Spedel Braumeister Plus 20 liter

Hei,
Er heilt ny på dette, så mulig eg missforsto, men her er svaret mitt :)
OG: 1052 (Skulle vert 1.044)
EBC: 28
IBU: 8
FG: 1011 (~1.010)
Effekt: 79% (?)
Vannmengde til mesk: 25L
Malt: Pilsen, Pale, Cara, og Pale Crysteal
Vannmengde til skylling: 9L
Humle: Magnum og Saaz
Vørtermengde på gjæringskar: ca 21L
Nedkjølingstid med kappe: ca 25 min
Trub i gryte etter tapping på gjæringskar: litt, men overaskande lite.
Hva vil dere gjøre annerledes neste gang?
Starte tiligere på kvelden... :)
 
Noen som vet om originalt isolasjonstrekk/kappe til Speidel 20 passer på Speidel 20 Plus?
Har for meg at kanskje gardenakoblingene til kjølingen kommer i veien, men jeg har ikke sett maskinen annet enn på de få bildene som finnes.
 
Brygget batch to i dag.. Synes jeg fikk dårligere kok denne gangen enn sist.. Akkurat som at den ikke ville den siste graden. Stilte inn på 103 og hadde biltema dempematte surret rundt kjelen. Kom opp på 99, men koken var litt tam. Var ca fem-syv grader i garasjen. Synes dette var litt merkelig ettersom jeg ikke hadde noen problemer med dette første runde (samme forhold da). Noen som har vært ute for lignende?

Ellers fikk jeg ny pers i klar vørter i dag. Droppet pumpen under kjølingen, gav den bare en skikkelig rørerunde i ny og ne. Brukte ikke SÅ mye lengre tid på å kjøle ned til 16 til tross for at jeg droppet pumpen. Lot det være igjen 4,5 liter trub, 23 liter til gjæring (det er omtrent 4,5-5 liter fra bunnen av kjelen og opp til krana)
 
Sist redigert:
Noen som vet om originalt isolasjonstrekk/kappe til Speidel 20 passer på Speidel 20 Plus?
Har for meg at kanskje gardenakoblingene til kjølingen kommer i veien, men jeg har ikke sett maskinen annet enn på de få bildene som finnes.

Ikke direkte svar på spørsmålet ditt, men kanskje nyttig likevel?

Originalt trekk til speidelen er en sørgelig tynn affære. Min erfaring er at det ikke duger hvis du skal brygge ute på en kald dag. Liggeunderlag fungerer mye bedre, bare skjær det til slik at det passer med kraner og koblinger.
 
Ikke direkte svar på spørsmålet ditt, men kanskje nyttig likevel?

Originalt trekk til speidelen er en sørgelig tynn affære. Min erfaring er at det ikke duger hvis du skal brygge ute på en kald dag. Liggeunderlag fungerer mye bedre, bare skjær det til slik at det passer med kraner og koblinger.

Hei du,

Takk for det, men grunnen til spørsmålet var at jeg allerede har trekket og ikke solgte det med den gamle 20L speidelen min.
Har sett bilder fra litt flere vinkler nå, og det skal være mulig å skjære ut til disse koblingene for kjølekappen slik det ser ut.
Håper bare Plus'en snart kommer inn, blir nervevrak av å vente på levering :)
 
Fikk beskjed av Bryggselv I Kristiansand at de kommer inn når som helst....dør av spenning!
Fikk dette svaret i dag:

"Speidel har gitt melding om at maskinen er ferdig produsert og sendes denne uken, den vil da vanligvis være hos oss tidlig neste uke.
Vi har tidligere fått estimerte datoer som har vist seg å ikke stemme og jeg beklager at vi ikke har fått levert maskin til ønsket tid."

Får vel bare vente enda noen dager ekstra..
 
Får vel legge meg på denne tråden jeg også da! Etter å ha lånt en 1. generasjons Speidel, ble jeg hekta! Bestilte Speidel Braumeister Plus 20L. Forventet levering rundt påske! Spennende.....
 
Brygger nå. Har problemer med manual override av koketemp. Jeg har satt den til 100c i oppskriften og har svært kraftig kok nå, så jeg tenkte å justere den ned til 99-98 c for å se om det funker bedre. Men uansett hva jeg setter den til så går ikke varmeelementet av. Regner med det er en feil, eller så er det noe jeg ikke har skjønt her.

20170326_100407371_iOS.jpg
 
Er i gang med min fjerde batch på mitt nye Speidel Plus 20 liter. Oppskriften finner dere forresten her: https://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/471064/svart-humlepung. Har laget denne en gang før også og kan love dere en veldig god ØL om dere liker Black IPA.

Har noen spørsmål ift den nye Speidelen.
1. Koker dere med lokk på og hvilken set temp bruker dere? Første batchen jeg lagde brukte jeg set temp på 100 grader og da kokte det faktisk ikke over selv om jeg hadde lokk på. De siste gangene har jeg måttet justere underveis og har som regel endt opp med å ha en liten åpning på lokket og med set temp på 99 grader.
2. Rører dere under mesk?
3. Jeg har funnet ut at den finmaskede filtersilen er best å ha innerst mot malten på toppen av maltrøret. Den er ørlite bøyd så jeg føler minst mulig malt slipper gjennom da. Noen som har andre erfaringer og synspunkter på dette? Ulempen er at det blir stress å fjerne den finmaskede filtersilen dersom man skal røre under mesking.

Setter pris på om folk kan dele sine erfaringer her :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg har lært at lokk skal være av såpasss at du får minst 8% avdampning, dette for å bli kvitt ulumskheter. Så på min 50L ikke plus, koker jeg enten uten lokk eller så har jeg lokket delvis på i et forsøk på å lede dampen inn i viften. Men jeg passer på å få mellom 8-10% avdampning.

Jeg rører ikke under mesk, men hadde sikkert fått bedre utbytte dersom jeg hadde gjort det.

Har du ikke to filtersiler? Fra nederst og opp hos meg er det, selve hulldisken, filter, så masse malt, så filter også hulldisk igjen.
 
Da har jeg motatt 20Plus og brygget mitt første brygg med den, det ble ikke helt suksess.
Brukte flaket mais, det la seg som lim i bunn av maltrøret så tror det med fordel kan brukes en maltpose til det.

Hadde samme erfaring som deg rsomby, 100c gav for kraftig kok, stilte ned på 98c. Prøvde å få til en liten rullende kok,
men ble mye også her. Husker ikke om varmeelementet skrudde seg av.

Men et spørsmål, jeg fylte opp til nest øverste strek før mesking. Er ikke den 20L?
Det resulterte i at det øverste varmerøret ikke ble dekket av vann under mesketiden, det var da rødglødende når varmern
skrudde seg på. Er dette normalt? Synes det virker litt rart, har jeg gjort noe feil? Skal det uansett oppskrift fylles vann til øverste strek på senterpinnen som er 25L?

En annen ting jeg stusser over er funn av pakning når jeg skulle rengjøre bryggern (første bilde), demonterte også pumpa for vask
der får jeg synlig små blå gummipartikler på fingern når jeg tar inni muffa på bryggeren. En vil jo ikke ha fremmedpartikler i
brygget eller kroppen.. Synes dette er rart når det skal være så kvalitet som det ryktes. Noen med lignende erafringer?
Vurderer å skru alt fra hverandre og pakke om, men med hva?
IMG_2953.JPG IMG_2954.JPG
 
Mener å huske at 23 liter er minimum vannmengde i en Speidel 20. Det var i alle fall det jeg brukte før da jeg skylte. Nå bruker jeg mer (no-sparge).
 
Mener å huske at 23 liter er minimum vannmengde i en Speidel 20. Det var i alle fall det jeg brukte før da jeg skylte. Nå bruker jeg mer (no-sparge).
Har forstått det på Speidel at de anbefaler å alltid bruke 23 liter og skylle med resten av vannvolumet (23 liter er også minimum ja). Da får man ofte best effektivitet (tykkest mulig mesk). Har også lest her på forumet at noen alltid bruker 5,5kg malt og heller regulerer volumet på batchen i forhold til maltmengden.
 
Da har jeg motatt 20Plus og brygget mitt første brygg med den, det ble ikke helt suksess.
Brukte flaket mais, det la seg som lim i bunn av maltrøret så tror det med fordel kan brukes en maltpose til det.

Hadde samme erfaring som deg rsomby, 100c gav for kraftig kok, stilte ned på 98c. Prøvde å få til en liten rullende kok,
men ble mye også her. Husker ikke om varmeelementet skrudde seg av.

Men et spørsmål, jeg fylte opp til nest øverste strek før mesking. Er ikke den 20L?
Det resulterte i at det øverste varmerøret ikke ble dekket av vann under mesketiden, det var da rødglødende når varmern
skrudde seg på. Er dette normalt? Synes det virker litt rart, har jeg gjort noe feil? Skal det uansett oppskrift fylles vann til øverste strek på senterpinnen som er 25L?

En annen ting jeg stusser over er funn av pakning når jeg skulle rengjøre bryggern (første bilde), demonterte også pumpa for vask
der får jeg synlig små blå gummipartikler på fingern når jeg tar inni muffa på bryggeren. En vil jo ikke ha fremmedpartikler i
brygget eller kroppen.. Synes dette er rart når det skal være så kvalitet som det ryktes. Noen med lignende erafringer?
Vurderer å skru alt fra hverandre og pakke om, men med hva?
Vis vedlegget 30199 Vis vedlegget 30200

Pakningen kan være til pumpa (min er svart, eldre versjon), men jeg tror du ville fått lekkasje om denne var røket ut der brygging.
Det var en del snakk om kraftig kok, som forsåvidt bare er en bra ting. En av grunnene til å koke er å fjerne dms og bedre kok fjerner mer.
Ellers mener jeg at det ikke er effektregulator på Speidelen, kun full køl eller ingenting.
 
Pakningen kan være til pumpa (min er svart, eldre versjon), men jeg tror du ville fått lekkasje om denne var røket ut der brygging.
Det var en del snakk om kraftig kok, som forsåvidt bare er en bra ting. En av grunnene til å koke er å fjerne dms og bedre kok fjerner mer.
Ellers mener jeg at det ikke er effektregulator på Speidelen, kun full køl eller ingenting.
Hvis man har brukt isoleringskappe under mesking kan det være smart å ta av denne under kok (selvfølgelig). Er det helt krise under kok (koker over og lignende.) kan man vel kanskje regulere koket med kjølig/lunket vann strømmende gjennom kjølekappen? Ikke vet jeg.. Selv står jeg ute i garasjen og har aldri hatt problemer med for aggressiv koking, heller det motsatte (beer brew bryggeri).
 
Tilbake
Topp