Hurtigbrygging av lager

Er ikke helt sikker på om at den er avtagende, men det kan se sånn ut. Så hvis jeg kjører opp temp til 13 i 2 dager i dag. vil jeg fremdeles hatt nok dager med gjæring på kald nok temperatur for denne type hurtigbrygging?
 
Ja, nå er det bare å la den gjære helt ut og rydde opp etter seg. :)

For å være på den sikre siden kan du naturligvis ta en SG-måling for å forsikre seg om at den er over halvveis, men jeg vil tro det er trygt uansett nå.
 
Da er det bare å kjøre på. Om du benytter deg av naturlig temperaturstigning i et rom med 18-20 grader, vil jeg påstå at det er trygt å skru av kjølingen også. Min erfaring er at den stiger fort opp til 14 grader, men sakte etter det.

Skal du hurtiggjære denne, trenger du å øke temperaturen nå mens det fremdeles er aktiv gjæring igjen.
 
Da har lageren stått i 11 dager og sg er målt til 1008 over 3 dager. Tenker eventuelt å flask i kveld. Men skal jeg
cold crache? Må man det? Hvor mye klarere blir ølet av det. Bør man stikke om før cc, eller etterpå? Noen
som har erfaring med hurtiglager og disse problemstillingene?
 
CC er en fordel, men ikke noe must. Alt klarner på flaske til slutt. Jeg CC ikke min siste (hurtig)pils, og den var greit klar ca 3 uker etter flasking. Du trenger ikke stikke om.
 
CC skremte bort gjæra fra toppen av øllet uten å stresse. Går utifra at den høye temperaturen bidrar veldig til flokkulering på toppen av øllet under gjæringen fremfor nederst i gjærkaret.

Gøyalt å se dette altså.

Pilsen er nå noen dager inn i karbonering, ca 1,1 bar, driver å forsker litt på øvre karboneringstrykk mulig å bruke på beergun, fatene står på rundt 3 grader. Dette ble rett ut fantastisk at det går an å lage så god pils så fort, jeg er strålende fornøyd med resultatet.

Anbefaler alle å prøve denne metoden med pils iallefall. Neste brygg med denne metoden blir en märzen! :) eller som vi nordbaggar kjenner den, en "bayer".

Ble ingen usmaker forsåvidt jeg kjente det, iallefall ikke markante om ikke annet. Er ingen proff på smak, så sier det utifra mine paletters mening : merket ingen smaker jeg ikke likte, og ingen typiske usmaker jeg kjenner til.

Kan legge opp ett bilde eller to dersom det er ønskelig. :)
Er det ikke Münchner Dunkel som pleier å bli kalt bayer?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Blir det perfekt med denne metoden, eller godt nok? Ville man brukt den til f.eks. en konkurranse?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Oktoberfest/Märzen er det samme. Bayer er Münich Dunkel eller Märzen (eller noe midt i mellom). Märzen og Munich Dunkel er ikke identisk. ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Da flaska jeg min første pils ever uten cc. Var igrunnen ganske klar allerede syntes jeg.
Da er det bare å vente et par tre uker før første testflaske skal åpnes.
 
Hvordan monterer dere sensorene angående gjæringstemp/forløp?
Dersom man monterer sensoren på gjæringskaret vil vel tiden det tar å øke temperaturen variere en god del om man brygger 25 liter eller 250 liter.
Det står i "oppskriften" - så og så mange dager på 9 grader, en dag på 11 en dag på 13... Osv. Men med mangen liter i gjæringskaret kan det jo ta lengre tid å øke tempen.
Dersom det er snakk om tempen i selve rommet, blir det jo adskillig enklere...
 
Jeg gjør ikke noe spesielt med sensoren, den er tapet til gjæringskaret med litt isolasjon utenpå. Når måling viser at jeg har passert 50% attenuasjon setter jeg at STC skal øke temperaturen til 18 grader i løpet av 36 timer. Det fungerer fint på 25 liter. Brulosopher sier derimot "remove the probe from the side of the fermentor so it measures ambient temp in the chamber and start bumping the regulator up 5°F every 12 hours"
 
Isolerer på sensoren med liggunderlag biter. :) teipes hardt på.
Har du sensoren på under hele prosessen?
Jeg gjør ikke noe spesielt med sensoren, den er tapet til gjæringskaret med litt isolasjon utenpå. Når måling viser at jeg har passert 50% attenuasjon setter jeg at STC skal øke temperaturen til 18 grader i løpet av 36 timer. Det fungerer fint på 25 liter. Brulosopher sier derimot "remove the probe from the side of the fermentor so it measures ambient temp in the chamber and start bumping the regulator up 5°F every 12 hours"
og dette funker bra Sotraped... Ehh.. Johnny? ;)
Hvordan er hele forløpet ditt fra pitching til glass?
 
Tilbake
Topp