lang mesketid, noen med erfaring??

Mortenpip

Norbrygg-medlem
Ser det blir for liten tid i bryggekjelleren grunnet alt for mye annet på tapeten.

brygger på et 3 kjelebryggeri med HERMS så ingen problem med å holde tempratur lenge i mesken.
lurer da på om det utgjør noe forskjell ved at jeg mesker i f.eks 3-4 timer.

Tenker da og gjøre innmesk i lunsjen kl 12-13 tiden (Jobber i gangavstand fra heimen så spiser hjemme) og så gjøre unna skyllingen med en gang jeg kommer hjem i 16-17 tiden.
Da har jeg plutselig spart meg for en del tid på ettermidagen som gjærne skulle vært brukt andre ting.

et par spm hvis dette er en god plan:
Hva er best av å kjøre hovedsteget lenge eller øke til utmesk temp på 78 grader etter 60-90 min og la den stå på 78 i noen timer??
 
Ser det blir for liten tid i bryggekjelleren grunnet alt for mye annet på tapeten.

brygger på et 3 kjelebryggeri med HERMS så ingen problem med å holde tempratur lenge i mesken.
lurer da på om det utgjør noe forskjell ved at jeg mesker i f.eks 3-4 timer.

Tenker da og gjøre innmesk i lunsjen kl 12-13 tiden (Jobber i gangavstand fra heimen så spiser hjemme) og så gjøre unna skyllingen med en gang jeg kommer hjem i 16-17 tiden.
Da har jeg plutselig spart meg for en del tid på ettermidagen som gjærne skulle vært brukt andre ting.

et par spm hvis dette er en god plan:
Hva er best av å kjøre hovedsteget lenge eller øke til utmesk temp på 78 grader etter 60-90 min og la den stå på 78 i noen timer??

Kjører du hovedsteget lenge kan du oppleve å få noe bedre konvertering av stivelsen, bedre effektivitet.
Du kan også erfare at vørteren blir noe mere gjærbar enn hovedsteget skulle tilsi gitt kortere mesketid, men bruker du normalt et hovedsteg opp mot 90 minutter blir det nok ikke forskjell som betyr stort om noe.

Kjører du opp til utmesk temperatur etter normal lengde på hovedsteget blir det nok ikke noe særlig ulikt vanlig mesking.

Av og til ønsker en jo maks utgjæring og av og til mere fylde/kropp, så hva som er "best" tilnærming kan variere med ølstilen.
 
alle de gamle trådene har ikke HERMS så de får tempfall og da problem med høy utgjæring og eller pH fall.
men i mitt tilfellet vil jo temp være stabil.
Høyere utgjæring er som sagt noe du får med et langt meskesteg f.eks. et steg i området 62-65 grader, det benyttes i praksis som en teknikk og har ikke med temperaturfall å gjøre.

Men etter to timer skjer det lite uansett, enzymene denaturerer og slutter å konvertere dextriner til gjærbart sukker. Med fare for å gjenta meg selv, hever du temp til utmesk stopper du denne prosessen.

Her er det som skjer vist i en graf,
image.gif

http://braukaiser.com/wiki/index.php?title=File:Time_and_attenuation_efficiency.gif
 
Sist redigert:
Jeg bruker HERMS og mesker laaang tid uten problemer...
Jeg har ikke nevnt ordet problem, jeg ser heller på det som en mulighet. Ønsker du å ev. motvirke høyere utgjæring kan du bare heve temperaturen et knepp ved lang mesketid, eller heve temperaturen til utmesk.

Nå er det vel sikkert slik at de fleste ikke har stålkontroll på utgjæring fra gang til gang uansett, så mindre variasjoner grunnet mesking,gjær pitch rate/helse og oksygenering av vørter mm., og hva som forårsaket hva er i tåkeheimen. Godt øl blir det uansett.
 
Sist redigert:
Var innom Fullers i London tidligere i år. Mener de sa at de mesket i fire timer. Det er kanskje for å maksimere utbyttet.
 
Var innom Fullers i London tidligere i år. Mener de sa at de mesket i fire timer. Det er kanskje for å maksimere utbyttet.
Fullers mesker i 50 minutter og resirkulerer i 10 før de starter runoff og lager fire øl fra samme vørter, Golden Pride, ESB, London Pride og Chiswick. Når de er ferdige så er last runnings helt nede i 1.005.

Turnaround er viktig for et stort bryggeri, slik at de kan meske mest mulig øl/flere ganger pr. dag på minst mulig utstyr, så det er nok begrensninger i prosess og utstyr som ev. gjør at hele ovenstående prosess tar fire timer inkludert seksti minutter koking. Utstyret og prosessene de besitter greier å skvise mye mer ut av malten på kortere tid enn det vi får til på hjemmebryggernivå.
 
Jeg bare tuller, mannen med de peneste presentasjonene sier at mesketid utover 30 minutter ikke har noe for seg for oss hjemmebryggere, ;-) Beklager dårlig kildekritikk, meskelengden er irrelevant
Finner det allikevel merkelig at SG stiger fra 30 minutter hos meg til 60 minutter hver gang jeg brygger, målefeil eller er min prosess dårlig? Her må det flere Exbeeriments til...
http://brulosophy.com/2014/09/01/does-mash-length-matter-exbeeriment-results/
 
Sist redigert:
Har klar erfaring for økt effektivitet med lengre mesketider, men jeg er ikke helt sikker på at ølet blir bedre av det. Eller rettere sagt, jeg vil ikke ha så høy gjærbarhet. Synes det ølet jeg har fått ut av de lange mesketidene har fått et "magert" preg. Men dette er veldig på "synes-nivå". Det er jo så mange faktorer som virker inn.
 
Selv synes jeg at et meskeskjema med to forsukrings steg gir meg beste kompromiss mellom ønsket fylde/kropp,tidsforbruk og effektivitet. Først et steg på lavere ende av temperatur skalaen, tiden på dette steget styrer gjærbarheten.
Deretter et steg på 20 minutter på 72 grader for å konvertere siste rest av stivelse/frigjøre mere stivelse fra malten.
Siste steg gir deg stort sett sukkerarter som ikke lar seg fermentere, men høyner typisk OG avhengig av hvor mye stivelse det var igjen fra det første steget.

Ser ikke noe poeng å meske spesielt lenge for å knipe hverken OG eller FG poeng/effektivitet.
Mesker typisk en time eller halvannen avhengig av proteinrast og hvor gjærbar vørteren skal være.
Hender jeg kalkulerer hvilken OG vørteren teoretisk skal ha ved 90% effektivitet på konverteringen, og mesker til det er oppnådd. Men det blir mindre og mindre av slikt etter som erfaring bygges opp på utstyret, da er det bare å gjøre bryggervisa om igjen, gjør det samme som sist så blir resultatet det samme.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp