Vannanalyse for Lunner/Harestua

For de det måtte gjelde, jeg har spurt Lunner kommune om vannanalyse av Harestuvannet som jeg får mitt drikkevann/bryggevann fra, og fikk relativt fort svar. Rapporten er fra 2013 og inneholder blant annet Ph-verdi og kalsium.

Rapport ligger vedlagt.
 

Vedlegg

  • Harestuvannet 2013-rapport-1.pdf
    1,3 MB · Sett: 23
For de det måtte gjelde, jeg har spurt Lunner kommune om vannanalyse av Harestuvannet som jeg får mitt drikkevann/bryggevann fra, og fikk relativt fort svar. Rapporten er fra 2013 og inneholder blant annet Ph-verdi og kalsium.

Rapport ligger vedlagt.

Interessant. Jeg har vannet mitt fra Oppen vannverk, og Oppen er en liten sjø oppe i det kambro-siluriske området det snakkes om. Så jeg har nok et noe mer kalkpreget vann enn vannet i Harestuvannet. Men det er ikke ekstremt hardt; vi er ikke plaget med kalkbelegg i kjelene våre, f.eks.. Likevel er det klart greiere å brygge mørkt øl enn lyst øl, sjøl om det ikke skal all verden til av syretilsetning for å treffe rett pH i mesken.
 
Interessant. Jeg har vannet mitt fra Oppen vannverk, og Oppen er en liten sjø oppe i det kambro-siluriske området det snakkes om. Så jeg har nok et noe mer kalkpreget vann enn vannet i Harestuvannet. Men det er ikke ekstremt hardt; vi er ikke plaget med kalkbelegg i kjelene våre, f.eks.. Likevel er det klart greiere å brygge mørkt øl enn lyst øl, sjøl om det ikke skal all verden til av syretilsetning for å treffe rett pH i mesken.
Foreløbig har jeg brygget en hefe og har en pilsner stående på gjæring, så ingen mørk øl ennå. Neste uke brygges det en dobbelbock så jeg gleder meg skikkelig til å se hvordan den klarer seg. :D
Sånn Ph-messig så var det to skvett med sitronflaska i mesken og verdiene satt som et skudd.

Jeg har forøvrig sendt en ekstra mail til han som har foretatt analysen for å få flere detaljer enn kun kalsium og Ph. Venter fortsatt på svar. :)
 
Jeg ser at kalsium ligger på 7.5mg pr. liter. Vil det tilsi 7.5ppm? eller 75? Jeg blir litt usikker her...
 

Jeg stussa på det der; det kan umulig være riktig at det er så lite kalsium i Harestuvannet. Rapporten sier jo at vannet er ionerikt fordi det delvis kommer fra et område med kalkrik berggrunn. 7,5 mg/liter svarer til et "meget bløtt" vann (se her), og vannet vårt her oppe er i alle fall ikke "meget bløtt". (Huset jeg bor i, ble i sin tid bygget av en kar som drev kalkverk her oppe. Det er ham jeg kan takke for den fine ølkjeller'n min:). Det ligger fremdeles ruiner av flere av de gamle kalkovnene hans spredt rundt omkring i åsene her.) 75 mg/liter ville stemt bedre, da er vi akkurat på grensa mellom middels hardt og hardt vann.

75 mg/liter er også greit for brygging. Vannet bør ligge mellom 50 og 150 mg/liter (Palmer HTB, s.154).
 
Stusset på det samme, men det finnes flere ioner enn Kalsium, så en mer utfyllende rapport ville jo vært velkomment., men er et vann ionerikt så er ofte kalsium en del av det tallet såvidt jeg vet. Går forøvrig fint an å brygge med mye lavere kalsium enn 50 PPM, spørs vel kanskje hva man skal brygge.
 
Da er vi tre. Jeg poster den utfyllende rapporten her når jeg får den. Håper jeg får den før 16.mai. Da skal det brygges! ;)
 
Tilbake
Topp