"Burtonizing" av vann

Se der, den var jeg ikke klar over. AKKURAT dette ønsket jeg meg i går :)
Ja, er det ikke sånn det er, dukker opp dagen etter du trengte det:)

Har skrevet en del innlegg og promotert denne kalkulatoren på forumet, og siden du har referert Gahrs gamle data og grunnlagsmateriale fra Palmers gamle bok i denne tråden, så kan nedenstående innlegg være relevant, sant og si så har jeg fått null respons på dette, men noen hevder at første utgaven av Palmers bok og vannjusteringer kan medføre øl som ligner mere på alka seltzer mineralvann i noen sammenhenger
https://forum.norbrygg.no/threads/citra-ipa-apa.31201/#post-323064
 
Sist redigert:
Ja, er det ikke sånn det er, dukker opp dagen etter du trengte det:)

Har skrevet en del innlegg og promotert denne kalkulatoren på forumet, og siden du har referert Gahrs gamle data og grunnlagsmateriale fra Palmers gamle bok i denne tråden, så kan nedenstående innlegg være relevant, sant og si så har jeg fått null respons på dette, men noen hevder at første utgaven av Palmers bok og vannjusteringer kan medføre øl som ligner mere på alka seltzer mineralvann i noen sammenhenger
https://forum.norbrygg.no/threads/citra-ipa-apa.31201/#post-323064

Fine ting, synd det var gjemt i en tråd om en type øl jeg har null interesse for :)

Jeg har brukt tabellen til Gahr som utgangspunkt, men velger type ut fra det jeg mener er match nok mot maltbasen min. Bruker så melkesyre for finjustering i mesk. Dette fungerer ganske bra, jeg har ingen videre problemer med pH i mesk. Det jeg nå prøver å finne ut av er smaksbidraget fra saltene. Jeg forstår at dette er personlige preferanser, men det hjelper å starte et sted jeg vet noen andre har vært, og som har gitt godt øl. Så kan jeg prøve litt forskjellige sammensetninger i den samme oppskriften, og på sikt vil jeg sikkert utvikle en eller annen preferanse.
 
283dc121c883a481fe8fe4de69d346db.jpg
Hadde cjohansen hatt Beersmith, ville han kanskje trukket i rullegardin menyen og valgt Burton vannprofil som foreslått tidligere i denne tråden. Problem solved, eller hva sier du? ;)
 
Hadde cjohansen hatt Beersmith, ville han kanskje trukket i rullegardin menyen og valgt Burton vannprofil som foreslått tidligere i denne tråden. Problem solved, eller hva sier du? ;)
Ikke egentlig, ettersom det jo viste seg at det ikke var det jeg egentlig var ute etter :) Dessuten, jeg har ingen glede av sånne verktøy før jeg selv forstår hva som skal til. Jeg foretrekker å regne for hånd til jeg forstår hva som skjer, så kan datamaskinene ta over.
 
Da har jeg kikka litt på vannrapporten for Oppegård kommune, per 31. mai 2016. Den oppgir tall for tre drikkevannsprøver:

pH 7.9
Kalsium: 19 ppm
Klorid: 31/30/30 ppm
Sulfat: 37.3/37.3/36.9 ppm
Natrium: 26/26/27 ppm

Rapporten sier ingenting om magnesium-innhold, men nevner andre forbindelser jeg er usikker på om er relevante (men heller mot "ikke").

Rapporten sier heller ingenting om bikarbonat, men oppgir:

Alkalitet til pH 4,5 0.73 mmol/l 0.03 15% NS EN ISO 9963-1

Som jeg ikke aner hva jeg skal gjøre med. Brewer's friend-kalkulatoren har tre valg: "ppm as CaCO3", "mEq/l" og "dH". Om noen vet hvordan jeg plotter inn ovenforstående i kalkulatoren blir jeg glad. Legger for sikkerhetsskyld ved hele rapporten, om noen skulle være interessert.
 

