Skylling i 60 minutter?

Torbjørn Aasen

Norbrygg-medlem
Hei

Driver med mitt andre brygg på BB60A. (påske øl)
Har en BB30V3 fra før men det dukker jo alltid opp noen spørsmå når det kommer nytt jern i hus.
Programmet så default på skylling i 60 minutter.
Hva bruker dere som har brygget noe batcher.
Jeg syns det er uforholdmessig lenge men har det noe fordeler så klart en gjør det.
 
Mash out du mener? Var forhåndsprogrammert til 60 min på min bb30a også. Jeg brukte 10 minutter i stedet, med godt resultat.
 
Mash out du mener? Var forhåndsprogrammert til 60 min på min bb30a også. Jeg brukte 10 minutter i stedet, med godt resultat.

Ja det blir vel det.
Det er trinn 2 jeg mener.
Kjører du bare 10 min der så er det jo masse tid og spare:)
Da prøve jeg det neste gang
 
Det kan da ikke være mulig at det er lagt inn et utmesktrinn på en time????? Altså at programmet sier at du skal la mesken stå på 76-78 grader så lenge? Det er jo helt meningsløst!
 
Har selv en BB60, og snakker ofte med olbrygging om dette. De mener at først skal meskesteget (eks : 67 grader i en time) stå uten at du bruker pumpen, bruker du pumpen for rask risikerer du at du fåt STUCK MASH, for deretter å kjøre 1 time på 78 for å klare mesken. Det funger svært godt med et utrolig klar vørter. Men man kan selvfølgelig minske 78 steget uten at det betyr noe på kvaliteten på øl.
 
Har selv en BB60, og snakker ofte med olbrygging om dette. De mener at først skal meskesteget (eks : 67 grader i en time) stå uten at du bruker pumpen, bruker du pumpen for rask risikerer du at du fåt STUCK MASH, for deretter å kjøre 1 time på 78 for å klare mesken. Det funger svært godt med et utrolig klar vørter. Men man kan selvfølgelig minske 78 steget uten at det betyr noe på kvaliteten på øl.
Takk for svar[emoji2]
Jeg er nok litt utolmodig på det trinnet der kjenner jeg. Kjørte 20 mln siste brygg


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har selv en BB60, og snakker ofte med olbrygging om dette. De mener at først skal meskesteget (eks : 67 grader i en time) stå uten at du bruker pumpen, bruker du pumpen for rask risikerer du at du fåt STUCK MASH, for deretter å kjøre 1 time på 78 for å klare mesken. Det funger svært godt med et utrolig klar vørter. Men man kan selvfølgelig minske 78 steget uten at det betyr noe på kvaliteten på øl.

Jeg synes dette blir merkeligere og merkeligere. Folk kjører da kontinuerlig sirkulering uten problemer hele tida? Jeg gjorde det sjøl også den gangen jeg brukte pumpe. Hadde aldri noe problem med stuck mash. (Nå gidder jeg ikke styre med pumpa. Det er bare nok en unødvendig dings. Jeg rører et par ganger underveis.) Og å kjøre pumpa en hel time for å klare mesken må være tidenes overkill. Jeg kjører manuell vorlauf med litermål, og etter et par-tre omganger er vørteren helt grei. Hva i all verden skal en oppnå med å få vørteren optimalt klar? Litt mindre bunnfall i kokekjelen?

Det en eventuelt skal være forsiktig med når en bruker pumpa, er kanskje hastigheten?
 
Stusset på det samme. Kan ikke forstå at det skal være et problem. Innmesk, rør godt rundt, og la stå i femten minutter før pumpestart, burde vel funke i det fleste systemer. Som Finn sier så må man også finne optimal flow for ens eget system for å finne balanse, ellers kan man gå stuck, eller så filtrerer ikke maltsengen så mye som den potensiellt sett kan, noe som forsåvidt er mindre kjipt enn å gå stuck.
 
Hei , var muligens dårlig formulert. BB30 og BB60 er dobbelisolerte bryggemaskiner slik at de ikke ha varmetap under meskingen. Flere bryggere som brygger manuelt mesker uten pumper og bare rører litt av og til i mesken. Om man ønsker å sirkulere med pumpe eller ei er det brygger som bestemmer. Personlig sirkulere jeg litt hele veien for å holde en jevn temperatur igjennom mesken slik at det ikke er temp differanse oppe og nede i karet.

Problemet med STUCK MASH forkommer nesten bare med silkar, bruken man silbunn skjer dette aldri om man sirkulere med pumpe. Grunnen til dette er at ved bruk at silkar får man en mindre overflate i bunnen enn med silbunn og et høyere maltkar, altså mer vekt på mindre overflate ( større trykk) og kjører man pumpen på full åpning vil dette kunne resultere i stuck mash ( har greid det flere ganger selv).
 
Da jeg startet med brygging (10 år før Speidel) hadde jeg en rustfri 27-liters kjele som jeg isolerte med liggeunderlag. Isolerte lokket og bunnen også. Mesken sto rolig i 60 minutter og mistet maks en halv grad. Hukommelsen er en svikefull kompis, men jeg mener å huske at jeg kanskje laget bedre øl den gangen?!? Kanskje jeg skal plukke fram dette utstyret igjen og prøve på nytt for sammenligning?
 
Det kan se ut som (less i more) her.
Setter på sirkulering når oppvarming av trinn 2 starter og lar den stå på til den har stått 10 minutter skylling ved 78°C. Løfter opp sil karet og skyller mens opp oppvarmingen til koking pågår.
Greit og korte ned tiden med 50 minutter syns jeg når det ikke påvirker resultatet.
Takk for masse god info og synspunkter
 
Hei , var muligens dårlig formulert. BB30 og BB60 er dobbelisolerte bryggemaskiner slik at de ikke ha varmetap under meskingen. Flere bryggere som brygger manuelt mesker uten pumper og bare rører litt av og til i mesken. Om man ønsker å sirkulere med pumpe eller ei er det brygger som bestemmer. Personlig sirkulere jeg litt hele veien for å holde en jevn temperatur igjennom mesken slik at det ikke er temp differanse oppe og nede i karet.

Problemet med STUCK MASH forkommer nesten bare med silkar, bruken man silbunn skjer dette aldri om man sirkulere med pumpe. Grunnen til dette er at ved bruk at silkar får man en mindre overflate i bunnen enn med silbunn og et høyere maltkar, altså mer vekt på mindre overflate ( større trykk) og kjører man pumpen på full åpning vil dette kunne resultere i stuck mash ( har greid det flere ganger selv).

Med forbehold for at de automatiske versjonene er annerledes, så er ikke BB-kjelene drobbeltisolerte, de har bare dobbel vegg. Plenty av varmetap under meskingen er min erfaring med BB60.

Maler du fint, og kjører mølla på høy hastighet, og har en grist med mye hvete, er det ikke noe problem å få til stuck mash i en BB60. Men stuck mash er ikke noe problem. Det er jo bare å røre opp igjen. Har aldri vært ute for å måtte gjøre det to ganger.
 
Problemet med STUCK MASH forkommer nesten bare med silkar, bruken man silbunn skjer dette aldri om man sirkulere med pumpe. Grunnen til dette er at ved bruk at silkar får man en mindre overflate i bunnen enn med silbunn og et høyere maltkar, altså mer vekt på mindre overflate ( større trykk) og kjører man pumpen på full åpning vil dette kunne resultere i stuck mash ( har greid det flere ganger selv).

Da må man justere ned flowen. Silkaret i seg selv bør ikke automatisk gi stuck mash. Man må som sagt tidligere justere flow til oppsettet man bruker.
 
Tilbake
Topp