Lysholmer spesial - hvordan kopiere?

For en del år siden hadde Dahls en pils som stakk seg ut fra alle andre: Lysholmer spesialøl. Jeg husker hvordan duften av denne var helt annerledes enn alle andre pils på den tiden.
Dahls sluttet å produsere denne til tross for at den var ganske populær (kanskje dyr å produsere?). Etter det jeg har hørt, var det visstnok en nokså spesiell produksjonsmetode. Det hadde vært skikkelig artig å prøve å gjenskape denne klassikeren.
Er det noen som har en ide eller autentisk informasjon om hva som skal til for å kopiere denne?
 
HOHOHO, jeg vet SVARET på denne og det er at du skal DRIKKE SKIKKELIG ØL og MYE VANN og PISSE PÅ EN BLANK fla…

Mer seriøst: det finnes folk fra Dahls som poster her innimellom, så du kan alltids ha flaks, men ellers er det vel bare å brygge en pils med litt lav bitterhet og håpe på det beste. Jeg likte forresten også Lysholmer Spesial da jeg var ung.
 
Gjetter også på at de bruker Dahls gjær i den. Husker jeg ikke feil så har den litt av den banansmaken jeg plukker opp på i Dahls. Vet man fikk gjær når man spurte av Dahls før. Vet ikke hvordan det er nå.
 
Er det en fair antakelse at det brukes humleekstrakt og ingenting annet til bitring?

Tror ikke det stemmer. Det kan være at Dahls lå LANGT foran alle andre men jeg tviler. Jeg tar høyde for at jeg kanske snakker om feil øl her..

Iflg dagens masse-standard så smakte dette ultimat søppel. Hvis vi snakker om samme ølet så var det en veldig smakløs øl, bitterhet fantes omtrent ikke, og maltpreg fikk du bare hvis flaska var romtemperert, og selv da måtte du lete etter maltsmaken.

Med andre ord tynnere enn piss. Altså vanskelig for en hjemmebrygger å skulle brygge gang etter gang.

Selv om det skulle virke slik så var det ikke noe diss av ølet.
 
Sist redigert:
Jeg likte også denne godt. Husker den hadde en unik aroma, men ikke hvordan den var. Da de relanserte den for 2-3 år siden syntes jeg ikke den hadde det særpreget.

Det hadde vært interessant å vite om det var noe spesielt i oppskriften eller prosessen for det ølet.
 
Ølet var nok en nokså standard lys pils, men den lave bitterheten og det forsiktige maltpreget gjorde nok at esterpreget til Dahlsgjæren ble ekstra tydelig.
 
Tror ikke det stemmer. Det kan være at Dahls lå LANGT foran alle andre men jeg tviler. Jeg tar høyde for at jeg kanske snakker om feil øl her..

Iflg dagens masse-standard så smakte dette ultimat søppel. Hvis vi snakker om samme ølet så var det en veldig smakløs øl, bitterhet fantes omtrent ikke, og maltpreg fikk du bare hvis flaska var romtemperert, og selv da måtte du lete etter maltsmaken.

Med andre ord tynnere enn piss. Altså vanskelig for en hjemmebrygger å skulle brygge gang etter gang.

Selv om det skulle virke slik så var det ikke noe diss av ølet.
Du mener altså at det over hodet ikke finnes et FNUGG av mulighet til at noen kan ha syntes at denne var god, og dermed ha lyst til å brygge noe lignende? Snakker om arroganse. For ikke lenge siden var det en som ble truet med moderatorer fordi han harselerte med besserwisserne her inne. Syns innlegg som dette er minst like ille. Du fastslår bramfritt at vedkommende liker "ultimat søppel". Makan.
 
Du mener altså at det over hodet ikke finnes et FNUGG av mulighet til at noen kan ha syntes at denne var god, og dermed ha lyst til å brygge noe lignende? Snakker om arroganse. For ikke lenge siden var det en som ble truet med moderatorer fordi han harselerte med besserwisserne her inne. Syns innlegg som dette er minst like ille. Du fastslår bramfritt at vedkommende liker "ultimat søppel". Makan.

Det var faktisk ikke sånn ment. Jeg mente at det er lite smak i den, og satte veldig på spissen. Jeg har ikke noe i mot den. Hovedpoenget er at jeg tror denne vanskelig å brygge, pga lite smak.
 
Sikker på at dine minner om Lysholmer er riktige? Jeg synes ikke at den skiller seg så mye fra annet i Norge i samme retning, men for all del, alle bryggeriene i Norge kan vel brygge piss hele tiden...
 
Sikker på at dine minner om Lysholmer er riktige? Jeg synes ikke at den skiller seg så mye fra annet i Norge i samme retning, men for all del, alle bryggeriene i Norge kan vel brygge piss hele tiden...

