Pils - pitche gjær eller vente

Marius K.

Norbrygg-medlem
Har brygget en tjekkisk pils med wlp800 i dag. Fikk kjølt ned vørteren til 13,3 grader. Satte gjæringskaret i kjøleskapet, men det tar jo vinter og votter å komme ned til ønsket temperatur. På 5 timer har den krabbet ned til 11,8 grader, målet er 8.

Bør jeg vente eller pitche? Jo lenger det står uten gjær jo større er vel sjansen for at noe uønsket får fotfeste. Samtidig liker jo ikke gjæren et fall i temperatur...
 
Jeg ville pitchet nå.


Til tross for temperaturfallet? Planen var å starte på 8 grader og øke naturlig til 10 grader og gjære der til 50 % utgjæring for så å øke gradvis oppover. Ville du fortsatt gått helt ned til 8 grader, eller stoppet pp 10?
 
Jeg har vel brygget ganske likt til deg i dag @Marius K. Tjekkisk pils med saaz og wlp800.
Jeg pitchet på 20,3 grader og det står i gjæringsskapet nå og er kommet ned til 17,3 på ca 2 timer.

Hvor stor volum har du? Jeg har 19 liter i bøtten.

Edit: Jeg tar vørteren ned til 10 grader og stopper der.
Som Miguel sier så er det nok ikke så kritisk med temperaturfall i lag-fasen.
 
Sist redigert:
Jeg har vel brygget ganske likt til deg i dag @Marius K. Tjekkisk pils med saaz og wlp800.
Jeg pitchet på 20,3 grader og det står i gjæringsskapet nå og er kommet ned til 17,3 på ca 2 timer.

Hvor stor volum har du? Jeg har 19 liter i bøtten.

Har ca 19 liter i bøtta jeg også. Dekanterte starteren nå så går for pitching. Må bare la den temperere seg bittelitt. Klarte jo selvsagt å dekantere av litt gjær også da starteren var stor og jeg måtte få ned volumet på den for å unngå usmak. Den er vel på en liter nå ca som skal pitches. Kanskje litt i overkant av hva den bør være..

Hvor langt ned tenker du kjøle?
 
Synes det er uproblematisk å vente, har selv gjort det med mine pils. Stått natten over, før jeg pitchet gjæren.

Har en Berliner Weisse nå stående på andre dagen uten gjær, kun lactobacillus. Dog er ph lav her, så det beskytter i seg selv.
 
Har ca 19 liter i bøtta jeg også. Dekanterte starteren nå så går for pitching. Må bare la den temperere seg bittelitt. Klarte jo selvsagt å dekantere av litt gjær også da starteren var stor og jeg måtte få ned volumet på den for å unngå usmak. Den er vel på en liter nå ca som skal pitches. Kanskje litt i overkant av hva den bør være..

Hvor langt ned tenker du kjøle?
Jeg editerte innlegget mitt rett etter at du postet. Jeg kjøler ned til 10 grader.
 
Hva er folk flest sin foretrukne metode i forhold til kjøling av vørter og pitching av gjær når det kommer til pils? Det er vel kun vinterstid man klarer å kjøle langt nok ned slik at man kan pitche på optimal temperatur på direkten. Og selv da er det en ganske tidkrevende jobb å komme helt ned i åtte grader.

Er det "kjøl så langt ned man klarer, pitch og sett i kjøla på 10-ish grader - metoden" som er den vanligste innen pilsbrygging?
 
Det er ikke alle miljøer som mener det er riktig / viktig å starte lavt. Få land har ubegrensede vannmengder, og kjøler derfor mindre.
Ikke uvanlig å pitche høyt i USA, for så og senke gjennom lag fasen
De aller fleste ønsker derimot lav og konstant temp gjennom gjæringen
 
Har pitchet omtrent alle mine pils/lager som jeg laget de siste 3-4 årene på høyere temp en gjæringstemp. Og latt den sakte men sikkert la de senke seg til valgt gjæringstemp avhengig av gjær.

Har også ved en feil pitchet gjær på en lager ved meget høy temp (25-27 grader) og eneste jeg kunne gjøre var å krysse fingrene og sette det kaldt. Ble en meget god lager.( dette var vel den aller første gangen jeg pitchet høyt og fant ut at det gikk greit)

Easybrew
 
Da høres det ut som om at taktikken fremover når det kommer til pils blir å kjøle ned så langt man gidder for så å pitche og sette på ønsket gjæringstemperatur.

Et spørsmål som er bittelitt off-topic; i følge metoden for hurtiggjæring av lager så skal man skru opp temperaturen når man har oppnådd 50 % utgjæring. Jeg antar det er "attenuation" man snakker om, og ikke 50 % ut i gjæringsløpet?

