Er det ikke Münchner Dunkel som pleier å bli kalt bayer?CC skremte bort gjæra fra toppen av øllet uten å stresse. Går utifra at den høye temperaturen bidrar veldig til flokkulering på toppen av øllet under gjæringen fremfor nederst i gjærkaret.
Gøyalt å se dette altså.
Pilsen er nå noen dager inn i karbonering, ca 1,1 bar, driver å forsker litt på øvre karboneringstrykk mulig å bruke på beergun, fatene står på rundt 3 grader. Dette ble rett ut fantastisk at det går an å lage så god pils så fort, jeg er strålende fornøyd med resultatet.
Anbefaler alle å prøve denne metoden med pils iallefall. Neste brygg med denne metoden blir en märzen! eller som vi nordbaggar kjenner den, en "bayer".
Ble ingen usmaker forsåvidt jeg kjente det, iallefall ikke markante om ikke annet. Er ingen proff på smak, så sier det utifra mine paletters mening : merket ingen smaker jeg ikke likte, og ingen typiske usmaker jeg kjenner til.
Kan legge opp ett bilde eller to dersom det er ønskelig.
Er det ikke Münchner Dunkel som pleier å bli kalt bayer?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Blir det perfekt med denne metoden, eller godt nok? Ville man brukt den til f.eks. en konkurranse?
Har du sensoren på under hele prosessen?Isolerer på sensoren med liggunderlag biter. teipes hardt på.
og dette funker bra Sotraped... Ehh.. Johnny?Jeg gjør ikke noe spesielt med sensoren, den er tapet til gjæringskaret med litt isolasjon utenpå. Når måling viser at jeg har passert 50% attenuasjon setter jeg at STC skal øke temperaturen til 18 grader i løpet av 36 timer. Det fungerer fint på 25 liter. Brulosopher sier derimot "remove the probe from the side of the fermentor so it measures ambient temp in the chamber and start bumping the regulator up 5°F every 12 hours"