Brooklyn lager

Mc.

Norbrygg-medlem
Vil gjerne høre fra de som har prøvd å lage en klone av Brooklyn lager.
Jeg har hatt forskjellige resultat til nå.
Både med hensyn til farge og smak, samt flaskeskumming på 2 av 4 batcher. Har brukt 34/70 og S-23. På batch nr 5 skal jeg bruke 833 siden den er anbefalt. Satser på at flaskene ikke skummer over på den. Veldig irriterende når en har lagt ned så mye arbeid( vasking) i ølet.
 
Ved en inkurie ble det noe forveksling i basemalten under brygging på mitt første forsøk, det ble et godt øl men ikke helt likt originalen naturlig nok. Gjær og prosess/humleskjema ble kjørt lik original oppskrift

Jeg har funnet fram oppskrift basert på bryggeriets opplysninger, skal være originalen,tar gjerne tilbakemelding på den. Brukes jo mange humletyper der, fristende å forenkle, noe jeg faktisk gjorde i #1 . Meskeskjema er også omfattende, kan jo diskuteres om det strengt tatt er nødvendig.
http://beercalc.org/?t=126455
 
Skiftet ut Vanguard og Saphir med mittelfru pga. at jeg ikke fikk tak i de. Ellers så fikk jeg fulgt meskeskjema sånn ca. Bommet stygt på fargen denne gang. Antagelig bestilt feil malt eller fått et substitutt som hadde lavere farge.
Har antagelig fått en infeksjon siden flaskene skummer over. Har aldri prøvd å justere meskevannet med det du brukte. Hvor får en kjøpt slikt? Har ikke en brygge butikk i nærheten.
 
Skiftet ut Vanguard og Saphir med mittelfru pga. at jeg ikke fikk tak i de. Ellers så fikk jeg fulgt meskeskjema sånn ca. Bommet stygt på fargen denne gang. Antagelig bestilt feil malt eller fått et substitutt som hadde lavere farge.
Har antagelig fått en infeksjon siden flaskene skummer over. Har aldri prøvd å justere meskevannet med det du brukte. Hvor får en kjøpt slikt? Har ikke en brygge butikk i nærheten.
Humle.se har jeg brukt av og til når lokal butikk ikke kan levere, eller er for dyr.
Skal sjekke hva de har

Joda, du får kjøpt melkesyre og kalsiumklorid der, kjøp kalsiumklorid i flaske,det gjorde ikke jeg
http://shop.humle.se/tillsatser/vattenjustering/mjolksyra-80-250-ml
http://shop.humle.se/tillsatser/vattenjustering/kalciumklorid-33-flytande-100-ml

Kommer langt med kalsiumklorid når du ikke er humlehue, men for sikkerhets skyld kan du legge til
http://shop.humle.se/tillsatser/vattenjustering/kalciumsulfat-caso4-2-h2o-bryggerikvalitet-100-
Dersom det ikke drar opp fraktkostnader. Sjekk priser på humle der også, noe er riktig billig der ift. hjemme

Også har Norbrygg et kurs i vannjustering

Neida, jeg tuller. Men jeg hjelper deg gjerne
 
Sist redigert:
Kjenner at stressrelaterte rykninger i høyre øyekrok er i anmarsj. Vannjustering er ikke i comfortsonen enda. Har egentlig nok med humle og gjær enda. Men jeg kan sikkert bestille de 3 "tingene" om jeg skulle få behov for å prøve.
 
Kjenner at stressrelaterte rykninger i høyre øyekrok er i anmarsj. Vannjustering er ikke i comfortsonen enda. Har egentlig nok med humle og gjær enda. Men jeg kan sikkert bestille de 3 "tingene" om jeg skulle få behov for å prøve.
Det fine er at hvis du brygger samme oppskrift med samme vann, så kan du bruke samme vannjusteringer.
Så dersom vannet hos deg ikke er veldig forskjellig fra vannet hos meg, så kan du slavisk putte samme stoff i mesken og forvente samme resultat.
Du kan jo spørre vannverket ditt om en vannrapport, noen ganger går det raskt å få svar
https://forum.norbrygg.no/threads/burtonizing-av-vann.33966/page-2#post-358604

Altså du trenger ikke å sette deg inn i så mye for å vannjustere denne oppskriften, da jobben er gjort
 
Kjenner at stressrelaterte rykninger i høyre øyekrok er i anmarsj. Vannjustering er ikke i comfortsonen enda. Har egentlig nok med humle og gjær enda. Men jeg kan sikkert bestille de 3 "tingene" om jeg skulle få behov for å prøve.
Det dreier seg om å måle opp noen gram av hver og kaste i mesken. Ikke så fælt som det høres ut som :)
 
Det fine er at hvis du brygger samme oppskrift med samme vann, så kan du bruke samme vannjusteringer.
Så dersom vannet hos deg ikke er veldig forskjellig fra vannet hos meg, så kan du slavisk putte samme stoff i mesken og forvente samme resultat.
Du kan jo spørre vannverket ditt om en vannrapport, noen ganger går det raskt å få svar
https://forum.norbrygg.no/threads/burtonizing-av-vann.33966/page-2#post-358604

Altså du trenger ikke å sette deg inn i så mye for å vannjustere denne oppskriften, da jobben er gjort
Beat me to it!
 
Kikka litt på den linken over her. Rykningene er der fortsatt. Har bestilt CaCl , Calsiumcarbonat og melkesyre. Så får vi komme tilbake på dette. Skulle kanskje sjekket vannet her jeg bor for å vite hvor mye av hva jeg skal bruke. Håper på å få hjelp til dette innpå forumet her.
 
Hei, prøvde meg på en slik klone for en stund siden. Det ble litt krøll med ingrediensene, men det ble en VELDIG god lager som liknet nok på Brooklyn Lager. Jeg gjorde ingen vannjusteringer på den. Men siden du har bestilt, kan jeg anbefale at du prøver ca. 6g CaCl og 7 ml melkesyre på 25 liter, det er ihvertfall min erfaring. Jeg kommer til å brygge denne igjen :)

Det viktigste er uansett god gjærstarter og pitching av gjær på lav temperatur.

Quoth meg:

"Var godt fornøyd med denne, basert på oppskriften over. Den ble ganske lik originalen, selv om jeg brukte WLP-802 (833 var ikke tilgjengelig) og manglet et par humletyper. Derav navnet Borklyn."

Navn: Borklyn
Type: American Lager
Batch size: 25 l
OG: 1.051 FG: 1.012 ABV: 5.2% IBU: 31 (Tinseth)

Mash: 75 min. at 65°C
PB: 1.046
Boil: 90 min.

82.5% 4700 g German Pilsner
8.8% 500 g Munich Dark
8.8% 500 g Crystal 60

10 g Magnum 15 % AA 75 min. 16.2 IBU
10 g Cascade 8.8 % AA 35 min. 7.7 IBU
30 g Mittelfrüh 2.5 % AA 35 min. 6.5 IBU
30 g Hersbrucker 2.5 % AA 2 min. 0.7 IBU
8 g Cascade 8.8 % AA 35 min. 0.6 IBU
40 g Mittelfrüh 2.5 % AA Dry Hop (Day 5)
20 g Cascade 8.8 % AA Dry Hop (Day 5)

Yeast: WLP-833 German Bock (500bn cells)
 
Hei, prøvde meg på en slik klone for en stund siden. Det ble litt krøll med ingrediensene, men det ble en VELDIG god lager som liknet nok på Brooklyn Lager. Jeg gjorde ingen vannjusteringer på den. Men siden du har bestilt, kan jeg anbefale at du prøver ca. 6g CaCl og 7 ml melkesyre på 25 liter, det er ihvertfall min erfaring. Jeg kommer til å brygge denne igjen :)

Det viktigste er uansett god gjærstarter og pitching av gjær på lav temperatur.

Quoth meg:

"Var godt fornøyd med denne, basert på oppskriften over. Den ble ganske lik originalen, selv om jeg brukte WLP-802 (833 var ikke tilgjengelig) og manglet et par humletyper. Derav navnet Borklyn."

Navn: Borklyn
Type: American Lager
Batch size: 25 l
OG: 1.051 FG: 1.012 ABV: 5.2% IBU: 31 (Tinseth)

Mash: 75 min. at 65°C
PB: 1.046
Boil: 90 min.

82.5% 4700 g German Pilsner
8.8% 500 g Munich Dark
8.8% 500 g Crystal 60

10 g Magnum 15 % AA 75 min. 16.2 IBU
10 g Cascade 8.8 % AA 35 min. 7.7 IBU
30 g Mittelfrüh 2.5 % AA 35 min. 6.5 IBU
30 g Hersbrucker 2.5 % AA 2 min. 0.7 IBU
8 g Cascade 8.8 % AA 35 min. 0.6 IBU
40 g Mittelfrüh 2.5 % AA Dry Hop (Day 5)
20 g Cascade 8.8 % AA Dry Hop (Day 5)

Yeast: WLP-833 German Bock (500bn cells)
Så god ut den
 
Hei, prøvde meg på en slik klone for en stund siden. Det ble litt krøll med ingrediensene, men det ble en VELDIG god lager som liknet nok på Brooklyn Lager. Jeg gjorde ingen vannjusteringer på den. Men siden du har bestilt, kan jeg anbefale at du prøver ca. 6g CaCl og 7 ml melkesyre på 25 liter, det er ihvertfall min erfaring. Jeg kommer til å brygge denne igjen :)

Det viktigste er uansett god gjærstarter og pitching av gjær på lav temperatur.

Quoth meg:

"Var godt fornøyd med denne, basert på oppskriften over. Den ble ganske lik originalen, selv om jeg brukte WLP-802 (833 var ikke tilgjengelig) og manglet et par humletyper. Derav navnet Borklyn."

Navn: Borklyn
Type: American Lager
Batch size: 25 l
OG: 1.051 FG: 1.012 ABV: 5.2% IBU: 31 (Tinseth)

Mash: 75 min. at 65°C
PB: 1.046
Boil: 90 min.

82.5% 4700 g German Pilsner
8.8% 500 g Munich Dark
8.8% 500 g Crystal 60

10 g Magnum 15 % AA 75 min. 16.2 IBU
10 g Cascade 8.8 % AA 35 min. 7.7 IBU
30 g Mittelfrüh 2.5 % AA 35 min. 6.5 IBU
30 g Hersbrucker 2.5 % AA 2 min. 0.7 IBU
8 g Cascade 8.8 % AA 35 min. 0.6 IBU
40 g Mittelfrüh 2.5 % AA Dry Hop (Day 5)
20 g Cascade 8.8 % AA Dry Hop (Day 5)

Yeast: WLP-833 German Bock (500bn cells)
Litt bittrere en min. Jeg lå på 23. Brukte ikke magnum og Hersbrucker. Hersbrucker et kanskje erstatning for enhver, husker ikke navnet på den. Jeg brukte bare mer av Hallertau. Har brygget 4 stk. Justert litt på oppskriften underveis siden jeg fant flere før jeg kom over den som skal være orginalen. Skal lage en ny neste uke med wlp 833 for første gang. Har hatt 2 batcher som skummet ved åpning av flasker så krysser fingrene for at denne blir bra.
 
Ringte hjem og fikk samboeren til å smake på nr. 5 som har stått en uke på karbonering. Jobber turnus og kommer ikke hjem før om en uke. Heldigvis ikke noe skum som kom opp av flasken denne gangen. Av en eller annen grunn fikk jeg høyere utbytte denne gangen. OG havnet på 1067 og FG på 1020. Som er korrekt etter å ha brukt wlp 833 . Muligens ble malten knust annerledes enn den pleier der jeg kjøper den denne gangen slik at utbytte gikk opp.
Gjæring på 12 grader i 2 uker før lagering på 4 grader i en uke før tørrhumling i 6 dager. Fikk ikke tid til mer før jobb.Tappet rett på flasker uten omstikking på grunn av at jeg ville minimere risken for infeksjon. Tilsatte bare 5 gr. sukker/liter mot 6 tidligere. Brukte sprøyte med sukkerlake.Ølet var veldig grumset, men med fint skum allerede. Håper det klarner noe ved videre lagring. Og satser knallhardt på at det forsatt ikke skummer over når jeg kommer hjem.
 
Åpnet en Brooklyn lager versjon 5 idag. Ventet litt og jaggu begynte det å danne seg en ring av skum som sakte begynte å stige.
Dette blir da 3 av 5 batcher som har samme symptomene. Men jeg neketer for at dette kan være en infeksjon. Har vært så nøye med renhold,klorer utsrtyr etter vask og skyller med vann og så i statrsan før bruk. Tilsetter vøretern i gjærbøtta med slange fra kokekjelen gjennom det det lille hullet til gjærlåsen. Stikker ikke før flasking. Brygget et bokkøl på samme gjærslurry og den er helt fin.
Det er bare på dette ølet at det dannerseg skum. Hva er egentlig greia her ?
Ølet smakte forøvrig veldig godt.
 
Har ikke noe godt tips å komme med,
men plasserer du en flaske innpakket eksplosjonsikkert på et godt varmt sted
så vil du raskere se endring på denne enn de som står kaldt.
Åpne den etter et par tre måneder så vet du litt mer.
 
Ja kan jo alltids prøve det.
Veldig irriterende. Liker denne ølen godt, men blir frustrert over denne skummingen.
 
Nei. Har vurdert det. Kikket etter labflasker, men de var såpass dyre at jeg skrinlagt det. En annen ting er at selv om du trykkoker de eller varmer de i ovn så må en vel gjøre det med alt som kommer i kontakt med vørteren for å være sikker på at en kan stole på resultatet. Tappekran på gjæringskar blir vel vanskelig å sterilisere? Litt kverulering her nå, men jeg ser for meg at det blir litt mye styr. Men kan selvfølgelig hende at jeg en gang prøver det. Ideen er jo veldig god.
 
Tilbake
Topp