeg installerte en thermowell i et fat i går som blir nytt gjæringskar :)

Hvor satte du thermowellen?
 
Brastad skrev:
Bjarte H skrev:
Jeg ser en del fordeler med å bruke Corneliusfat som gjæringsfat, så jeg installerte en thermowell i et fat i går som blir nytt gjæringskar :)

Hvor satte du thermowellen?

Den står i en rustfri kompresjonskobling med silikono-ringer i stedet for klemring slik at den er lett å ta ut.

2013-09-23-21.43.58.jpg

2013-09-23-21.44.05.jpg

2013-09-23-22.31.42.jpg
 
Er det noen som har flere erfaringer med dette? BjarteH vet jeg gjorde det men han er vekk som ei sviske fra forumet nå.
 
Er det noen som har flere erfaringer med dette? BjarteH vet jeg gjorde det men han er vekk som ei sviske fra forumet nå.
BjarteH finner du som mannen bak Salikatt bryggeri i Stavanger. Mener Palmer og Jamil diskuterte ulike typer gjæringskar i en episode av Brew strong og konkluderte med at corny keg var det absolutt dårligste alternativet.
 
Sett på en spunding valve og gjær med trykk,ferdig karbonert øl når det er ferdig gjæret :)
Ser noen kapper litt av stigerøret på Corneliusfat så di ikke får med gjær under tapping til glass/nytt fat.
Gjør dette selv på vv tanker..Fungerer glimrende..

Kjører 0,3 bar til gjæringen har roet seg noe og øker utover til ca 2 bar..(18 grader)
Har slange fra ventilen ned i ei flaske så jeg kan følge med på aktiviteten..

Fordelen er og at du ikke drar inn O2 under CC..
 
Sett på en spunding valve og gjær med trykk,ferdig karbonert øl når det er ferdig gjæret :)
Ser noen kapper litt av stigerøret på Corneliusfat så di ikke får med gjær under tapping til glass/nytt fat.
Gjør dette selv på vv tanker..Fungerer glimrende..

Kjører 0,3 bar til gjæringen har roet seg noe og øker utover til ca 1 bar..
Har slange fra ventilen ned i ei flaske så jeg kan følge med på aktiviteten..

Det er litt sånn optimisten her tenker nå.

Greia er at jeg da ville fylt 12L fat fra 18L, smekkfullt og mottrykksfyllt flasker fra dette (skal ha flasker ja, ikke spør).

Men så dukker jo spørsmålet opp om dypprøret. Det bør jo kappes sånn at jeg ikke får gunk over på 12L, men at jeg får faktisk 12L over. Og jeg antar at noen har laget en spunding valve som går på f.eks gass-inn? Og hva skjer når jeg først får gunk i røret? Blåse co2 tilbake, for å røre opp igjen gunken? Etc etc.
 
Gjærer på 120 liter tanker, og det er vel ikke mer enn 2 liter gugge igjen i tanken etter den er tømt..Kommer an på hvor kjapt det klarner og hvor lenge du gidder å vente..for vår det med 120 liter tank(110 liter øl) så tar det sin tid å klarne..

Noen bruker disse,går bare til litt over 1 bar..den jeg har går til 2,2 bar men er vanskelig å få tak i..

http://www.aliexpress.com/item/Ball...id=93b3597f-a01f-4dce-afa0-97ca269ed193&tpp=1

http://www.aliexpress.com/wholesale...&SearchText=Adjustable+Pressure+Relief+Valve+
 
Gjærer på 120 liter tanker, og det er vel ikke mer enn 2 liter gugge igjen i tanken etter den er tømt..Kommer an på hvor kjapt det klarner og hvor lenge du gidder å vente..for vår det med 120 liter tank(110 liter øl) så tar det sin tid å klarne..

Noen bruker disse,går bare til litt over 1 bar..den jeg har går til 2,2 bar men er vanskelig å få tak i..


http://www.aliexpress.com/wholesale...&SearchText=Adjustable+Pressure+Relief+Valve+
Men. Å koble den på corny? Da nå man vel mekke tipper jeg? Står ikke noe om gjengedimensjon. Hadde det vært 1/4" ville den gått rett på en ball-lock.
 
Se der ja. Nå begynner ballen å rulle. Bare kjipt at jeg solgte alle fatene mine :p

Da må jeg finne ut av det med trub. Tror dette blir et prosjekt over tid. Tipper det blir 15L karene fra BS først, for såvidt jeg kan se så tar de 16 komma ettellerannet og så får jeg ta den upraktiske smellen med hefe og lignende.

Men å gjære i noe med naturlig oksygenbarriære og kunne tvangsflushe etter tørrhumling hadde vært topp. Kan jo tvangskarbonere uansett så naturlig karbonering/spunding tenker jeg egentlig ikke på.
 
Det ser jeg ikke på som et problem. Har fått co2 fra Ernst nielsen før, som jeg ikke vet om er næringsmiddelgodkjent, men jeg tviler?

Uansett så skal jeg gå for næringsmiddelgodkjent co2 etterhvert. (Hvis Ernst nielsen serverer NM-godkjent så sliter hue mitt)
 
Se der ja. Nå begynner ballen å rulle. Bare kjipt at jeg solgte alle fatene mine :p

Da må jeg finne ut av det med trub. Tror dette blir et prosjekt over tid. Tipper det blir 15L karene fra BS først, for såvidt jeg kan se så tar de 16 komma ettellerannet og så får jeg ta den upraktiske smellen med hefe og lignende.

Men å gjære i noe med naturlig oksygenbarriære og kunne tvangsflushe etter tørrhumling hadde vært topp. Kan jo tvangskarbonere uansett så naturlig karbonering/spunding tenker jeg egentlig ikke på.
Er nevnt i en annen tråd i forumet, kvaliteten på co2 angående oksygeninnhold begynner å bli viktig når du nærmer deg profesjonelt nivå på oksygeninnhold ved pakking/flasking av ølet. Hvis du karbonerer/flusher med co2 som har for mye o2 så hjelper ikke de andre tiltakene så mye.
http://discussions.probrewer.com/sh...uality-and-impact-on-dissolved-oxygen-in-beer

Fyren får oppgitt 99.9% co2 i miksen sin. Selv AGA med næringsmiddelgodkjent co2 får såvidt jeg husker rett ikke det tallet. Mente at de oppgir noe på 99%, men husker ikke desimalen etter. Problemet for min del er at det er vanskelig (umulig? Fikk ikke noe svar) på om store tanker, som jeg kommer til å fylle fra, er mulige å få med stigerør.
 
Tilbake
Topp