Jeg kan jo ta feil. Men mener å huske denne. Inntrykket jeg har er at den faktisk var enda slankere, mindre humle og mindre malt, men at den hadde en egen vri på smaken sin gjorde at den skilte seg litt ut.
 
Jeg kan jo ta feil. Men mener å huske denne. Inntrykket jeg har er at den faktisk var enda slankere, mindre humle og mindre malt, men at den hadde en egen vri på smaken sin gjorde at den skilte seg litt ut.
Jeg tror kanskje du tenker på Lysholmer Ice.
 
Det var faktisk ikke sånn ment. Jeg mente at det er lite smak i den, og satte veldig på spissen. Jeg har ikke noe i mot den. Hovedpoenget er at jeg tror denne vanskelig å brygge, pga lite smak.
Mulig dette er ditt hovedpoeng, men det er ikke det jeg i første rekke oppfatter med ditt innlegg. Og for ordens skyld: Jeg har veldig god erfaring med å tolke tekster.
Til trådstarter: Håper du får et konstruktivt innspill på hvordan du kan brygge et øl som ligner på Lysholmer Spesial. Kanskje kan en e-post til Dahls være en idé?
 
Lykke til, håper du finner oppskrift.
Dette skjer hver gang noen etterspør kommersielle oppskrifter på pils, corona og lignende.
Hele vitsen med å være hjemmebrygger, er å lage det man liker, og ikke hive seg på ipa bølgen fordi det er hot/kult/trendy.
Du kan skjule mange bryggefeil med en kraftig humlet øl.
 
Den jeg etterlyser var på markedet for 20 år siden (var du født da, Miguel?) jeg husker nå det ble relansert i 2013, men da begrenset til Trøndelag, så jeg kan ikke vurdere om den var den samme. Lysholmer ICE er det IKKE, den er tynne saker, der skal jeg være enig. Den Lysholm spesialøl jeg snakker om hadde en særegen aroma, du kunne umiddelbart kjenne den igjen bare på duften. Jeg ser enkelte artikler påstår det skyldes gjærstammen.
 
Jeg husker denne, (med glede) fra for betydelig lenger tilbake enn 20 år siden. (tror jeg drakk min første øl i '77). Lysholmeren kom visstnok i '83.

Jeg ville prøvd med 90 % pilsnermalt og 10 % flaket mais. Bruker du større andel mais vil det ligne mer på Corona. Dahls brukte/bruker neppe flaket mais, men som hjemmebrygger vil dette bidra til lyshet og letthet. Alt. tror jeg vil være 100 % pilsnermalt.

Bruk dine egne tall sånn at du lander på 4,7 % inkludert ABV fra karboneringssukkeret.

Mesk på 55 grader i 15 min og deretter 67 grader i 60 min. Mashout og skylling på 78 grader. Kok 90 min.

Humle med Perle på 60 min til 18-20 IBU og Zaaz på 10 min til 2-3 IBU. Jeg ville ikke gått over 20-25 IBU totalt.

IrishMoss, eller annen klaring, og gjærnæring på 10 min.

Lyse lagere er vanskelige greier. Bruk heller for mye enn for lite gjær. Bruker du tørrgjær er 34/70 et alternativ. Jeg ville nok gått for WLP 833.

Gjæres på 8,5-9 grader i tre uker, og tilslutt 2-3 dager i romtemp.(diacetylrast)

Vannjustering iht. Tysk pils, hvis du driver med sånt. Ren oksygen er også nesten et must.

Dette er bare en ide, har ikke brygget dette selv. Etter at ølet er ferdig karbonert ville jeg satt det på kjøl, 1-2 grader i en måned.
 
Den jeg etterlyser var på markedet for 20 år siden (var du født da, Miguel?) jeg husker nå det ble relansert i 2013, men da begrenset til Trøndelag, så jeg kan ikke vurdere om den var den samme. Lysholmer ICE er det IKKE, den er tynne saker, der skal jeg være enig. Den Lysholm spesialøl jeg snakker om hadde en særegen aroma, du kunne umiddelbart kjenne den igjen bare på duften. Jeg ser enkelte artikler påstår det skyldes gjærstammen.

Det er ikke Lysholmer ICE jeg tenker på for jeg tror aldri jeg har drukket noe ICE-øl.. Men for 20 år siden var jeg 14. Har det funnets så mange lysholmere? Den jeg mener å ha smakt var litt søtlig i smaken. Veldig lys, lite bitterhet og lite humle, og litt mindre "crisp" enn mange andre vanlige butikk-pilsnere?
 
Tilbake
Topp