Kinn - Prestesonen

Men 60% amber/brown vil vel påvirke utgjæringsgraden betraktelig? Eller har det ingenting å si?

Du får senket OG med 0.006 i forhold til om du hadde brukt bare basismalt, men jeg tror ikke det vil påvirke utgjæringsgraden.

Du får forøvrig ikke sødme i særlig grad fra krystallmalten, heller, etter min erfaring. Det sukkeret som gjæren ikke spiser, smaker stort sett ikke søtt. Jeg har gjæret høyt med mye krystallmalt, men hvis jeg bruker en gjær som attenuerer godt, får jeg likevel et øl som riktignok ikke er tørt, men heller ikke med noen tydelig søtsmak. ("Maltsødme" er noe annet igjen.) Den kvaliteten jeg får ut av det, er først og fremst "fylde".
 
Som jeg skrev lenger opp her, så opplevde jeg særdeles dårlig utgjæring etter mesk på 68 grader og wlp002. Vi snakker under 50%. Med bare Maris Otter og lavere mesketemp har jeg havnet på over 80% utgjæring med wlp002, så at det ikke skal ha noe å si for utgjæringen at man har såpass mye spesialmalt tror jeg ikke noe på. Man kan jo undres på om såpass lite basemalt og relativt høy temperatur gir litt vel lite betaamylase-aktivitet?
 
Som jeg skrev lenger opp her, så opplevde jeg særdeles dårlig utgjæring etter mesk på 68 grader og wlp002. Vi snakker under 50%. Med bare Maris Otter og lavere mesketemp har jeg havnet på over 80% utgjæring med wlp002, så at det ikke skal ha noe å si for utgjæringen at man har såpass mye spesialmalt tror jeg ikke noe på. Man kan jo undres på om såpass lite basemalt og relativt høy temperatur gir litt vel lite betaamylase-aktivitet?

Dér kan du ha et poeng. Røstingsprosessen tar jo knekken på enzymene. Det tenkte jeg ikke på. Så høy mesketemperatur vil ha en temmelig brutal virkning når bare 40% av malten har enzymer.
 
Dér kan du ha et poeng. Røstingsprosessen tar jo knekken på enzymene. Det tenkte jeg ikke på. Så høy mesketemperatur vil ha en temmelig brutal virkning når bare 40% av malten har enzymer.
Det er noe sånt jeg mistenker. Jeg fikk 'vanlig' meskeutbytte, men forholdene har nok favorisert alfaamylase med påfølgende lite gjærbar vørter.
 
Var det første jeg også tenkte på.
Heh! Det var bra jeg skrev her, fordi der har det skjedd en skikkelig følgefeil. Har sett litt på oppskrifter de bruker westmalle-gjæren på, i blant annet Tomasmesse , og den belgiske har av en eller annen grunn endt opp i denne oppskriften . Når batchen allikevel ser ut til å gå dukken var det jo greit å oppdage, så takk for det samtidig synd at eksperimentet ikke blir fullført. Jeg får ta en runde og se på termometeret , og prøve igjen. Bruker stort sett White Labs, så det er nok alle de tallene til Wyeast som roter det til!


Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Ikke kast! Lobb brett og la det bli en virkelig autentisk Brown porter
 
Tilbake
Topp