Elektronisk styring av pumpe

Tor.

Norbrygg-medlem
Fabler litt om å bruke en motstrømskjøler i et HERMS-oppsett, med pumping av varmt vann i ytre løp. Tanken er å kjøre fast hastighet på vørter, ha fast temperatur på varmtvannet og styre vørtertemperatur med vannstrømmen. Utfordringen er å få til elektronisk regulering av vannstrømmen til en fornuftig pris.
Tåler pumper pulsing? Kanskje med 3-4 sekunders syklus?
Kanskje struping med en kran styrt av en stepmotor?
Noen som har prøvd noe tilsvarende?
 
Sist redigert:
Solenoid-ventil?
Hvis du har en pumpe som tåler å pumpe mot stengt ventil, det gjør vel en magnetpumpe?

Eventuelt en trykk-styrt pumpe, da vil den stoppe når ventilen stenger.
 
Høres ut som standard turtemperatur regulering som brukes på sentralfyringsanlegg. Det brukes da en skuntventil 3-veis som styres av en motor. Hvis det da ikke er behov for mer varme kjøres varmen tilbake i retur til varmereservoaret (fyrkjelen)
 
Kult, regner da med at din faste vanntemp er 80 til 96 grader, slik at du er i stand til å kjøre utmesk med en rimelig fornuftig delta t.
@TorfinnS er inne på noe med pådrag varmt vann til motrømskjøler eller pådrag i returkrets, slik at pumpe på varmtvannsiden går hele tiden. Da må altså en elektrisk 3 veis ventil brukes til å styre dette.

Ar det er kult er godt nok for meg men kan jeg spørre hvorfor?
 
Høres ut som standard turtemperatur regulering som brukes på sentralfyringsanlegg. Det brukes da en skuntventil 3-veis som styres av en motor. Hvis det da ikke er behov for mer varme kjøres varmen tilbake i retur til varmereservoaret (fyrkjelen)
Smart! Har til og med en sånn ventil liggende. Takk for løsningen!
Kult, regner da med at din faste vanntemp er 80 til 96 grader, slik at du er i stand til å kjøre utmesk med en rimelig fornuftig delta t.
@TorfinnS er inne på noe med pådrag varmt vann til motrømskjøler eller pådrag i returkrets, slik at pumpe på varmtvannsiden går hele tiden. Da må altså en elektrisk 3 veis ventil brukes til å styre dette.

Ar det er kult er godt nok for meg men kan jeg spørre hvorfor?
Det bør ikke være noe problem å ha den temperaturen. Har foreløpig bare et 3.5kw-element i HLTen, men kan jo sette inn ett til, så tempen kan økes raskt etter at meskevannet er tappet.

Hvorfor? Ikke le... For enkelhets skyld. :)
Én motstrømskjøler erstatter vannkokerHERMSen og spiralkjøleren, og den kan henges opp så det blir bedre plass på benken. Trenger ikke koble om vørter (manuelt eller med ventiler) mellom mesking, koking og kjøling. Automatiseringsvennlig.
 
Satt og tenkte hvorfor i all verden gjøre noe så enkelt så vanskelig.. Det å justere temp på vann er jo langt fra raket teknologi. Det er bare latskap altså. Er det ikke billigere å leie inn en filipiner eller noe? Vasker hus og mellom meske stegene
 
Satt og tenkte hvorfor i all verden gjøre noe så enkelt så vanskelig.. Det å justere temp på vann er jo langt fra raket teknologi. Det er bare latskap altså.
Jepp, en slags "legge helsikes mye jobb i å spare littegrann jobb forhåpentligvis mange ganger"-latskap. Moro når (hvis) man får det til da.
 
Forsåvidt, med fordelene og ulempene med normal herms.
Men ved å kjøret varmtvann fra HLT gjennom en motstrømskjøler (som er slik jeg forstod en skulle) og vørter som vanlig i den, er en vel der allerede? Med fordelene og ulempene med vanlig HERMS minus det at coilen kanskje har større varmetap i friluft enn i varmtvann. Eller misforstår jeg nå?
 
