Diverse ang BBX0 Automatic

Hva med å gi blaffen i hele pumpa?
Trengs det pumpe?
Brygger på en gammel BB60 og har aldri hatt noen problemer.....

Brygget også på en gammel BB60 så lenge den varte, og hadde skaffet meg pumpe. Den havnet i skuffen sammen med kontinuerlig skylling. Hvorfor skaffe seg sjøl så mye trøbbel bare for å spare litt malt - og jeg mener litt? Når du enkelt får 82/83% meskeeffektivitet med batch sparging, ser jeg ikke poenget med å drive med kontinuerlig skylling. (Mulig det har noe for seg når du skal brygge sterke øl. Jeg brygger sjelden over 6%.) Og sjølve meskinga fiksa jeg greit uten pumpe.

Men det er vel annerledes med en automatisk maskin? Og det gjør jo ikke noe å ha pumpe. Skal du stegmeske og må bruke elementet for å øke temperaturen, får du veldig fort fastbrenning på BB60 - og da hjelper vel pumpa deg til å unngå det.
 
Ser at bb60 krever 16 A sikringer, men jeg har kun 15 A. Vil dette kunne by på problemer? Effekten er oppgitt til 3000 w,men jeg vet at det er små avvik på elementene og spenningsvariasjoner på nettet. I en ideell verden har jeg snaue 2 A å gå på.
Og på disse komplette bbxx-pakkene, er det noe mer som trengs? Tenker da spesielt på koblinger til kjølespiralen o.l.
 
Ser at bb60 krever 16 A sikringer, men jeg har kun 15 A. Vil dette kunne by på problemer? Effekten er oppgitt til 3000 w,men jeg vet at det er små avvik på elementene og spenningsvariasjoner på nettet. I en ideell verden har jeg snaue 2 A å gå på.
Og på disse komplette bbxx-pakkene, er det noe mer som trengs? Tenker da spesielt på koblinger til kjølespiralen o.l.

hei en 15 amper sikring vil gå fint på denne. du har 3450 W du kan trekke ut av en 15 amper sikring før denne rykker ut.
 
Ser at bb60 krever 16 A sikringer, men jeg har kun 15 A. Vil dette kunne by på problemer? Effekten er oppgitt til 3000 w,men jeg vet at det er små avvik på elementene og spenningsvariasjoner på nettet. I en ideell verden har jeg snaue 2 A å gå på.
Og på disse komplette bbxx-pakkene, er det noe mer som trengs? Tenker da spesielt på koblinger til kjølespiralen o.l.
Det jeg kjøpte i tillegg til den største komplett-pakken på BB60 var hageslange og koplinger til kjølespiralen. Ellers mener jeg at alt annet fulgte med. I tillegg trenger du "noe" å flytte vann fra vannvarmeren til BB-en, hvis du går for pakken med vannvarmer. Hvis du batch-sparger har olbrygging.no et litermål på 5 liter som burde fungere fint. I tillegg vil jeg anbefale:
- humleposer (eller liknende)
- dørslag for å grovfiltrere på vei fra BB til gjæringskar (hvis du bruker humleposer er behovet for dørslag vesentlig mindre)
- hansker (jeg synes i alle fall det er greit å bruke hansker innimellom - engangshansker)
- pumpehevert (når du skal flaske) - så slipper du å suge på den medfølgende heverten

Edit: Mine erfaringer er basert på det som fulgte med i denne pakken: http://www.olbrygging.no/products/pakketilbud-beer-brew-62
Jeg kjøpte forresten også gjærnæring ettersom det ble anbefalt i oppskriften
 
Takk for svar! Jeg la inn en bestilling på BB30 auto. Tenkte det ble litt enklere å løfte maltrøret på denne versjonen kontra bb60.
I tillegg har jeg en heftig kjøkkenkjele og induksjonstopp med boost-funksjon, så skal vel klare meg uten vannvarmer, håper jeg.
Humleposer var ikke et dumt tips. Har forstått det slik at bruk av disse kan bidra til at pumpa ikke tetter seg.

Har du mulighet for å gi meg eksakte opplysninger på hva slags koblinger o.l jeg trenger til kjøleren. Gjerne referer til butikk og artiklene som trengs.Jeg er helt grønn på den slags.
 
Takk for svar! Jeg la inn en bestilling på BB30 auto. Tenkte det ble litt enklere å løfte maltrøret på denne versjonen kontra bb60.
I tillegg har jeg en heftig kjøkkenkjele og induksjonstopp med boost-funksjon, så skal vel klare meg uten vannvarmer, håper jeg.
Humleposer var ikke et dumt tips. Har forstått det slik at bruk av disse kan bidra til at pumpa ikke tetter seg.

Har du mulighet for å gi meg eksakte opplysninger på hva slags koblinger o.l jeg trenger til kjøleren. Gjerne referer til butikk og artiklene som trengs.Jeg er helt grønn på den slags.

Du trenger to stk http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Vanning/Hurtigkoblinger-2000020700/ motsatsen følger med spiralen.
Hageslange du kapper i passende lengder og tilkobling til krana du skal bruke.
 
