Fermentis T-58 T58 erfaringer?

Jeg har også stått bra på i det siste. Min tredje batch på 8 dager er akkurat ferdig brygget.
Det ble veldig spontant, en slags belgisk blond med pilsnermalt, bittelitt hvete- og kjeksmalt og Mittelfrüh-humle.
Siden dette ble brygget på sparket måtte jeg nøye meg med tørrgjær, T-58. Neppe optimalt til en blond, men vi tar sjansen.
Forøvrig var dette min lengste mesking noensinne. 2 timer mesking og 2 timer utmesking mens jeg tok med fruen og gutta boyz på badeland :)

Høres ut som avansert multitasking:). Noe sier meg at du har programmerbart utstyr;)?

Siden dette ble brygget på sparket måtte jeg nøye meg med tørrgjær, T-58. Neppe optimalt til en blond, men vi tar sjansen.
:)
Håper du forteller hvordan dette fungerer. Selv opplevde jeg litt dårlig utgjæring (høy FG) på T-58, selv om smaken ble OK etter litt modning.

Håper du forteller hvordan dette fungerer. Selv opplevde jeg litt dårlig utgjæring (høy FG) på T-58, selv om smaken ble OK etter litt modning.
Det skal jeg prøve å huske.
Dårlig utgjæring er en bekymring, men jeg håper at den relativt høye andelen sukker vil hjelpe på. OG endte på 1.067, men tar man bort sukkeret blir det 1.056. Ved 76% utgjæring ender jeg da på 1.013, det er innafor.

"A thicker mash favors long chain sugars and a thinner mash favors simpler sugars. If your setup is geared toward thinner mashes — more than 1.5 qts./lb. (3.1 L/kg) — you should stick to the higher end of the mash temperature range for this beer"

Sier ikke dette det motsatte? Hentet fra denne artikkelen: https://byo.com/all-grain-brewing/item/1214-ordinary-bitter-style-profile

:D - det gjør det jo.

Rådet i den artikkelen jeg linket til er det motsatte; meske tynt hvis du vil ha en ikke fullt så gjærbar vørter.

Det er kanskje ikke egentlig noen motsetning: "The problem with thin mashes is enzyme stability. Enzymes are less stable in a thin mash and denaturation can become a real problem. The enzyme of concern is beta-amylase, since there is a limiting supply of beta-amylase in comparison to alpha-amylase. If beta-amylase denatures too quickly, then the resulting wort will have a decreased fermentability." Gitt at du ikke tar knekken på beta-amylasen, gjelder det som sitatet ditt sier.

Som sagt, jeg har ikke merket dårlig gjærbarhet når jeg har mesket tynt.

T-58. Hva er egentlig dette for en gjær.
Nettet spriker i alle retninger. Saison, wit, hvete, hefe, dubbel, trippel osv
Hva vet dere?
For å snu spørsmålet, funker den til saison?

Hva vet dere?

Jeg har tenkt på den som en saisongjær. Passer i alle fall bra om du ser på Fermentis' beskrivelse: "Specialty yeast selected for its estery somewhat peppery and spicy flavor development."

Jeg har prøvd den en gang for lenge siden, og var vel ikke særlig fornøyd. Men det er jo ikke sikkert det var gjærens skyld, så legg ikke så mye vekt på akkurat det.

Men om du ikke har handla ennå: Gå heller for Safale BE-134, som du kjenner fra Glazen Toren-tråden. Det virker jo som om det er en knallgjær.

Hva vet dere?
Jeg gjæret en Saison med T-58 det første året jeg brygget. Den gir smaker som en Saison, men har skuffende lav utgjæring. Hvis du kan leve med en Saison som har en del restsukkerarter, så vil jeg si den fungerer, men det er jo litt atypisk for stilen at den ikke er skikkelig tørr.

Når det gjelder Dubbel og Trippel så ville jeg mye heller gått for BE-256 om du skal bruke tørrgjær.

Jeg har ellers lekt med tanken på å seriepitche disse, altså starte med T-58 i stormgjæring og så følge opp med BE-256 for utgjæring. Mulig det bare blir med tanken.

Sist redigert:
Takk @Finn Berger og @Sarge
Har en pakke i kjøleskapet, usikker på hvorfor eg kjøpte den uten noe videre plan. Tror det var "pepper" som solgte meg.
Saison blir det i løpet av høsten, trolig en split batch. Skal vurdere de andre fjærene og da. Mulig eg bare har denne i reserve.

Hydrometerprøve.
Fra 1.061-13. T-58.
Fargen sitter som et skudd, men smaken. Jaja, den skyter den og. Mye belgisk smak. Fusel? Den har stormgjæret på 19-20 og het gått på 23 siste uka.
Håper den kommer seg.
IMG_20191027_191502.jpg

Ikke verst til T-58 å være. Den lille erfaringen jeg har med den tilsier at den ikke fermenterer særlig lavere enn det.
Ser folk skriver at den lander på rundt 70% utgjæring. Eg har 78.
Spørsmålet er mer om den rydder opp etter seg. Smakte ganske stramt. Den er nødt til å bli bedre.
Bare la den stå på 23 grader?

Ser folk skriver at den lander på rundt 70% utgjæring. Eg har 78.
Spørsmålet er mer om den rydder opp etter seg. Smakte ganske stramt. Den er nødt til å bli bedre.
Bare la den stå på 23 grader?
Det er ikke en nøytral gjær. Smaker som en saison, men uten tørrheten man forventer for den stilen.
Stram, sier du... hvordan da?

Tilbake
Topp