Export eller Dordmunder Export ?

EXPORT - Hva er det egentlig ? Den stilen som vi kaller export i Norge. Er stilen en såkalt dordmunder export ? Eller er det en annen type enn den vi får kjøpt som export her i landet (på polet). Har laget en øl jeg kaller export, den er brygget med pilsnermalt, og litt caramelmalt, EBC 7, IBU 24 og ABV 6.2%. Det skal sies at den skulle havne på 5.6 men effektiviteten, og litt lang koking gjorde den sterkere enn planlagt. Er det noen som vet om denne er innenfor denne stilen ?

Vet selvsagt at det opprinnelig er den ølstilen som man eksporterer, men lurer altså på om det er inspirert eller er samme stil som Dormunder Export ?


Et annet spørsmål er om slike lagertyper, med høyt alkoholinnhold, trenger lengre kaldlagring enn en pilsnertype med butikkstyrke ? Noen som vet ?
 
EXPORT - Hva er det egentlig ? Den stilen som vi kaller export i Norge. Er stilen en såkalt dordmunder export ? Eller er det en annen type enn den vi får kjøpt som export her i landet (på polet). Har laget en øl jeg kaller export, den er brygget med pilsnermalt, og litt caramelmalt, EBC 7, IBU 24 og ABV 6.2%. Det skal sies at den skulle havne på 5.6 men effektiviteten, og litt lang koking gjorde den sterkere enn planlagt. Er det noen som vet om denne er innenfor denne stilen ?

Vet selvsagt at det opprinnelig er den ølstilen som man eksporterer, men lurer altså på om det er inspirert eller er samme stil som Dormunder Export ?


Et annet spørsmål er om slike lagertyper, med høyt alkoholinnhold, trenger lengre kaldlagring enn en pilsnertype med butikkstyrke ? Noen som vet ?
Kan ikke finne noe annet enn at export i norsk ølsammenheng betyr at det er en litt sterkere variant av et øl, fortrinnsvis et lagerøl.
https://snl.no/eksportøl
 
Kan ikke finne noe annet enn at export i norsk ølsammenheng betyr at det er en litt sterkere variant av et øl, fortrinnsvis et lagerøl.
https://snl.no/eksportøl
For oss som husker denne godt . . man bør vel være født før 80-tallet :) Vet jo at dette er den typen "pilsen" man fikk kjøpt på polet, og det var som regel den man kjøpte på danskebåten eller i taxfreeshopen :) Spørsmålet var egentlig om den stilen er i slekt med det som heter Dordmunder Export . .
 
Tror ikke norsk export har så mye med Dortmunder export å gjøre. Dortmunder er vel en litt mørkere pilsner, med litt mer maltprofil enn pils, med sitt utsprung i Dortmund. Skal vel ha abv. rundt 5%. Men hvorfor den heter export vet jeg ikke.
 
I Beervana podcast episode 11 - Das Bier aus Deutschland fra 17. oktober 2015 - mener jeg de nevner Dortmunder Export spesifikt. Husker ikke hva det var eksakt, men det kan jo interesserte sjekke ut. :)
 
Sist redigert:
Før var det mørk og lys export..den mørke forsvant på 50 tallet hvis jeg ikke husker feil..men den lyse Exporten var å få i butikk til de bestemte at kl.3 skulle på polet(Ola potit)..Frydenlunds Export var et meget godt øl..
 
Tilbake
Topp