Det var enorme forskjeller. Fire liter forskjell ved 55L? Spørs jo på temp på vannet, men det skal være store forskjeller på temperaturen for å bomme så grovt? Det er jo enda ikke i nærheten av kald vs koketemperatur.
 
Stemmer med den jeg hadde, det der. Hvor gammel er din? Det er jo smått fantastisk om det ikke er rettet opp i de siste utgavene.

Hør nå her, Berger, nå må du skjerpe deg! Les før du snakker - eller tenk, i alle fall. De tallene der går jo motsatt vei.

@TBK Leser jeg riktig, eller mener du å si at det går mer i kjelen enn tallene på skalaen sier? I min var det i alle fall omvendt; kjelen rommet mindre enn det skalaen påsto. Fylte du opp til max-merket (som indikerte 60 liter), hadde du bare 54 liter, om jeg ikke husker feil. Det meste som det var mulig å få oppi, var 58 liter. (Eller om det var det meste du kunne klare å koke i den, om du var veldig forsiktig og brukte mye defoamer.)

Det er jo lett å bare måle høyden og diameteren, og så regne ut.
 
Min tar mer en målene sier. Siste målet i bøtta er 55 og der får jeg da 59Liter målt vann. Hvor stor forskjell det er med varmt vann aner jeg ikke. Jeg fylte ikke opp til randen, men tipper jeg kan klare 5-6 liter til om ikke mer, men da er det heeeelt til kanten. Men har ikke problemer med å koke med værter opp til 55 merket (da 59 liter i virkeligheten) Jeg kjøpte denne for kanskje 7mnd siden...
 
Men kan en ikke ta den gode gamle pi • r2 • h for å finne ut volumet? Eller er der alt for mye krimskrams oppi eller er den konisk etc?
 
Min tar mer en målene sier. Siste målet i bøtta er 55 og der får jeg da 59Liter målt vann. Hvor stor forskjell det er med varmt vann aner jeg ikke. Jeg fylte ikke opp til randen, men tipper jeg kan klare 5-6 liter til om ikke mer, men da er det heeeelt til kanten. Men har ikke problemer med å koke med værter opp til 55 merket (da 59 liter i virkeligheten) Jeg kjøpte denne for kanskje 7mnd siden...

Er det en BB60 basic, da?

Merkelige greier. Fra å vise feil den ene veien har de gått til å la markeringene vise feil den andre veien:confused:.

Jeg skjønner at du har målt med vann. Men er du sikker på at det du har målt ,opp med, er riktig? Om du tok fram tommestokken og målte, så fikk du et sikkert mål: 3.14 x radiusen i annen potens x høyden (opp til 55 liters-merket):).
 
Når jeg målte å satt i regnestykke fikk jeg 56,76, så da ser det ut som jeg heller trenger å invistere i et nytt målebeger :eek:
Det var i grunnen litt skuff :( hehe Men ok greit å få avklart. Så da stemmer 55 merket relativt bra i det minste.

Men ja det er en bb60 automatic
 
Når jeg målte å satt i regnestykke fikk jeg 56,76, så da ser det ut som jeg heller trenger å invistere i et nytt målebeger :eek:
Det var i grunnen litt skuff :( hehe Men ok greit å få avklart. Så da stemmer 55 merket relativt bra i det minste.

Men ja det er en bb60 automatic

Da har de i alle fall prøvd, da:D - kanskje for drøyt å vente at de skulle klare å få laget noe som stemte helt.

Målte du opp med et gjæringskar med litermarkeringer? Det er ikke alle som er pålitelige, nemlig. (Jeg er ikke sikker på om det er noen av dem som er helt riktige, faktisk.)
 
Når jeg målte å satt i regnestykke fikk jeg 56,76, så da ser det ut som jeg heller trenger å invistere i et nytt målebeger :eek:
Det var i grunnen litt skuff :( hehe Men ok greit å få avklart. Så da stemmer 55 merket relativt bra i det minste.

Men ja det er en bb60 automatic
Nå når du har tydd til kalkulatoren, er det slik at du kan ta en tommestokk eller metall linjal eller liknende og måle høyden på vannet, eventuelt litersmarkeringer om slike finnes, da finner du ut hvor mye vann du faktisk har oppi. Du kan også enkelt benytte formelen (siden den er lineær) i feks xl og lage deg en tabell som sier hva faktisk høyde på vann gir av volum. Det gjorde jeg til ex speidelen min, og jeg opplevde mye bedre kontroll.
 
  • Like
Reaksjoner: TBK
Da har de i alle fall prøvd, da:D - kanskje for drøyt å vente at de skulle klare å få laget noe som stemte helt.

Målte du opp med et gjæringskar med litermarkeringer? Det er ikke alle som er pålitelige, nemlig. (Jeg er ikke sikker på om det er noen av dem som er helt riktige, faktisk.)


Nei målte med et vanlig litermål som jeg helte oppi en kjele fra ikea med mål på innsiden. Tok 5 og 5 liter oppe og fylte på med litermålet når det ikke kom opp til målestreken.
 
Tilbake
Topp