Black IPA og eikechips

Skal sette et litt eksperimentelt øl i helga, der målet er å få brygget en black IPA der vi tilsetter eikechips. Ifølge Beersmith med 80 % effektivitet vil ølet komme på en rundt 7,7%. Sikter på 25 liter i karet.

Hvor mye eikechips bør brukes for å få et fint eikepreg i ølet? Chipsene er av typen amerikansk medium toast.

Bør de legges i whisky før det legges oppi? Eller bør det heller kokes?

Når burde chipsen tilsettes?

Er omstikk nødvendig?

Alle innspill settes stor pris på :)
 
Syke mengder eik er 4g/l. Mye eik er 2g/l. Moderat med eik er 1g/l. Kok chipsene i bittelitt vann og dump hele greia i gjæringskaret etter stormgjæring har lagt seg.
 
Whiskey evt. whisky eller bourbon eller whatnot er selvsagt morsomt. Men det høres ikke riktig ut i en IPA - uansett hvilken farge den har.
 
Supert, tusen takk for bra svar! Så hvis chipsene ligger i ølet i 7-10 dager så vil det bli et fint preg av det?
 
Ja. Chips gir fra seg nok smak på 10 dager.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvor lang tid tar det før smaken blir balansert og har satt seg? Jeg eiket en imp stout, og den var ikke drikkendes på et år, men jeg tror dette var krydderet, ikke eik.
 
Jeg har ikke skrekkelig mye erfaring med chips. Kanskje brukt det tre-fire ganger. I alle tilfellene var det øl som jeg lot stå et halvt års tid før jeg gikk løs på det på alvor. Jeg er ikke noe stort talent på å brygge sterkt øl, synes jeg og når jeg brygger sterkt så lar jeg nå alt stå et års tid før jeg nyter det. Da blir det bra og med 2g/l synes jeg det blir passe subtilt og ikke dominerende.

Mange snakker om at chipsene gir en hardere skarpere eikesmak. Jeg vet ikke helt om jeg tror på det (hva skulle det komme av i så fall? Er ikke eik eik?).
 
Har ikke så mye erfaring med eik, men det er forskjell på amerikansk og fransk eik. Den franske er skarpere i smaken en den amerikanske. Laget en ipa med amerikansk eik. Brukte 35gram på 21 liter i 7 dager. Kokte chipsa før eg hadde dei i karet. Brukte ikke kokevannet. Ble fornøyd med resultatet. Ps.dette var en lys ipa
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp