Påmelding til NM 2017

Det @Shinaki beskriver er korrekt. Se også det som står over resultatlistene. Detaljene bør være klarere når vi går lagt ut alle dommerskjemaer.
 
Hei, jeg synes det er store variasjoner i poeng innenfor samme flight? Er det så store forskjeller eller er det ikke like mange dommerskjemaer innenfor samme flight?
 
Det er stor variasjon på bidragene. Et øl med feil eller som ikke er typerett kan få rundt 20 poeng, mens ett meget godt kan få 40+. Med tre, fire dommere blir forskjellen stor, spesielt når summen av poeng brukes. Det skal være samme antall dommere innen en flight, men ikke nødvendigvis på tvers av flighter.
 
Hei, jeg synes det er store variasjoner i poeng innenfor samme flight? Er det så store forskjeller eller er det ikke like mange dommerskjemaer innenfor samme flight?
Du tenker f.eks. på Flight 1 i klasse D - lys ale? Der har øl nr. 9470 fått 168 poeng, mens 9607 har fått 49. Dette er en stor flight - hele 12 øl. Her er det litt halvkvalifisert gjetting fra min side, men jeg antar at det da har vært 4 dommere til å dømme den flighten, og så har de delt flighten i 6 øl pr. dommerpar, som så har sendt de beste fra "sine" 6 videre til de andre dommerne. Dermed vil man kunne få stor variasjon innad i en flight, men fortsatt ha en rettferdig dømming, da alle 4 dommere smaker på de beste ølene, og så sender man de beste derfra igjen inn til klassefinale. Enten er det slik, ellers er det ekstrem variasjon på bidragene i nettopp denne flighten. Det vil vise seg når skjemaene er ferdigscannet og publisert.
 
Nå er dommer- og flightskjemaer lagt ut for klassene C, D og H. Da bør uklarheter om poeng være mulige å oppklare.

Ølene som kommer inn spenner fra utrolig gode til udrikkelige, med noen som også er meldt på som feil type. Det forklarer som regel poengsprikene.
 
Du tenker f.eks. på Flight 1 i klasse D - lys ale? Der har øl nr. 9470 fått 168 poeng, mens 9607 har fått 49. Dette er en stor flight - hele 12 øl. Her er det litt halvkvalifisert gjetting fra min side, men jeg antar at det da har vært 4 dommere til å dømme den flighten, og så har de delt flighten i 6 øl pr. dommerpar, som så har sendt de beste fra "sine" 6 videre til de andre dommerne. Dermed vil man kunne få stor variasjon innad i en flight, men fortsatt ha en rettferdig dømming, da alle 4 dommere smaker på de beste ølene, og så sender man de beste derfra igjen inn til klassefinale. Enten er det slik, ellers er det ekstrem variasjon på bidragene i nettopp denne flighten. Det vil vise seg når skjemaene er ferdigscannet og publisert.

Jeg var med til å dømme denne flighten og det er som Gustav skriver varierende. I denne flighten var vi fire dommere som dømte alle øl. Det var store variasjoner: noen få som var bra, veldig mange som dessverre hadde åpenbare feil/usmaker og en enkelt eller to som var veldig bra.
 
Nå er dommer- og flightskjemaer lagt ut for klassene C, D og H. Da bør uklarheter om poeng være mulige å oppklare.

Ølene som kommer inn spenner fra utrolig gode til udrikkelige, med noen som også er meldt på som feil type. Det forklarer som regel poengsprikene.
Leser skjemaene nå. Det er voldsomt til sprik, ja. Interessant lesing for en nysertifisert øldommer!
 
Ølene hentes på Posten, pakkes ut og flaskene blir vurdert om de er akseptable (etikett, flasketype, antall osv). Hvis ølet skal diskvalifiseres blir flaskene satt bort og deltageren får beskjed. Er flaskene akseptable blir ølet registrert mottatt og deltageren får kvittering for mottatt øl før flaskene sorteres i pappesker etter klasser og/eller typer.

Hvis dømminga ikke er på samme sted som mottak, fraktes ølene til dømmestedet. For de som skal langt (Oslo-Trondheim for eksempel) så sender vi dem på pall.

Hvordan ble ølene som ble dømt i Bodø sendt videre fra Oslo? Jeg ser på dommerskjemaet at ølet hadde gjær i tuten, så jeg mistenker at de har hatt en røff tur nordover med posten.
 
Hvordan ble ølene som ble dømt i Bodø sendt videre fra Oslo? Jeg ser på dommerskjemaet at ølet hadde gjær i tuten, så jeg mistenker at de har hatt en røff tur nordover med posten.

På pall i esker. (Mulig noen flasker var lagt på toppen.)

Gjær i tuten er uansett noe dommerne ser og ikke noe som bør trekke ned i poenggiving.
 
Jeg fikk bedømt et øl i klasse 6B. Det er bedømt i både flight 2 og 3 med svært sprikende resultat. Hva er forklaringen på det?
 
Får kategorivinnerne fri inngang til hjemmebryggerhelgen i Trondheim? Ser det koster litt, oppå det som måtte være av fly og hotell..
 
På pall i esker. (Mulig noen flasker var lagt på toppen.)

Gjær i tuten er uansett noe dommerne ser og ikke noe som bør trekke ned i poenggiving.
Ser at du dunkelen min er notert som uklar av alle dommerne, her har alle også notert gjær i tuten. Og dette var brygget med WLP940, som flokkulerer knallhardt, så transporten må ha vært røff ja :)

Ellers må det noteres at dommerne treffer bra på vurderingen av ølet, så det er ikke ment som et klageskrift, kun et innspill ift transport neste år!

Kan jo ikke være misfornøyd, med andre plass for impstouten min...
 
Et oksidert bidrag og et mitt på treet. Må brygge noe svart, bittert og surt nå når stemningen er der [emoji41]
Gratulerer til vinnerne [emoji322][emoji482] Og de andre selvsagt [emoji482]
 

Similar threads

G
Svar
0
Sett
971
gustavfoseid
G
J
Svar
0
Sett
344
Jørgen Olsen
J
G
Svar
0
Sett
759
gustavfoseid
G
G
Svar
0
Sett
884
gustavfoseid
G
Tilbake
Topp