Jeg har OG på 1,056 og planlagt FG er 1,014. Jeg ramper da opp temperaturen når jeg når 1,028 (50 % utgjæring) og ikke allerede ved 1,035 (50 % ut i gjæringsforløpet)?
 
Vannet i hageslangen min er 10-12 grader, så å få kjølt ned noe særlig mer enn 13-14 grader er vanskelig for meg. Brygget en Festbier fra Ølbrygging.no for et par uker siden, som ble flasket i dag. Fermentis S-189 ble rehydrert ved cirka 25 grader og pitchet på 14-15 grader. Fikk OG på 1060. Gjæret på 8 grader i 4 dager, 10 grader i 3 dager, 12 grader i 3 dager, 14 grader i 3 dager og 16 grader i 2 dager før jeg satt gjæringskaret kaldt. Helt klar øl, smakte nydelig, og FG på 1011. Gleder meg til denne blir karbonert og modnet.
 
Da høres det ut som om at taktikken fremover når det kommer til pils blir å kjøle ned så langt man gidder for så å pitche og sette på ønsket gjæringstemperatur.

Et spørsmål som er bittelitt off-topic; i følge metoden for hurtiggjæring av lager så skal man skru opp temperaturen når man har oppnådd 50 % utgjæring. Jeg antar det er "attenuation" man snakker om, og ikke 50 % ut i gjæringsløpet?

Jeg har OG på 1,056 og planlagt FG er 1,014. Jeg ramper da opp temperaturen når jeg når 1,028 (50 % utgjæring) og ikke allerede ved 1,035 (50 % ut i gjæringsforløpet)?

De prosentene der gir vel bare mening som prosent av den beregnede utgjæringen? Hvis du regner i prosent av veien ned til 1.000, vil det jo kunne variere hvor mye av gjæringsprosessen som gjenstår, alt etter om du brygger en nordtysk pils eller en tsjekker.

I alle fall når det gis en generell regel for diacetylrest, så har jeg uten videre gått ut fra at det er slik. Men det er mulig akkurat dette er et spesialtilfelle. Jeg bare synes det virker rart.
 
Da høres det ut som om at taktikken fremover når det kommer til pils blir å kjøle ned så langt man gidder for så å pitche og sette på ønsket gjæringstemperatur.

Et spørsmål som er bittelitt off-topic; i følge metoden for hurtiggjæring av lager så skal man skru opp temperaturen når man har oppnådd 50 % utgjæring. Jeg antar det er "attenuation" man snakker om, og ikke 50 % ut i gjæringsløpet?

Jeg har OG på 1,056 og planlagt FG er 1,014. Jeg ramper da opp temperaturen når jeg når 1,028 (50 % utgjæring) og ikke allerede ved 1,035 (50 % ut i gjæringsforløpet)?

Jeg er helt enig med @Finn Berger her.
De prosentene der gir vel bare mening som prosent av den beregnede utgjæringen? Hvis du regner i prosent av veien ned til 1.000, vil det jo kunne variere hvor mye av gjæringsprosessen som gjenstår, alt etter om du brygger en nordtysk pils eller en tsjekker.

I alle fall når det gis en generell regel for diacetylrest, så har jeg uten videre gått ut fra at det er slik. Men det er mulig akkurat dette er et spesialtilfelle. Jeg bare synes det virker rart.

Det "må" være prosenter av beregnet utgjæring.
Altså skal du øke temperaturen ved 1.035 når du har 50% av gjæringsforløpet.

Jeg har OG på 1.058 og planlagt FG er 1.013. Det skal altså gjæres 45 poeng.
I det hurtiglager skjemaet jeg følger gjærer jeg ut 2/3 av 45 poeng før jeg skrur opp temperaturen. Altså skal jeg ned 30 poeng til 1.028 temperaturen økes.
Men det viktigste er jo at hoveddelen av gjæringen er ferdig, men at det er en litt igjen slik at gjæren fremdeles er aktiv når du øker temperaturen for diacetylresten.
 
I mitt eksempel så skal jeg fra OG på 1,056 og til planlagt FG på 1,014. Jeg skal gjære ned 42 poeng, altså vil midtpunktet være 1,035 (50% utgjæring).

Jeg mener å huske at det var på brulosophy jeg leste at man skulle rampe opp temperaturen når man har nådd 50 % "attenuation". Om jeg gjærer ned til fra 1,056 til 1,014 så gir det meg en "attenuation" på (56-14)/56=75 %. Dersom man skrur opp temperaturen ved SG på 1,035 i mitt eksempel vil det være ved en "attenuation" på (56-35)/56=37,5 %. I dette tilfellet vil 50% attenuation være en SG på 1,028 (56-28)/56=50%. Dette stemmer også bedre med når du tenker å sette opp temperaturen og @LarsUlv.

Er vi sikker på at det er mitt første avsnitt (altså SG 1,035) som egentlig er ment som tidspunkt i mitt tilfellet for en temperaturøkning, eller er det "attenuation" på 50 %, altså SG på 1,028 som er det korrekte?....
 
I mitt eksempel så skal jeg fra OG på 1,056 og til planlagt FG på 1,014. Jeg skal gjære ned 42 poeng, altså vil midtpunktet være 1,035 (50% utgjæring).

Jeg mener å huske at det var på brulosophy jeg leste at man skulle rampe opp temperaturen når man har nådd 50 % "attenuation". Om jeg gjærer ned til fra 1,056 til 1,014 så gir det meg en "attenuation" på (56-14)/56=75 %. Dersom man skrur opp temperaturen ved SG på 1,035 i mitt eksempel vil det være ved en "attenuation" på (56-35)/56=37,5 %. I dette tilfellet vil 50% attenuation være en SG på 1,028 (56-28)/56=50%. Dette stemmer også bedre med når du tenker å sette opp temperaturen og @LarsUlv.

Er vi sikker på at det er mitt første avsnitt (altså SG 1,035) som egentlig er ment som tidspunkt i mitt tilfellet for en temperaturøkning, eller er det "attenuation" på 50 %, altså SG på 1,028 som er det korrekte?....

Nå har jeg fått lest litt notater fra november 2014...
Når jeg brygget dette første gangen, som ble et veldig godt øl, hadde jeg dette gjæringsforløpet:
OG 1.056, forventet FG 1.015 (endte opp på 1.012)
Jeg har temperaturstyring med STC1000+

Pitch på 8 grader
La stige til 10 grader
Gjære på 10 grader til 50% av poengene var gjæret ut: (56-15)/2=20,5 poeng. Altså 1.056-20,5 = 1.035
Stige til 13 grader i løpet av 1,5 døgn
Hold 13 grader i 2 døgn
Stige til 15 grader i løpet av 12 timer
Hold 15 grader i 5 døgn
Synke mot 4 grader i løpet av 5 døgn.

Så det stemmer IKKE at jeg lot det gjære ut til 2/3 av poengene, jeg ser at jeg har blitt forvirret av denne posten: Hurtigbrygging av lager
Den tråden er forøvrig der jeg hentet det meste av informasjonen fra når jeg brygget dette første gangen.

Så denne gangen skal jeg altså la gjæringen stå på 10 grader frem til 50% av 45 poeng er gjæret ut (1.058 - 22,5 =1.035) før jeg hever temperaturen.
Og 1.035 er vel ca det rett SG for deg også å skru opp temperaturen.
 
Nå har jeg fått lest litt notater fra november 2014...
Når jeg brygget dette første gangen, som ble et veldig godt øl, hadde jeg dette gjæringsforløpet:
OG 1.056, forventet FG 1.015 (endte opp på 1.012)
Jeg har temperaturstyring med STC1000+

Pitch på 8 grader
La stige til 10 grader
Gjære på 10 grader til 50% av poengene var gjæret ut: (56-15)/2=20,5 poeng. Altså 1.056-20,5 = 1.035
Stige til 13 grader i løpet av 1,5 døgn
Hold 13 grader i 2 døgn
Stige til 15 grader i løpet av 12 timer
Hold 15 grader i 5 døgn
Synke mot 4 grader i løpet av 5 døgn.

Så det stemmer IKKE at jeg lot det gjære ut til 2/3 av poengene, jeg ser at jeg har blitt forvirret av denne posten: Hurtigbrygging av lager
Den tråden er forøvrig der jeg hentet det meste av informasjonen fra når jeg brygget dette første gangen.

Så denne gangen skal jeg altså la gjæringen stå på 10 grader frem til 50% av 45 poeng er gjæret ut (1.058 - 22,5 =1.035) før jeg hever temperaturen.
Og 1.035 er vel ca det rett SG for deg også å skru opp temperaturen.

Har du notert deg hvor lang tid det tok å gjære de 50 prosentene før du skrudde opp temperaturen?
 
Har du notert deg hvor lang tid det tok å gjære de 50 prosentene før du skrudde opp temperaturen?
Rundt 5 døgn ser det ut som.
Jeg tar SG prøver fra karet nå via kran, så jeg skal holde deg oppdatert med utviklingen av ølet som gjærer nå.
 
Tilbake
Topp