Vedlegg

  • 31.05.16.pdf
    160,2 KB · Sett: 7
Ikke egentlig, ettersom det jo viste seg at det ikke var det jeg egentlig var ute etter :) Dessuten, jeg har ingen glede av sånne verktøy før jeg selv forstår hva som skal til. Jeg foretrekker å regne for hånd til jeg forstår hva som skjer, så kan datamaskinene ta over.
Det jeg ville framheve og som du understreker, er at å finne optimal vannjustering til en bestemt oppskrift har et element i seg som ikke lar seg automatisere. Og brygger du to like øl med forskjellige vannjusteringer så har sensoriske tester vist at det like godt kan være halvparten av testerne som foretrekker det ene ølet og den andre halvparten den andre. Men vannjusteringer er viktige, både for prosess og smak.

Hadde jo en god diskusjon om dette emnet i denne tråden
https://forum.norbrygg.no/threads/kalsiumsulfat-vs-kalsiumklorid-test.28561/page-2#post-323127

Edit: Er det noe liv i trådene/artiklene om vannjusteringer på Norbrygg's lukkede forum for medlemmer?
Personlig er jeg motstander av lukkede fora, synes diskusjonene blir best når flest mulig kan delta.
 
Sist redigert:
[
Da har jeg kikka litt på vannrapporten for Oppegård kommune, per 31. mai 2016. Den oppgir tall for tre drikkevannsprøver:

pH 7.9
Kalsium: 19 ppm
Klorid: 31/30/30 ppm
Sulfat: 37.3/37.3/36.9 ppm
Natrium: 26/26/27 ppm

Rapporten sier ingenting om magnesium-innhold, men nevner andre forbindelser jeg er usikker på om er relevante (men heller mot "ikke").

Rapporten sier heller ingenting om bikarbonat, men oppgir:



Som jeg ikke aner hva jeg skal gjøre med. Brewer's friend-kalkulatoren har tre valg: "ppm as CaCO3", "mEq/l" og "dH". Om noen vet hvordan jeg plotter inn ovenforstående i kalkulatoren blir jeg glad. Legger for sikkerhetsskyld ved hele rapporten, om noen skulle være interessert.
https://forum.norbrygg.no/threads/alkalitet-fra-mmol-l-til-mg-l-hco3.19078/

Edit: Se også dette dokumentet for omregning
http://vannmiljo.miljodirektoratet.no/Documentation/Om_VMS_Enhetsangivelse.htm
 
Sist redigert:
Det jeg ville framheve og som du understreker, er at å finne optimal vannjustering til en bestemt oppskrift har et element i seg som ikke lar seg automatisere. Og brygger du to like øl med forskjellige vannjusteringer så har sensoriske tester vist at det like godt kan være halvparten av testerne som foretrekker det ene ølet og den andre halvparten den andre. Men vannjusteringer er viktige, både for prosess og smak.

Hadde jo en god diskusjon om dette emnet i denne tråden
https://forum.norbrygg.no/threads/kalsiumsulfat-vs-kalsiumklorid-test.28561/page-2#post-323127

Edit: Er det noe liv i trådene/artiklene om vannjusteringer på Norbrygg's lukkede forum for medlemmer?
Personlig er jeg motstander av lukkede fora, synes diskusjonene blir best når flest mulig kan delta.

Right, ser det nå, jeg gikk litt fort i forsvar :)

Det er av og til noen poster i vann-artikkelen i medlemsseksjonen, men som deg foretrekker jeg å ha diskusjonene så mye som mulig åpent. Større sjans for svar om man spør alle også, derav denne tråden :)
 
Apropo magnesium så kommer mesteparten av magnesiuminnholdet i øl fra malten, norsk vann har vanligvis svært lite magnesium. Malten tilfører nok magnesium, mener å huske ca. 70ppm slik at gjæren får nok.
Har aldri tilsatt ekstra magnesium selv, men det er noen som hevder at en liten tilsetning f.eks 5-30ppm kan gjøre seg i mørke øl, andre bruker det ikke.

Hva en gjærnæring tilfører av sporstoffer vet jeg ikke, men zink bør være er et av de.
 
Sist redigert:
Da har jeg regnet ut alkalinitet og plotta inn i kalkulatoren. Såvidt jeg kan se utgjorde det ingen praktisk forskjell. Prøver da med 8g Kalsiumklorid, 8g Kalsiumsulfat og 2g natron på 20 liter meskevann, der det skal i 5550g pale malt og 450g caraaroma (150L). Det skal gi meg en pH på 5.4. Blir spennende å se hvor godt det faktisk stemmer i morgen.