Altså, du skal bringe mesken opp til en viss temp og holde den der i ca en time, eventuelt endre temp ett par ganger. Det der er jo rimelig enkelt med pid og element eller rims/herms eller hva det heter..Skjønner ikke hvorfor gjøre noe som umulig kan forbedre resultatet så komplisert.
Men for alldel... kjør på
 
Men ved å kjøret varmtvann fra HLT gjennom en motstrømskjøler (som er slik jeg forstod en skulle) og vørter som vanlig i den, er en vel der allerede? Med fordelene og ulempene med vanlig HERMS minus det at coilen kanskje har større varmetap i friluft enn i varmtvann. Eller misforstår jeg nå?
Den lille forskjellen er at med coil i HLT, blir vørtertemp lik temp i HLT. Med dette enkle oppsettet kan temperatur på vørter styres til noe lavere.
 
Den lille forskjellen er at med coil i HLT, blir vørtertemp lik temp i HLT. Med dette enkle oppsettet kan temperatur på vørter styres til noe lavere.
Dette forstår jeg rett og slett ikke. Jeg tror kanskje jeg ikke helt klarer å se det for meg.
Dersom HLT holder en temp på si 66 grader, så vil kanskje tempen som overføres til vørteren etter den har gått runden i motstrømskjøleren være rundt 62/63 grader eller så med full pupp på pumpen (tatt fra luften som eksempel) når den havner tilbake i meskekjelen. Alt etter hvor mye varmetap det er i mots strømskjøleren. Så kan man til og med få enda større temperaturforskjell mellom HLT og vørter ved å regulere med vannhastigheten?
Selve motstrømskjøleren skal stå i luft, og har ikke eget varmelement av noe slag, så dermed vil aldri en kunne øke tempen i denne over det HLT har av temperatur, slik jeg leser det?
Forstår om du ikke orker å svare :)

Har tenkt litt. Så da kan en kanskje sette HLT på 85 grader og la den stå der hele bryggingen og foreksempel stegmeske ved å variere strømmen(Flow) fra HLT tanken gjennom motstrømskjøler og dermed for et raskere reagerende system! AHA Eureka (tror jeg).
 
Det er nok fornuftig å isolere motstrømskjøleren. Idéen er å ha ganske høy temperatur i HLT, sånn at det er heving av temperatur med HERMS går raskere, så omtrent som du skriver i siste avsnittet. Men vet jo ikke om det vil virke godt nok. Risikerer å stå der med en motstrømskjøler som bare kan brukes til kjøling.
 
Det er nok fornuftig å isolere motstrømskjøleren. Idéen er å ha ganske høy temperatur i HLT, sånn at det er heving av temperatur med HERMS går raskere, så omtrent som du skriver i siste avsnittet. Men vet jo ikke om det vil virke godt nok. Risikerer å stå der med en motstrømskjøler som bare kan brukes til kjøling.
Ikke det værste du kan ha det. En kjøler som kjøler i worst case. :)
 
Ved kjøling av pils om sommeren kan du nytte fordelen av den amerikanske metoden med å fylle HLT med is, slik at kjølevannet blir superkaldt. :)
 
Jeg kjører opplegget som er foreslått i denne tråden, og det fungerer utmerket. Jeg bruker 24 V kinapumper med hastighetsregulering met potensiometer. Jeg har prøvd å ta bort potensiometeret og styre hastigheten vha PWM fra Arduinoen. Det burde fungere, men jeg har ikke fått det til å funke stabilt nok. Derfor bruker jeg nå potensiometrene og har servomotorer (styrt av Arduino) til å vri på dem.
Fordelen med å bruke motstrømskjøler til å regulere temperaturen på vørter er at det er mye mer fleksibelt enn en vanlig Herms. Her kan du ha den temperaturen du ønsker i HLT så lenge den er noen få grader høyere enn ønsket vørtertemperatur. Når jeg skal ha en temperaturøkning i meskeprogrammet så magasinerer jeg opp varme i HLT før temperaturøkningen. Jeg kan dermed øke temperaturen på vørter ut av varmeveksler så fort jeg ønsker (typisk 30 s for å øke med 5 grader C.). Jeg har skrevet en del om dette også i andre tråder.
 
Tilbake
Topp