1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Påmelding til NM 2017

En tråd i 'NM i hjemmebrygging' startet av gustavf, 17 Feb 2017.

1. gustavf

gustavf
    Expand Collapse
    Sentralstyre

Det @Shinaki beskriver er korrekt. Se også det som står over resultatlistene. Detaljene bør være klarere når vi går lagt ut alle dommerskjemaer.

Shinaki liker dette.
  2. Dybedal

Dybedal
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hei, jeg synes det er store variasjoner i poeng innenfor samme flight? Er det så store forskjeller eller er det ikke like mange dommerskjemaer innenfor samme flight?

3. KentMikael

KentMikael
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er stor variasjon på bidragene. Et øl med feil eller som ikke er typerett kan få rundt 20 poeng, mens ett meget godt kan få 40+. Med tre, fire dommere blir forskjellen stor, spesielt når summen av poeng brukes. Det skal være samme antall dommere innen en flight, men ikke nødvendigvis på tvers av flighter.

4. Shinaki

Shinaki
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Du tenker f.eks. på Flight 1 i klasse D - lys ale? Der har øl nr. 9470 fått 168 poeng, mens 9607 har fått 49. Dette er en stor flight - hele 12 øl. Her er det litt halvkvalifisert gjetting fra min side, men jeg antar at det da har vært 4 dommere til å dømme den flighten, og så har de delt flighten i 6 øl pr. dommerpar, som så har sendt de beste fra "sine" 6 videre til de andre dommerne. Dermed vil man kunne få stor variasjon innad i en flight, men fortsatt ha en rettferdig dømming, da alle 4 dommere smaker på de beste ølene, og så sender man de beste derfra igjen inn til klassefinale. Enten er det slik, ellers er det ekstrem variasjon på bidragene i nettopp denne flighten. Det vil vise seg når skjemaene er ferdigscannet og publisert.

5. gustavf

gustavf
    Expand Collapse
    Sentralstyre

Nå er dommer- og flightskjemaer lagt ut for klassene C, D og H. Da bør uklarheter om poeng være mulige å oppklare.

Ølene som kommer inn spenner fra utrolig gode til udrikkelige, med noen som også er meldt på som feil type. Det forklarer som regel poengsprikene.

1Morten og Shinaki liker dette.
  6. kaarekri

kaarekri
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg var med til å dømme denne flighten og det er som Gustav skriver varierende. I denne flighten var vi fire dommere som dømte alle øl. Det var store variasjoner: noen få som var bra, veldig mange som dessverre hadde åpenbare feil/usmaker og en enkelt eller to som var veldig bra.

Shinaki liker dette.
  7. Shinaki

Shinaki
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Leser skjemaene nå. Det er voldsomt til sprik, ja. Interessant lesing for en nysertifisert øldommer!

8. thomashagen

thomashagen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvordan ble ølene som ble dømt i Bodø sendt videre fra Oslo? Jeg ser på dommerskjemaet at ølet hadde gjær i tuten, så jeg mistenker at de har hatt en røff tur nordover med posten.

9. gustavf

gustavf
    Expand Collapse
    Sentralstyre

På pall i esker. (Mulig noen flasker var lagt på toppen.)

Gjær i tuten er uansett noe dommerne ser og ikke noe som bør trekke ned i poenggiving.

10. Leif Ketil

Leif Ketil
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg fikk bedømt et øl i klasse 6B. Det er bedømt i både flight 2 og 3 med svært sprikende resultat. Hva er forklaringen på det?

11. Robert W

Robert W
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Lurer mer på hvorfor det er dømt i to flights ;)

1Morten og Shinaki liker dette.
  12. stigus

stigus
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Får kategorivinnerne fri inngang til hjemmebryggerhelgen i Trondheim? Ser det koster litt, oppå det som måtte være av fly og hotell..

13. Øllevill

Øllevill
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ser at du dunkelen min er notert som uklar av alle dommerne, her har alle også notert gjær i tuten. Og dette var brygget med WLP940, som flokkulerer knallhardt, så transporten må ha vært røff ja :)

Ellers må det noteres at dommerne treffer bra på vurderingen av ølet, så det er ikke ment som et klageskrift, kun et innspill ift transport neste år!

Kan jo ikke være misfornøyd, med andre plass for impstouten min...

Løver liker dette.
  14. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Artig. Første øl ever levert til konkurranse for min del. Her er det bare å ta til seg og korrigere. 139 poeng på en dobbelbock som har vært lagret i ca to uker får jeg se meg fornøyd med.

loebrygg, bjartenataas og Mats Ø. liker dette.
  15. Mats Ø.

Mats Ø.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Så nærme med Brown Ale... Så nærme... :(

16. gustavf

gustavf
    Expand Collapse
    Sentralstyre

Ja, norgesmestrene inviteres til hjemmebryggerhelgen. Se opp for telefoner fra ukjente nummer som kommer med mer informasjon.

Frode Krogstad og stigus liker dette.
  17. stigus

stigus
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nice! Jeg havnet på fjerde i den kategorien. Er det en ide å spare på noen av de man har og delta med det samme ølet igjen? De blir jo bare bedre de første årene?

Øllevill liker dette.
  18. bjartenataas

bjartenataas
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Fornøyd med to andreplasser

19. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Et oksidert bidrag og et mitt på treet. Må brygge noe svart, bittert og surt nå når stemningen er der
    Gratulerer til vinnerne Og de andre selvsagt

stigus liker dette.
  20. stigus

stigus
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Staro og bjartenataas liker dette.

Del denne siden