Hurtigbrygging av lager

Followup: Er på dag 7 og 16°. OG var 1.052 og SG nå er 1.012 (estimert var 1.053 - 1.015). Jeg antar den er ferdig, og kommer til å cold-crashe tirsdag morgen før jeg flasker på torsdag. Prøver smaker finfint :)

Oppskriften er nesten samme som den jeg nevnte på posten over, bare med Magnum 14.7% bitterhumle + 200 gram med Saaz 2.3 % på 30, 10 og 2 min. Blir spennende å smake om denne er/blir like god som den forrige. Blir ihvertfall bedre enn Lager 77 jeg drakk i dag.. (urk.)
 
Maltbasen og gjæren er tradisjonell. Humla er uvanlig.

90% Xtra pale pilsner (Heidelberg)
5% Vienna
5% hvete

Gjæret med WLP833 (mengde etter MrMalty)
 
Sjekket SG og tappet gjær i går, 10 dager ut i gjæringen. SG var på svimlende 1.018 så ølet var langt ifra ferdig. Får stå på 13 grader lengre ig så boostes det til 15.
 
Hvordan ser temp-forløpet ditt ut så langt Odland? Altså X dager på X grader, så X dager på osv.

Er på dag 8 med 10 grader, vurderer å steppe opp tempen snart...
 
Min endte på 1.010 etter 5 dager på 16°. Litt sterkere enn planlagt. Cold-crasher og flasker denne uka. Prøve smaker bra, gleder meg til å smake ferdig resultat. Har også tenkt å brygge en ny på samme gjær og metode. Denne gang en Vienna-basert lager.

Regime: Pitch på 8° (starter og gjæringskar i kjøleskap til 8° ble nådd), lot stige til 10° i løpet av 3 dager. 11°, 1 dag. 12°, 1 dag. 13°, 2 dager og til slutt 16° i 5 dager. Jeg bruker ikke varmekilde, så alle stigninger ble naturlig. Kommer tilbake med smaksnotater etter endt karbonering.
 
Hvordan ser temp-forløpet ditt ut så langt Odland? Altså X dager på X grader, så X dager på osv.

Er på dag 8 med 10 grader, vurderer å steppe opp tempen snart...

Pitchet på 8 grader. Lot stige til 10. 7 dager på 10. Så 5 dager på 13. Og nå 2 dager på 15.

Men denne daten er ikke helt til å stole på da jeg slet med å få ned tempen. Tar en do-over.
 
Vet ikke helt hva jeg skal tro nå... skulle sette opp tempen til 13, og tok samtidig stikkprøve med refractometer, men etter omregning skulle SG liksom være 1.011, noe jeg ikke helt trodde på. Dog, siden prøven smakte i overkant ferdig tok jeg frem hydrometeret og sjekket, viser i skrivende stund 1.011... og da er fortsatt prøven kald, så om noe blir den enda lavere. Det altså etter bare 8 dager på 10 grader? Har ikke brygget med WLP833 før, men det var da voldsomt da..? o_O

Tenker la den stige naturlig til 13 og gi den 3-4 dager på den tempen og ny måling, synspunkter? Eventuelt 3 dager på 13 og så et par på 15 og deretter ny måling?
 
Jeg tror ikke det har veldig mye hensikt å kjøre så mange dager. Prøv 1 dag på 13 og 2-3 på 15, og så er den ferdig.

Min sommerpils er nå så godt som konsumert, fikk masse gode tilbakemeldinger fra de som prøvde den. Jeg kommer sannsynligvis aldri til å lage lager på gamlemåten igjen.

Jeg tror det er noen viktige ting for suksess: Å pitche på svært lavt temperatur slik at den første fasen der mye usmaker potensielt lages på høyere temperaturer foregår på så lav temperatur som mulig. Jeg tror ellers den siste fasen lager lite usmak, selv om temperaturen er høyere. For å få gjæringen ferdig raskt og evt. spise opp diacetyl tror jeg det er viktig å følge med og kaste seg på "bølgen", dvs. heve temperaturen når det fremdeles er noe aktivitet igjen, ikke når den har avtatt veldig mye og nesten er ferdiggjæret. På den måten får man god utgjæring, ellers risikerer man at gjæringen stanser på høyere FG (tror jeg). Og alt dette baserer jeg på tro og følelse, så jeg følger spent med her på andre sine resultater med lignende metode.
 
Kjørte den opp til 13 grader på mandag, og så til 15 i går. Tenker den får til lørdag og så er det tid for å krasje - har allverdens tid så kjører rolig CC - flasking på onsdag tenker jeg. Uansett er det betydelig raskere enn de tre ukene med gjæring som var utgangspunktet, og neste gang kanskje man kan shave av noen dager til.

Hvordan går det med din Odland? Har den savnet deg mens du var utro med britisk øl? :)
 
Begynte cold crash i går. Målte SG i dag. Har kommet seg ned til 1.010. Sier meg fornøyd med det. Får 48timer før fating og tilsettes Isinglass. Utrolig tåkete. Selv med Whirfloc, Clarityferm og Biofine.

ImageUploadedByTapatalk1405106207.405930.jpg
 
Jeg bruker oftest Narziss metoden... Enda enklere. (Er vel denne metoden Tasty har basert sin metode på?)

Pitcher gjærstarter kaldt (c.a. 8-9 C)... Gjærer på 10 C i c.a. 7-8 dager (2/3 av total gjæringstid) og setter så gjæringsbøtta i en bøtte med vann og kjøleelementer og lar den sakte stige til 20 C i løpet av c.a. 24 timer. Lar den stå i 2-3 dager og tapper deretter over på fat og setter i kjøleskap til lager-ing.

Har prøvd denne metoden med 2 forskjellige lager-strains og det funker utmerket!
 
Begynte cold crash i går. Målte SG i dag. Har kommet seg ned til 1.010. Sier meg fornøyd med det. Får 48timer før fating og tilsettes Isinglass. Utrolig tåkete. Selv med Whirfloc, Clarityferm og Biofine.

Vis vedlegget 13241

Får håpe det klarner. Den pilsen jeg har gjæret på vanlig måte med ca. 9 grader hele veien i 4 uker har vært klare som vann i gjæringskaret før flasking. Uten klarningsmiddel av noe slag.
 
Oppdatering. Etter en uke i boden på rimelig høy temperatur pga fint vær var pilsen bra karbonert etter en uke. Ikke nok, men nok til smaksprøve. Smaken er knall, og ølet er klart og fint. Til sammenligning med min forrige 3-ukers-gjærte øl kan jeg ikke merke eller se noen forskjell.

Setter to kasser på lagring i kjeller, den siste må jeg bare nyte mens været enda er fint. :) Har den andre på samme gjær stående til gjæring på samme regime, kan gjerne gi oppdatering på den også om noen finner det interessant. Har allerede planer om nr. 3 på samme prosess. God sommer!
 
Tilbake
Topp