Hurtigbrygging av lager

Dette må jeg prøve i mitt nye bryggeri, men jeg ser det varierer litt i fremgangsmåte og temperaturer. Hadde det vert mulig å laget til en "oppskrift" på hvordan man går frem for å få til en god "hurtigpils"?
 
Dette må jeg prøve i mitt nye bryggeri, men jeg ser det varierer litt i fremgangsmåte og temperaturer. Hadde det vert mulig å laget til en "oppskrift" på hvordan man går frem for å få til en god "hurtigpils"?

Mitt forrige innlegg var en veldig kort versjon av hendelsesforløpet. Litt mer detaljer her. Hovedpoenget er at du må ha lav temperatur under stormgjæringen, men kan øke raskt etter det.
 
Da har jeg sjekket, og fant ut at det bare er en pakke s-23 i dette ølsettet. Er dette for lite? Har en pakke safale 04 i et annet sett. Går det eventuelt an å blande en pakke s 23 og en pakke safale 04 på
en batch?
 
Mitt forrige innlegg var en veldig kort versjon av hendelsesforløpet. Litt mer detaljer her. Hovedpoenget er at du må ha lav temperatur under stormgjæringen, men kan øke raskt etter det.
Takk, dette må være ypperlig å bruke stc-1000+ på. Det er vel kanskje også det som er vanlig praksis :)
 
Og "kortversjonen" som jeg henviste til var visst i en annen tråd. Så her er den, basert på samme prinsipper som den lenkede Brülosophy-siden: Jeg kjører 5-6 dager på 9 grader. Når stormgjæringen er over (visuelt ca når krausen viser tegn på å slutte å vokse), øker jeg gradvis temperaturen opp til 18-20 grader i løpet av noen få dager for å gjære helt ut og diacetylrest/få gjæren til å "rydde opp" etter seg. Når FG er stabil, kjører jeg cold crash. Tapper da på flasker 14 dager etter brygging, så karbonering i en uke eller mer hvis nødvendig. Så er den ferdig, men kan gjerne "modnes" videre i kjøleskapet.
 
Da har jeg bestilt 2 pakker w 34-70 og venter med bryggingen til de ankommer heimen. Og skal IKKE rehydrere dem i kokende
vann;)
Takk for hjelpen.
 
Husker jeg tok tre pakker sist gang jeg lagde lager, edit;men det kommer jo ann på OG.Det går sikkert fint, men greit å sjekke mr malty
 
Vil vel egentlig ikke ha det alt for sterkt, så kanskje greit med 2 pakker? Sjekka med mr malty, kankje litt lite med 2 pakker slik jeg forstod det.
 
Har en lager i gjæringsdunken. Stått 3 dager på 10 g og 2 dager på 11 g. Full fart på gjæringa enda. Skal egentlig opp på 13 g i dag. Men er det for tidlig med temp økning med tanke på at det er full action i vannlåsen fremdeles? Noen som tror de vet noe fornuftig om dette, så er det bare å fyre løs. Ps:Tror gjæringa starta litt sent.
 
Er stormgjæringen fortsatt økende, eller er den stabil/avtakende? Jeg antar at det sistnevnte er tilfelle, og da ville jeg latt temperaturen begynne å stige naturlig.
 
Tilbake
Topp