Diverse ang BBX0 Automatic

Hei!
Vurderer BB60 Automatic, og har noen spørsmål

1. Hva er max maltmengde denne takler?
2. Kan en bruke pumpa for å flytte vørteren til gjæringsdunken?
3. Til dere som har BBX0 Automatic, og også har brygget på en GrainFather, kan dere nevne fordeler og ulemper?
 
Har sett på denne litt i det siste selv! Det virker som en billig men ok maskin, bortsett fra at den er såpass ny at det er lite med førstehåndserfaring ute å går enda.

Det står oppgitt en del detaljer om BB30 Automatic på sidenen til Ølbrygging, men lite om BB60. Jeg hadde f.eks. likt å vite hvor stor den er. Mulig jeg har oversett åpenbare opplysninger, men finner ikke dimensjonene på siden deres slik de står på BB30 Automatic sidene.

1. opptil 20 kg, men tror nok det er uten maltrør. Mener jeg har lest 14kg med maltrør?
2. Jeg vil tro det er mulig, om man kobler på noe annet eller kobler en silikonslange til whirlpool røret?
 
Når det gjelder maltmengde står det følgende i manualen til BB60:
Maximum recommended amount of malt when brewing:
Using Malt basket = 15Kg
Using False bottom = 16Kg

Du kan sikkert i teorien bruke pumpen til å flytte vørter til gjæringsdunken, men inntaket til pumpen er i bunn av kjelen, så du vil få med deg deg mye trub over i gjæringskaret. Også risikerer du selvfølgelig at pumpa går tett. Vil nok heller anbefale å bruke krana til å flytte vørter over i gjæringsdunken.

Når det gjelder størrelse på BB60 står det følgende i bruksanvisningen:
Outer dimensions (with lid, ex handles): Height = 678mm, Diameter = 420mm
Inner dimensions: Height = 503mm, Diameter = 401mm
Volume of boiler: 63,5 liters
 
Hei. Ja, jeg har akkurat fått meg BB60 Automatic.
Jeg har ikke noe sammenlikningsgrunnlag, ettersom jeg er helt fersk på området, og jeg satte mitt første brygg i dag, men alt i alt er jeg fornøyd.
Som flere andre har nevnt, gikk pumpen min også tett under whirlpooling. Brygget en IPA, så jeg regnet nesten med at det kom til å skje, men optimistisk gikk jeg i gang uten humleposer, men etter noen få minutter begynte pumpen å pumpe saktere, og snart var det stopp. Så jeg kommer nok til å prøve med humlepose neste gang for å se om det hjelper.
Ellers gikk alt etter boken, og jeg er godt fornøyd med utstyret. Litt nybegynner-fikling, men det var ikke utstyrets feil.
Vurderte Speidel og Grainfather, men vi er flere som skal brygge sammen, så vi ønsket større kjele, og etter en monolog med min samboer ble vi enige om at Speidel var for dyrt.
 
Når det gjelder maltmengde står det følgende i manualen til BB60:
Maximum recommended amount of malt when brewing:
Using Malt basket = 15Kg
Using False bottom = 16Kg

Du kan sikkert i teorien bruke pumpen til å flytte vørter til gjæringsdunken, men inntaket til pumpen er i bunn av kjelen, så du vil få med deg deg mye trub over i gjæringskaret. Også risikerer du selvfølgelig at pumpa går tett. Vil nok heller anbefale å bruke krana til å flytte vørter over i gjæringsdunken.

Når det gjelder størrelse på BB60 står det følgende i bruksanvisningen:
Outer dimensions (with lid, ex handles): Height = 678mm, Diameter = 420mm
Inner dimensions: Height = 503mm, Diameter = 401mm
Volume of boiler: 63,5 liters

Hvor langt er det fra bunnen av BB60A og opp til kranen? Jeg har liten takhøyde i bryggerikjelleren min så derfor må bryggeren stå ganske lavt. På GF'en er ikke dette noe problem ettersom man bruker pumpa og motstrømskjøleren til å flytte vørteren. Jeg er kjempefornøyd med motstrømskjøleren som fulgte med GF'en så jeg vil se det som en stor fordel om denne kan kobles på BB60A også.
 
Hvor langt er det fra bunnen av BB60A og opp til kranen? Jeg har liten takhøyde i bryggerikjelleren min så derfor må bryggeren stå ganske lavt. På GF'en er ikke dette noe problem ettersom man bruker pumpa og motstrømskjøleren til å flytte vørteren. Jeg er kjempefornøyd med motstrømskjøleren som fulgte med GF'en så jeg vil se det som en stor fordel om denne kan kobles på BB60A også.

Hei
Er på jobb i natt, men kan måle for deg i morgen tidlig.
Legger ved brukermanual. Finner det meste av annen info der dersom du lurer på annet :)
 

Vedlegg

  • Beer Brew Automatic UserManual v073 Customer Copy.pdf
    1,4 MB · Sett: 151
Hei,

I en annen tråd ifht BB originalen, blir det kommentert at den har slitt med noen "idiotiske" feil. Har disse blitt rettet opp på BB Auto?

Tar en copy/paste av det som ble skrevet i den andre tråden:
Stemmer litermarkeringene nå, f.eks.? Sitter de nå på motsatt side av krana?
Har bunnrista lange nok bein (hvis det er rist), og har den fått riktig diameter?
Sitter effektregulatoren skikkelig fast? Er kjelen helt tett (min lekket litt med kaldt vann i!)?
 
Hei. Ja, jeg har akkurat fått meg BB60 Automatic.
Jeg har ikke noe sammenlikningsgrunnlag, ettersom jeg er helt fersk på området, og jeg satte mitt første brygg i dag, men alt i alt er jeg fornøyd.
Som flere andre har nevnt, gikk pumpen min også tett under whirlpooling. Brygget en IPA, så jeg regnet nesten med at det kom til å skje, men optimistisk gikk jeg i gang uten humleposer, men etter noen få minutter begynte pumpen å pumpe saktere, og snart var det stopp. Så jeg kommer nok til å prøve med humlepose neste gang for å se om det hjelper.
Ellers gikk alt etter boken, og jeg er godt fornøyd med utstyret. Litt nybegynner-fikling, men det var ikke utstyrets feil.
Vurderte Speidel og Grainfather, men vi er flere som skal brygge sammen, så vi ønsket større kjele, og etter en monolog med min samboer ble vi enige om at Speidel var for dyrt.


Ett lite triks som har fungert på BB30A er å gi ett godt blåsned i silikon slangen på pumpen. Har da klart å løsne så det sirkulerer igjen.
 
Ett lite triks som har fungert på BB30A er å gi ett godt blåsned i silikon slangen på pumpen. Har da klart å løsne så det sirkulerer igjen.
Var litt bekymret for å gjøre det under nedkjøling ettersom jeg da tenkte at det helst ikke skal så mange bakterier oppi vørteren, men det er kanskje ikke noe problem?
 
Hei,

I en annen tråd ifht BB originalen, blir det kommentert at den har slitt med noen "idiotiske" feil. Har disse blitt rettet opp på BB Auto?

Tar en copy/paste av det som ble skrevet i den andre tråden:
Stemmer litermarkeringene nå, f.eks.? Sitter de nå på motsatt side av krana?
Har bunnrista lange nok bein (hvis det er rist), og har den fått riktig diameter?
Sitter effektregulatoren skikkelig fast? Er kjelen helt tett (min lekket litt med kaldt vann i!)?
Hva med å bruke en slik som jeg linker til?. Da slipper dere tett pumpe. Jeg ble veldig fornøyd med min. Bruker dere veldig mye humle så finnes det sikkert en som litt større og.

http://www.ebay.com/sch/i.html?_fro...+Brew.TRS0&_nkw=Hop+Spider+Home+Brew&_sacat=0
Kan jo evt bruke flere enn en ved mye humle. Bestiller liker godt to med en gang. Godt tips. Har sett på de flere ganger, bare aldri kommet så langt som til å bestille..
Men er det noen som vet hvorvidt å blåse i slangen for å løsne evt grums i pumpa under kjøling faktisk kan føre til infeksjon?
 
Hei,

I en annen tråd ifht BB originalen, blir det kommentert at den har slitt med noen "idiotiske" feil. Har disse blitt rettet opp på BB Auto?

Tar en copy/paste av det som ble skrevet i den andre tråden:
Stemmer litermarkeringene nå, f.eks.? Sitter de nå på motsatt side av krana?
Har bunnrista lange nok bein (hvis det er rist), og har den fått riktig diameter?
Sitter effektregulatoren skikkelig fast? Er kjelen helt tett (min lekket litt med kaldt vann i!)?
Hei,

I en annen tråd ifht BB originalen, blir det kommentert at den har slitt med noen "idiotiske" feil. Har disse blitt rettet opp på BB Auto?

Tar en copy/paste av det som ble skrevet i den andre tråden:
Stemmer litermarkeringene nå, f.eks.? Sitter de nå på motsatt side av krana?
Har bunnrista lange nok bein (hvis det er rist), og har den fått riktig diameter?
Sitter effektregulatoren skikkelig fast? Er kjelen helt tett (min lekket litt med kaldt vann i!)?
Jeg må dobbeltsjekke litermarkeringen, men mener det så ganske riktig ut. Men litermarkeringen sitter fortsatt på 'feil' side, men det er ikke noe problem for min del.
Min kjele lekker ikke, og effektregulatoren styres av elektronikken og ikke hatt noe problemer med denne.
Stigrøret på min var riktignok montert litt skjevt, så jeg har fått tilsendt ny (veldig bra kundeservice, som så mange nevner), men det er jo en indikasjon på at kvalitetssikringen fortsatt ikke er helt på topp.
Har ikke testet med silbunn, men skal prøve å huske å sjekke om bena på denne nå er lange nok neste gang jeg tar fram kjelen.
 
Fikk min BB60A i dag, men det fulgte ikke med noen brukermanual. Det må vel være en feil? Har dere andre fått med det?
 
Tilbake
Topp