HERMS bryggeri prosjekt - Sve Gårdsbryggeri

Jogeir

Norbrygg-medlem
Tenkte jeg skulle dele bilder og beskrivelser av mitt eget byggeprosjekt her på forumet. Forhåpentligvis kan det være til inspirasjon for andre som har tanker om lignende prosjekter.
Mye av inpsirasjon og løsninger har jeg fått fra dette forumet, det hadde vært vanskelig å få til uten.

Etter å ha brygget en stund på en 50 L speidel som jeg eide sammen med 5 andre kom behovet for å ha et eget bryggeri som var mer permanent plassert siden speidelen ble flyttet litt rundt omkring.
Kriteriene var at bryggeriet skulle være fleksibelt, enkelt å bruke, lett å vaske, lett å bygge, rakst å brygge og ha en kapasitet på ca. 35 liter med mulighet for utvidelse. Må også innrømme at endel av motivasjonen for å bygge bryggeriet var å tenke ut løsninger og sette alt sammen.

Siden jeg bor på en gård hadde jeg et melkerom i fjøset som ikke lenger var i bruk, dette var perfekt som bryggerirom. Rikelig med innlagt strøm og sluk i gulvet er et godt utgangspunkt.
Med bakrunn som automasjonsingeniør har jeg god kontroll på det elektriske og styringssystemet, men har begrenset erfaring med sveising. Bryggeriet ble derfor stort sett basert på innkjøpte bryggerikjeler.
The Electric Brewery (www.theelectricbrewery.com) ble brukt som inspirasjon, men jeg gikk for en mini-herms istedenfor å ha varmeelement i HLT kjelen for å få raskere endring av temperatur ved stegmesking. Jeg slapp også å lage hull noen av kjelene for å sette inn varmeelement og kom meg unna med 1 pumpe.

Bryggeri.jpg

Har laget en enkel tegning som viser funksjonalitet. Under mesking blir vørteren pumpet ut fra meskekjelen gjennom en liten varmeveksler og tilbake til meskekjelen. Varmeelementet i varmeveksleren blir regulert ut ifra temperaturen på vørteren ut fra varmeveksleren.
Skylling foregår med gravitasjon. Overføring til kokekar blir gjort ved å flytte om på fleksible slanger. Kokingen foregår på en induksjonsplate. Det hele kjøles ned med en spiralkjøler. Pumpen blir brukt til sirkulasjon og whirlpool i kokekjelen under kjøling.

Tegning.png

HLT:
Skyllevann blir oppvarmet av en gammel Kervel kokeplate, ved å putte en temperatursensor i kjelen kan denne Kervelen bli regulert fra styringssystemet til å holde riktig temperatur. Selve kjelen er en rimelig «hyttekjele» på 25 liter. Denne vil bli oppgradert til en større kjele siden den er i minste laget på noen brygg. Skyllingen foregår ved gravitasjon. Kranen åpnes.

HLT.jpg

MLT:
Som meskekjele brukes en Blichmann G1 56 liters kjele med kran og falskbunn. Et whirlpool rør fra Bryggmaker blir brukt under sirkulering av vørter.
MLT_1.jpg MLT_2.jpg


HERMS:
Volumet på mini-HERMS er ca. 1,3 liter. Beholderen er en dobørsteholder fra Ikea. Coilen i rustfritt stål med koblinger er fra onlinebrewingsupplies.com (Gryphon). Camo 3,5 kW varmeelement er fra ebay. Temperaturmåler er koblet til utgangen av coil, denne regulerer temperaturen. Denne holder temperaturen veldig bra i meskekjelen. Det går også relativt raskt med oppvarmingen. Det kan noen ganger blir en utfordringe å komme opp i 78 grader utmesk da det kan begynne å koke i dobørsteholderen, men med små temperatursteg oppover går dette bra.

HERMS_1.jpg HERMS 2.jpg HERMS_3.jpg



BK:
Kokekjelen er en 56 liter Brew Kettle fra SS Brew tech. Oppvarming skjer på Caso 3,5 kW induksjonstopp kjøpt på Bryggselv. Kjølespiral fra Bryggmaker blir brukt til nedkjøling. Pumpen og whilpoolrøret blir brukt til sirkulasjon under nedkjøling.

BK.jpg


Pumpe, koblinger og slanger:
Pumpen er en Chugger pumpe fra Gryphon med ventil på utgangen for å redusere flow. Hurtigkoblinger og slanger er fra Bryggmaker.

Pumpe.jpg


..... Info om styreskap og bryggerirom følger i neste innlegg.
 
.... Fortsettelse fra innlegg over.


Styreskap:
PLS blir brukt til styringen og en touch skjerm blir brukt til å styre pumper og varmeelement eller endre temperatur setpunkt når bryggeriet er i auto. Det er også mulighet til å fjernstyre bryggeriet via internett. Logikk for regulering av temperatur og styring er laget meget enkelt og fungerer utmerket. Automatisert stegmesking og alarmer vil bli lagt til senere.

Skapet består av 24V power supply, PLS, touchskjerm, SSR og Neutrik connectorene for å enkelt kunne koble ut spenning, nettverkskabel og temperatursensorer. Det meste i styreskapet er kjøpt på RS-online og Ebay.

Styreskap_front.jpg Styreskap_innside.jpg Styreskap_tilkobling.jpg Skjermbilde.jpg



Bryggerirom:
Etter å ha fjernet melkemaskinen ble dette rommet veldig bra. Hyller er satt inn for oppbevaring av ingridienser og utstyr. Sluk i gulvet er også praktisk. For tiden er det ikke innlagt vann så jeg må dra inn en hageslange. Varmt og kaldt vann i kranen kommer senere.

Bryggeri_2.jpg Bryggerom.jpg



Gjæring foregår i eget kjellerrom eller kjøleskap med varmebelte rundt gjæringskaret og STC-1000 til styring.

Etter 6 brygg på dette bryggeriet er jeg meget fornøyd. Det fungere stort sett slik jeg hadde tenkt det og jeg ser ingen store behov for endringer, bortsett fra bytting til større HLT og små oppgraderinger i på styresystemet.

Jeg har endel flere detaljer om både priser og linker til alt utstyr jeg har kjøpt, men legger ikke det ut her nå. Send PM så skal jeg være behjelpelig med detaljer.
 
Hei=) Har du mulighet til å sende innkjøpsliste på herms og styreskap til meg?:) Hvor er pumpen kjøpt? *


Veldig flott oppsett du har på bryggeriet ditt!
 
Hei=) Har du mulighet til å sende innkjøpsliste på herms og styreskap til meg?:) Hvor er pumpen kjøpt? *


Veldig flott oppsett du har på bryggeriet ditt!

Pumpen ble kjøpt fra gryphonbrewing i Australia. Ser ikke ut som de har den pumpen lenger, men det er akkurat samme pumpe som de har på bryggselv: https://www.bryggselv.no/chugger/102113/chugger-ss-inline-pumpe
Søker du etter Chugger inline pump på google så får du mange alternativer. Det er ikke så mye å spare på å kjøpe fra utlandet idag på grunn av vekslingskursen.

Kan sende noen detaljer på innkjøpsliste på PM.
 
Tilbake
Topp