How-to Corneliusfat?

Det var Chrome nettleser på laptop. Kan teste på mobil og se om jeg finner tråden :)

Edit: Søkte kjapt på iPhone i Tapatalk. Finner masse treff om jeg velger poster, men ingen på topics.. Safari på iPhone 6 gir samme opplevelse som deg; finner mange trådresultater i denne tråden, men ingen når jeg søker kun i overskrifter.. Merkelig.
 
Sist redigert:
Det var Chrome nettleser på laptop. Kan teste på mobil og se om jeg finner tråden :)

Edit: Søkte kjapt på iPhone i Tapatalk. Finner masse treff om jeg velger poster, men ingen på topics.. Safari på iPhone 6 gir samme opplevelse som deg; finner mange trådresultater i denne tråden, men ingen når jeg søker kun i overskrifter.. Merkelig.
Høyst irriterende egentlig. Lite strømlinjeformet.
Det er i tillegg en tråd med såpass mye nyttig info, at den burde vært sticky.

Edit: Burde ikke tråder med MEST info/aktivitet kommet først i søkerangeringen også?
 
Google er rå på søking, men husk at de ikke indekserer de lukkede foraene. Man får altså kun treff på de som ikke krever innlogging.
 
Du mener vel de fora som krever Norbrygg medlemskap? Eller misforstår jeg her
 
Går noen arrangementer i møte som jeg skal produsere til og innser at fat kanskje er veien å gå. Litt usikker på hva jeg trenger etter å hå lest gjennom denne tråden så her kommer noen spørsmål:

- Jeg kommer mest sannsynlig til å ha behov for å innimellom servere på ulike trykk - neppe mer enn 3. Da trenger jeg en regulator med 3 utganger?
- Hvor stor CO2-flaske er det lurt å kjøpe?
- På "tur" med fat (hytte, arrangement osv) - holder det med AGA-flaske til servering eller bør man ha med den store CO2'n?
- Tappekran med flowcontrol lurt/verd det?

Kjenner det jeg er mest usikker på er serveringstrykk vs utdrivingstrykk - virker som om det er mange ulike praksiser her.

Alle innspill tas i mot med takk!
 
Ville kjøpt 5 kg. Billigere enn 2 kg i lengden, og det går med endel gass til gjennomspyling av Starsan etc. Serveringstrykk er avhengig av opplegget ditt. Med en "vanlig" picknic kran bør du sikkert ikke ligge mye over 0,5 Bar.
 
Jeg har et spørsmål til oppbevaring av Cornelius fat. Etter at jeg har vasket fatet tenkte jeg å kline på litt CIP-film på pakningene å stable det bort til neste batch skal på fat. Skal da fatet lagres med lokket på, eller bør dette være av?
 
Jeg har et spørsmål til oppbevaring av Cornelius fat. Etter at jeg har vasket fatet tenkte jeg å kline på litt CIP-film på pakningene å stable det bort til neste batch skal på fat. Skal da fatet lagres med lokket på, eller bør dette være av?

Du lagrer dei med lokke på og litt trykk på fatet. Ca 0.2 bar


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Du lagrer dei med lokke på og litt trykk på fatet. Ca 0.2 bar


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ok, takk for tips. Hvorfor skal de lagres med trykk?

Det er første gang jeg vasker fatene mine nå etter at jeg kjøpte de og jeg ser at på det ene fatet så ligger enden av stigerøret akkurat på kanten av der den gropen i bunnen av fatet starter. På de andre fatene mine ligger det noenlunde midt i gropen. Bør det byttes, eller er det her helt uproblematisk?
 
Ok, takk for tips. Hvorfor skal de lagres med trykk?

Det er første gang jeg vasker fatene mine nå etter at jeg kjøpte de og jeg ser at på det ene fatet så ligger enden av stigerøret akkurat på kanten av der den gropen i bunnen av fatet starter. På de andre fatene mine ligger det noenlunde midt i gropen. Bør det byttes, eller er det her helt uproblematisk?

Når du lagrer med trykk er du heilt sikker på at fata er heil reine når du skal bruke dei.

Stigerøret. Det betyr ingen ting. Det er også lett å bøye det også.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Her kommer enda et nybegynner spørsmål. Fatene er helt nye så jeg skrudde ut "gass inn og "øl ut" ventilene, i tillegg skrudde jeg ut den trykkventilen i lokket og vasket alt dette. Må dette tørke fullstendig før jeg setter det sammen igjen, eller kan jeg bare skru alt sammen selv om det er vått/fuktig?
 
Du kan kan berre skru det sammen. Eg vil anbefale deg å ikkje skru det frå kvarandre for ofte. Rustfritt mot rustfritt er ikkje ideelt å skru for mykje på.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Når fatet er tomt kobler du fra og setter det til side med trykk. Vasking får vente til du er klar for ny fylling.
 
[quote uid=8029 name="RuLu" post=367388]Når fatet er tomt kobler du fra og setter det til side med trykk. Vasking får vente til du er klar for ny fylling.[/QUOTE]<br /><br />Me samler opp slik me har 4-6 fat tome fat så vasker me. Då er det mindre stress rundt tappedag <br /><br /><br />Sent from my iPhone using Tapatalk
7900c819a90652e336ff677d54815b90.jpg
 
Et siste newbie spørsmål fra meg i kveld;

Når jeg vasket fatet kjørte jeg noen liter PBW gjennom piknik-kranen med fatet under trykk. Gjorde det samme med varmt vann til slutt. Når jeg kobler fra slangen til kranen er det fortsatt vann i denne. Hvordan får jeg tømt den, eller skal den bare lagres med vann i?
 
Det siste eg kjører gjennom er starsan. Det kan stå i til du fyller fatet. Reint vann er ikkje bra å lagre over tid


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp