Lage starter med lagergjær

Hei!
I flere år nå har jeg laget gjærstarter med Erlenmeyerkolbe og magnetrører til ale-ølene jeg lager. Jeg lar starteren jobbe på kjøkkenet i romtemperatur.
Nå tenker jeg at jeg skal brygge en Bock. Skal gjærstarter med lagergjær jobbe i kaldere miljø enn ale, eller kan jeg behandle den akkurat som al-gjær?
 
Gjærstarteren med lager-gjær behandler du helt likt som ale-gjær.
Men det er anbefalt å dekantere starten før du pitcher i vørteren.
Vet ikke om du dekanterer starterene dine til ale, men ved lager har du gjerne så stor starter at du IKKE vil ha det ølet som er produsert i starteren over i selve batchen. Lageren har gjerne så "lite" smak, at starter-ølet vil ødelegge smaken i det ferdige ølet.
 
Gjærstarteren med lager-gjær behandler du helt likt som ale-gjær.
Men det er anbefalt å dekantere starten før du pitcher i vørteren.
Vet ikke om du dekanterer starterene dine til ale, men ved lager har du gjerne så stor starter at du IKKE vil ha det ølet som er produsert i starteren over i selve batchen. Lageren har gjerne så "lite" smak, at starter-ølet vil ødelegge smaken i det ferdige ølet.
Kanon!
Jeg dekanterer alltid starterne mine. Siden jeg bare har en 2-liters kolbe, og jeg skal lage lager, så lages nok starteren i flere steg. Jeg planlegger også å lage en liten starter etter siste dekantering slik at gjæren er i aktivitetet når jeg pitcher.

Jeg har ikke utstyr for oksygenering, annet enn en sleiv og muskelkraft. Kan man lage gode, sterke lagerøl uten ren oksygen?
 
Ja går fint det..
Bruker selv ren oksygen på lukket 120 l vv tank..har prøvd uten okygen og,det bli like bra som med..så lenge du har nok frisk gjær så går det fint..
 
Tilbake
Topp