Kinn - Prestesonen

Fra nettsida: "Oppskrifta er enkel: 40% pale ale malt, 30% brun malt og 30% amber malt, store mengder East Kent golding ved kokestart og engelsk overgjær."

Jeg skal sette en pils like rundt hjørnet, men denne kommer til å holde pilsen i hånda:).

Kinn bruker Maris Otter som basis, og jeg tolker det som står på nettsida slik at det bare er humle ved kokestart. Jeg lurer nå på å ha i litt ved 10, likevel. 50 IBU er nokså heftig, og jeg skal nok meske ganske høyt - 68?
Humlelageret mitt er nesten fritt for engelsk humle, og hvor får jeg tak i EKG nå, tro? Tror svaret er "ingen steder", og dermed har jeg en anledning til å gjøre det jeg lenge har tenkt: Kjøre et mørkt øl med Bramling Cross. Jeg kan ikke skjønne at litt solbær kan bli så galt her?
Gjær blir WLP013; det kan bare blir riktig. Gjæres lavt.

Jeg er litt redd de mengdene med røstet malt; jeg hører astringensspøkelset banker på døra. Men det blir litt drøyt å kjøre et teseskap ala Gordon Strong på all den mørke malten, også - eller? Hvis jeg batch-sparger, og bare har MO i første runde, og så bruker andre runde til å lage te "på toppen" av den lyse malten, slik at den fungerer som ei sil for partiklene fra amber og brown? Jeg kan ha dem i meskepose, så de ikke blander seg nedi den lyse malten, som jeg altså vil ha i bunnen. Og så sørger jeg for at det blir veldig rein vørter til kok.
 
Sist redigert:
Nei, ikke i klasse med sjoko, de ligger på henholdsvis 120 og 180 EBC (de jeg har). Men de er ristet, det er mye av dem i denne oppskriften, og jeg har en litt dårlig erfaring med mye av den brune fra tidligere. Og så er jeg litt paranoid på det der :).
 
60% ristet malt er kraftige saker. Tror det viktigste er å passe på PH ikke faller for lavt under mesking. Viktigere enn ren vørter spørr du meg. Bruker å gjære slike øl litt lavt men for så la de stikke opp til 20ºC etter 60-80t for å hente ut litt fruktighet fra gjæren. Dette er en bombe så vil kansje trenge noen uker i kjelleren før konsum.
 
Dette er ikke et øl du brygger hvis du har dårlig tid. Espen Lothe mente vel at den trenger et år eller to på baken for å bli god?
 
Planlegger å brygge Prestesonen til hælja. Er det noen som har gjort seg noen erfaringer med å brygge denne utover det som kommer fram i denne tråden?
Mesketemperatur for eksempel? Vil såpass mye amber og brown gi lite fermenterbar vørter eller må det kompenseres med høy mesketemperatur for å få nok fylde?
 
Ålreit, kommer til å satse på følgende:

40% Pale malt
30% Amber
30% Brown
(Såvidt jeg vet er Thomas Fawcett leverandør for samtlige til Vestbrygg)
OG: 1064

Mesker ved 68 grader i en drøy time.

80g EKG 5.2% AA @ 60 min -> underkant av 60 IBU

Gjæres med wlp002 ved ca 20 grader. Har ikke blitt venner med wyeast 1318, så denne tar jeg ikke sjansen på.
Litt lav utgjæring er helt greit, da FG bør havne på litt over 1020 for å få omtrent samme abv og restsødme som originalen.

Edit: Bryggesjappa tom for Maris Otter, blir vanlig pale malt i stedet. Har nok fint lite å si.
 
Sist redigert:
Ålreit, kommer til å satse på følgende:

40% Pale malt
30% Amber
30% Brown
(Såvidt jeg vet er Thomas Fawcett leverandør for samtlige til Vestbrygg)
OG: 1064

Mesker ved 68 grader i en drøy time.

80g EKG 5.2% AA @ 60 min -> underkant av 60 IBU

Gjæres med wlp002 ved ca 20 grader. Har ikke blitt venner med wyeast 1318, så denne tar jeg ikke sjansen på.
Litt lav utgjæring er helt greit, da FG bør havne på litt over 1020 for å få omtrent samme abv og restsødme som originalen.

Edit: Bryggesjappa tom for Maris Otter, blir vanlig pale malt i stedet. Har nok fint lite å si.

Ser bra ut. Det med tips om mesketemp må du ikke tenke så mye på. Alle har forskjellige oppsett. F.eks vil kanskje 63 hos meg tilsvare 65 hos deg hvis man tar en time. Gjør opp mening utfra de resultatene du har fått i ditt oppsett før.
 
Ser bra ut. Det med tips om mesketemp må du ikke tenke så mye på. Alle har forskjellige oppsett. F.eks vil kanskje 63 hos meg tilsvare 65 hos deg hvis man tar en time. Gjør opp mening utfra de resultatene du har fått i ditt oppsett før.
Ja, det har større verdi å anbefale noen å meske slik at de får høy eller lav utgjæring fremfor en eller annen spesifikk temperatur;)
Blir spennende å se hva såpass mye amber og brown gjør med effektivitet og utgjæring.
 
