Svartediket Black IPA

Ok, jeg regner med at siden det er en spesifik post her om Svartediket Black IPA, så er det flere som har erfaring med nettopp dette brygget og hva tiden på tørrhumle i batchen utgjør i aroma og smak.
"De lærde strides" leser jeg og må innrømme jeg ikke helt vet når den skal i, siden noen sier etter 4-5 dager og andre etter det er 5 igjen av fermenteringen. Og det er et stor spenn.. :)
 
enig. jeg kjører konsekvent på 5 dager, noen kjører lengre eller kortere, å er sikkert like fornøyde som det jeg er
 
Det jeg fant ut ref post #121 over her er at fem dager gir deg mest aroma. Som som jeg skrev i den tråden så ble det mer/annerledes smaker hvis den lå i lengre enn fem dager.

Men man blir jo klokere med tid....Siden den tråden så dagens lys har jeg skjønt at humleoljer og gjær danser litt sammen i gjæringskaret. Biotransformering, det forklarer at jeg merket at smakene ble mer komplekse over tid. Så. Hvis man vil ha det meste fra begge verdener, altså smak og aroma, så tørrhumler man i (minst) to omganger. En ganske tidlig som gjæren kan leke seg med, og en ganske sent for aroma.

Så er det å se på forskjellige humleoljer, hvis man vil sette seg inn i det... Den letteste informasjonen/eksemplet å oppdrive om biotransformering er at linalool og geraniol blir til beta-citronellol. Altså citrus. Du vil ende opp med mer citrus-smak enn det du startet med. Desto mer geraniol som er i vørteren, gitt at det er "nok" mengder linalool, desto mer citrus får man. Geraniol-mengdene vil synke fort de første dagene, og mengden cintronellol vil stige like fort.

F.eks så har korianderfrø store menger linalool i seg, og noe geraniol. Trekk ut oljene av et slikt frø og gi det til gjæren, så får du mer citrus. Det er forøvrig også avhengig av gjærtype. NE-gjærtypen Conan har såvidt jeg har skjønt fått et godt rykte på seg for å være en god gjær til biotransformering, så de bryggerne som har gjort den gjæren kjent mistenker jeg spiller litt på akkurat dette.
 
Et lite (muligens dumt) spørsmål til akkurat det med biotransformasjon @Miguel, er det all gjør som har denne egenskapen?? Ser det ofte er wyeast 1318, tyb Vermont og 007 som blir nevnt i same åndedrag når det gjelder biotransformasjon.. eller muligens de bare har litt mer ekstreme egenskaper?
 
Et lite (muligens dumt) spørsmål til akkurat det med biotransformasjon @Miguel, er det all gjør som har denne egenskapen?? Ser det ofte er wyeast 1318, tyb Vermont og 007 som blir nevnt i same åndedrag når det gjelder biotransformasjon.. eller muligens de bare har litt mer ekstreme egenskaper?

Jeg har ikke satt meg inn i gjær-biten i dette enda. Jeg vil tro all gjær gjør det, men enkelte strains mer/mindre enn andre.
 
Har tørrhumle i to omganger endel ganger.. men det har vært såpass store mengder at jeg var redd for at det skulle bli liggende mye humle som ikke hadde kontakt med ølet.. akkurat nå har jeg en Neipa stående, som skal tørrhumles allerede etter 4dager pga den jobben gjæren gjør med humla så tidlig i forløpet.
Men for å ikke gjøre avsporingen helt komplett, så mener jeg at jeg las engang at svartediket ble tørrhumlet i to omganger i de første utgavene
 
Okey, og takk igjen for info. :)

Jeg kjøpte ferdig sett med Black IPA Svartediket fra Bryggselv, og der var all humle posjonert i egene poser. Pose 4 er for tørrhumling står det i oppskriften, og er da usikker på om det er ment om den posen skal deles i to?. I tidligere oppskrifer jeg har fulgt fra Bryggselv, så har det stått i oppskriften når tørrhumling skal skje, men ikke i denne, så derfor lurte jeg litt.

Jeg har tenkt at den posen skal helles i sin helhet i på et eller annet tidspunkt, og ville har råd fra andre som har brygget dette settet. :)

Men det heller mot at jeg tilsetter når det er 5 dager igjen. Forøvrig så leste jeg @Miguel sin innlegg om biotransformering i #124 som intressant men litt greskt for en nybegynner, og vanskelig å forsøke "med pose 4" fra Bryggselv., så da forsøker jeg hans råd i tidligere post ved. dag 5 igjen = Peak! :)

Edit: På flaskene til 7 Fjell sin Svartediket står oppskriften, og der står det: Dryhop Day 6
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp