Hva med å gi blaffen i hele pumpa?
Trengs det pumpe?
Brygger på en gammel BB60 og har aldri hatt noen problemer.....
Man TRENGER vel ingenting. De brygget øl for 100 år siden også...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Trengs det pumpe?
Trengs det pumpe?
Ser at bb60 krever 16 A sikringer, men jeg har kun 15 A. Vil dette kunne by på problemer? Effekten er oppgitt til 3000 w,men jeg vet at det er små avvik på elementene og spenningsvariasjoner på nettet. I en ideell verden har jeg snaue 2 A å gå på.
Og på disse komplette bbxx-pakkene, er det noe mer som trengs? Tenker da spesielt på koblinger til kjølespiralen o.l.
Det jeg kjøpte i tillegg til den største komplett-pakken på BB60 var hageslange og koplinger til kjølespiralen. Ellers mener jeg at alt annet fulgte med. I tillegg trenger du "noe" å flytte vann fra vannvarmeren til BB-en, hvis du går for pakken med vannvarmer. Hvis du batch-sparger har olbrygging.no et litermål på 5 liter som burde fungere fint. I tillegg vil jeg anbefale:Ser at bb60 krever 16 A sikringer, men jeg har kun 15 A. Vil dette kunne by på problemer? Effekten er oppgitt til 3000 w,men jeg vet at det er små avvik på elementene og spenningsvariasjoner på nettet. I en ideell verden har jeg snaue 2 A å gå på.
Og på disse komplette bbxx-pakkene, er det noe mer som trengs? Tenker da spesielt på koblinger til kjølespiralen o.l.
Takk for svar! Jeg la inn en bestilling på BB30 auto. Tenkte det ble litt enklere å løfte maltrøret på denne versjonen kontra bb60.
I tillegg har jeg en heftig kjøkkenkjele og induksjonstopp med boost-funksjon, så skal vel klare meg uten vannvarmer, håper jeg.
Humleposer var ikke et dumt tips. Har forstått det slik at bruk av disse kan bidra til at pumpa ikke tetter seg.
Har du mulighet for å gi meg eksakte opplysninger på hva slags koblinger o.l jeg trenger til kjøleren. Gjerne referer til butikk og artiklene som trengs.Jeg er helt grønn på den slags.
Målte min BB 60 i dag.
10=11
15=16
20=21
25=27
30=32
35=38
40=43
45=48
50=54
55=59
Stemmer med den jeg hadde, det der. Hvor gammel er din? Det er jo smått fantastisk om det ikke er rettet opp i de siste utgavene.
Min tar mer en målene sier. Siste målet i bøtta er 55 og der får jeg da 59Liter målt vann. Hvor stor forskjell det er med varmt vann aner jeg ikke. Jeg fylte ikke opp til randen, men tipper jeg kan klare 5-6 liter til om ikke mer, men da er det heeeelt til kanten. Men har ikke problemer med å koke med værter opp til 55 merket (da 59 liter i virkeligheten) Jeg kjøpte denne for kanskje 7mnd siden...
Når jeg målte å satt i regnestykke fikk jeg 56,76, så da ser det ut som jeg heller trenger å invistere i et nytt målebeger
Det var i grunnen litt skuff hehe Men ok greit å få avklart. Så da stemmer 55 merket relativt bra i det minste.
Men ja det er en bb60 automatic
Nå når du har tydd til kalkulatoren, er det slik at du kan ta en tommestokk eller metall linjal eller liknende og måle høyden på vannet, eventuelt litersmarkeringer om slike finnes, da finner du ut hvor mye vann du faktisk har oppi. Du kan også enkelt benytte formelen (siden den er lineær) i feks xl og lage deg en tabell som sier hva faktisk høyde på vann gir av volum. Det gjorde jeg til ex speidelen min, og jeg opplevde mye bedre kontroll.Når jeg målte å satt i regnestykke fikk jeg 56,76, så da ser det ut som jeg heller trenger å invistere i et nytt målebeger
Det var i grunnen litt skuff hehe Men ok greit å få avklart. Så da stemmer 55 merket relativt bra i det minste.
Men ja det er en bb60 automatic
Da har de i alle fall prøvd, da - kanskje for drøyt å vente at de skulle klare å få laget noe som stemte helt.
Målte du opp med et gjæringskar med litermarkeringer? Det er ikke alle som er pålitelige, nemlig. (Jeg er ikke sikker på om det er noen av dem som er helt riktige, faktisk.)