Hei. Er det noen som har gjort seg noen erfaringer med denne?
Jeg brygget en for 1 uke siden.
Malt fra Vestbrygg/ Thomas Fawcett og Wlp530.
Mesket på 69 grader og pH på 5.5-5.6.
Brukte en starter som var 2 uker gammel, men pitchet samtidig en liten aktiv starter på 300ml dme for å sikre nok levende celler og en kjapp start. Det startet lovende og var voldsom aktivitet etter bare få timer.
Styrte tempen oppover fra 19-22 det første døgnet, så 23-24-25 de neste døgnene. Aktiviteten stoppet etter 3 døgn og SG er 1.038.
Er det høy Mesketemp eller litt for ivrig økning av temperatur som gjør at det stopper opp, tror dere?
Gjæret 5 liter av 2.runnings med litt dme og en annen gjær, og den stoppet på nøyaktig samme "sted".
Kjørte også en "tvungen" utgjæring på en dl av vørteren på magnetrører for å forutsi FG, og denne stoppet også på 1.038 etter 3 døgn.
Heller mot at termometeret mitt ikke er helt til å stole på og at tempen var over 70. Vet ikke om pH var for høy (siktet på 5.4), men det varierer litt med årstidene hvordan vannjusteringene slår ut.
Grunnen til at jeg spør, er at jeg synest det virker mye med 30 % av både Brown og amber som har ebc på 180 og 110, og lurer på hvilke erfaringer de som har bryggget denne har hatt?
Noe håp om å redde denne?
 
Når du har kjørt en tvungen utgjæring, så høres det veldig ut som om det har vært for høy temperatur under meskingen. Sjekk det termometeret! Det må ha vært ganske høy temperatur, også, vil jeg tro. 71-72 grader, kanskje? Jeg mesker scottish på 70 og får ikke så dårlig utgjæring.
 
Hei. Er det noen som har gjort seg noen erfaringer med denne?
Jeg brygget en for 1 uke siden.
Malt fra Vestbrygg/ Thomas Fawcett og Wlp530.
Mesket på 69 grader og pH på 5.5-5.6.
Brukte en starter som var 2 uker gammel, men pitchet samtidig en liten aktiv starter på 300ml dme for å sikre nok levende celler og en kjapp start. Det startet lovende og var voldsom aktivitet etter bare få timer.
Styrte tempen oppover fra 19-22 det første døgnet, så 23-24-25 de neste døgnene. Aktiviteten stoppet etter 3 døgn og SG er 1.038.
Er det høy Mesketemp eller litt for ivrig økning av temperatur som gjør at det stopper opp, tror dere?
Gjæret 5 liter av 2.runnings med litt dme og en annen gjær, og den stoppet på nøyaktig samme "sted".
Kjørte også en "tvungen" utgjæring på en dl av vørteren på magnetrører for å forutsi FG, og denne stoppet også på 1.038 etter 3 døgn.
Heller mot at termometeret mitt ikke er helt til å stole på og at tempen var over 70. Vet ikke om pH var for høy (siktet på 5.4), men det varierer litt med årstidene hvordan vannjusteringene slår ut.
Grunnen til at jeg spør, er at jeg synest det virker mye med 30 % av både Brown og amber som har ebc på 180 og 110, og lurer på hvilke erfaringer de som har bryggget denne har hatt?
Noe håp om å redde denne?
Har ikke brygget denne oppskriften, men har erfaring nok med wlp530 til å vite at den har en tendens til å gi seg for tidlig hvis temperaturen synker. Har du god temperaturkontroll? Hvis ikke, ligger nok svaret her.

Hva var grunnen til at du valgte 530 forresten? Det er jo en belgisk stamme, og vil gi et helt annet øl enn i oppskriften. Ikke noe galt i å eksperimentere altså, bare lurer...
 
Var det første jeg også tenkte på.
Heh! Det var bra jeg skrev her, fordi der har det skjedd en skikkelig følgefeil. Har sett litt på oppskrifter de bruker westmalle-gjæren på, i blant annet Tomasmesse , og den belgiske har av en eller annen grunn endt opp i denne oppskriften . Når batchen allikevel ser ut til å gå dukken var det jo greit å oppdage, så takk for det samtidig synd at eksperimentet ikke blir fullført. Jeg får ta en runde og se på termometeret , og prøve igjen. Bruker stort sett White Labs, så det er nok alle de tallene til Wyeast som roter det til!


Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 
Jeg fikk ganske dårlig utgjæring med mesking på 68 grader og wlp002. Hvis jeg skulle gjort et nytt forsøk, ville jeg nok mesket lavere og lengre, men også gått for en gjær med bedre utgjæring.
 
Ja. Jeg tenkte i utgangspunktet å meske på 65 ca på grunn av alle den røstet malten, men har laget gode mørke øl med mye spes malt og relativt høy mesketemp før.
Hadde litt mer humle i også for å kontre en litt høyere FG. Så aldri for meg mer enn 1.025.
Hva endte den du brygget opp på?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 
Hvor kommer denne høye mesketemperaturen som alle bruker fra? Vil ikke de store mengdene spesialmalt sørge for mye restsødme uansett? Hva gjør de på Kinn?
 
Hvor kommer denne høye mesketemperaturen som alle bruker fra? Vil ikke de store mengdene spesialmalt sørge for mye restsødme uansett? Hva gjør de på Kinn?

Det er ikke noe særlig sødme i den røstede malten der. Røstet malt er pale malt som er varmebehandlet.
 
Det vil jeg tro. Neste gang vil jeg meske mer som jeg ville gjort for en vørter med mye gjærbart sukker. Hadde derfor vært interessant å høre om noen hadde gjort seg noen erfaringer med denne maltsammensetningen.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp