Lysholmer spesial - hvordan kopiere?

Husker denne godt, jeg ble 18 år det året den kom ut, så jeg var vel midt i kundegruppa. Kom på blanke flasker husker jeg, det var jo litt eksklusivt. Gjorde at den så god ut, men om den var det husker jeg ikke. Øl var øl den gangen ;)

Tror du må flytte litt på humlene @loebrygg ,tviler på at begge ble tilsatt tidlig i kok. Og at de brukte Dahls-gjæra er vel 99,9% sikkert tenker jeg.
 
Husker denne godt, jeg ble 18 år det året den kom ut, så jeg var vel midt i kundegruppa. Kom på blanke flasker husker jeg, det var jo litt eksklusivt. Gjorde at den så god ut, men om den var det husker jeg ikke. Øl var øl den gangen ;)
Det var vel Lysholmer Ice som kom på blanke flasker? Det er et annet øl.
 
Det er fra notatboka til tidligere bryggerimester. Øverst til venstre der står det nok 87, som i 1987. Så ja, dette er nok den opprinnelige oppskriften fra 1983.
Jeg husker godt dette ølet. Det var min favoritt en varm sommer ettermiddag/kveld på terrassen på nittitallet. Den hadde en spesiell myk humlesmak som jeg ikke husker fra andre norske pils. Gjæren har nok også hatt en vesentlig innflytelse. Synd at den ikke er tilgjengelig i Oslo området.
 
Apropos humle: Det virker å være en beskjeden mengde aromahumle her? Oversatt til min kompaktbrygger blir det 30 g. Northern Brewer på 60 min. kok for 30 IBU. Forholdstallet i oppskriften her tilsier da 10 g. Hallertauer Mittelfrüh på 5 min. kok.
 
Sist redigert:
Husker denne godt, jeg ble 18 år det året den kom ut, så jeg var vel midt i kundegruppa. Kom på blanke flasker husker jeg, det var jo litt eksklusivt. Gjorde at den så god ut, men om den var det husker jeg ikke. Øl var øl den gangen ;)

Tror du må flytte litt på humlene @loebrygg ,tviler på at begge ble tilsatt tidlig i kok. Og at de brukte Dahls-gjæra er vel 99,9% sikkert tenker jeg.

med "kun" 15 kg humle måtte jeg tilsette alt i starten og det gir kun 18 IBU
så noe som ikke stemmer
 
med "kun" 15 kg humle måtte jeg tilsette alt i starten og det gir kun 18 IBU
Enig. Såvidt jeg husker var det lite bitterhet, men mer i en "amerikansk-lignende" øl. Jeg viølløe tippe nærmere 22-25 IBU som i en Munich Helles. Kun humletilsetninger ved 60 min vil gi lite eller ingen aroma og det var nettop aroma bitterheten jeg husker.
Meskesjemaet er også interessant med en innmesk ved 50C og et meskesteg ved 68C.
 
Det står noe ved siden av Innmesket 50° som jeg tolker som 100hl. Det er vel meskevannet som da er 100 hektoliter, eller 10 000 liter.
Tynn mesk, men det er jo mulig, jeg vet ikke hvilket utstyr de brukte den gangen.

Untitled-1.jpg
 
Tilbake
Topp