Takk for alle innspill, og spesiell takk til forumets vann- (kjemi-?) ekspert, @Noget Undergjæret.

Bonusspørsmål: Hvordan får man så høye nivåer med sulfat og klorid som feks DWB gir uten å få for mye kalsium? Jeg kommer ikke helt opp, antar at man da må finne andre forbindelser med sulfat og klorid, men hva er disse i så fall?
 
30ppm magnesiumsulfat vil vel gi deg Burton profil angående magnesium + ekstra sulfat

Men siden du ikke vet eksakt verdiene i ølet du har tenkt å klone, blir det sikkert meget bra med litt konservative tilsetninger på første brygg. Og så kan du ta det derfra ?
 
30ppm magnesiumsulfat vil vel gi deg Burton profil angående magnesium + ekstra sulfat

Men siden du ikke vet eksakt verdiene i ølet du har tenkt å klone, blir det sikkert meget bra med litt konservative tilsetninger på første brygg. Og så kan du ta det derfra ?
Nydelig, da plukker jeg opp litt magnesiumsulfat i løpet av dagen :)
 
En troverdig kilde lister ut denne vannprofilen ved bruk av Murphy's DWB ved dosering 5g/imperial gallon destillert vann, altså inneholder den isåfall mindre mengder magnesium.
Ca 156
Mg 4.8
Na 65
SO4 321
Cl 154
 
En troverdig kilde lister ut denne vannprofilen ved bruk av Murphy's DWB ved dosering 5g/imperial gallon vann, altså inneholder den isåfall mindre mengder magnesium.
Ca 156
Mg 4.8
Na 65
SO4 321
Cl 154

Ok, takk, finregner på det før jeg brygger i morgen. Men: jeg hadde tenkt til å "salte" 20l til mesk, men hva med de siste 10 literne? Om jeg ikke har noe i dem så blir jo den totale konsentrasjonen lavere. Men så fordamper jo vann (og litt mineraler?) under kok... Så: alt vann eller bare meskevann?
 
Ok, takk, finregner på det før jeg brygger i morgen. Men: jeg hadde tenkt til å "salte" 20l til mesk, men hva med de siste 10 literne? Om jeg ikke har noe i dem så blir jo den totale konsentrasjonen lavere. Men så fordamper jo vann (og litt mineraler?) under kok... Så: alt vann eller bare meskevann?
Du definerer jo mengden skyllevann og meskevann i Brewersfriend kalkulatoren. Og du får to listinger, mineraler i meskevannet og mineraler i kok/til fermentering.

For meskeprosessen er det naturlig nok den første du forholder deg til, for smak i øl og for gjærings
prosessen blir det jo den siste,Overall Water Report.

Jeg bruker bare å tilsette mineraler i mesk, og av og til i kok dersom mineraler for smak drar pH i feil retning for mesk.
Har aldri sett god grunn til å tilsette mineraler i skyllevann for en hjemmebrygger.
 
Gitt saltene jeg nå besitter så må jeg nesten velge mellom å overskyte magnesium (15 vs 5 ppm) eller få for lite sulfat. Satser på at 10 ppm magnesium ikke gjør all verdens skade.
 
Du definerer jo mengden skyllevann og meskevann i Brewersfriend kalkulatoren. Og du får to listinger, mineraler i meskevannet og mineraler i kok/til fermentering.

For meskeprosessen er det naturlig nok den første du forholder deg til, for smak i øl og for gjærings
prosessen blir det jo den siste.

Jeg bruker bare å tilsette mineraler i mesk, og av og til i kok dersom mineraler for smak drar pH i feil retning for mesk.
Har aldri sett god grunn til å tilsette mineraler i skyllevann for en hjemmebrygger.
Nei, det er sånn jeg har pleid å gjøre det også, da holder jeg meg til det.
 
Gitt saltene jeg nå besitter så må jeg nesten velge mellom å overskyte magnesium (15 vs 5 ppm) eller få for lite sulfat. Satser på at 10 ppm magnesium ikke gjør all verdens skade.
De fleste sier at opp til 30ppm går ok uten potensiell ubehagelig smak, noen få steder har jeg sett 20ppm så du burde være innenfor hva som anbefales.
 
Tilbake
Topp