Hurtigbrygging av lager

Oppskriften ligger her - http://forum.norbrygg.no/threads/gave-til-18-arsdag-coronaaktig-sak-med-bringebaer.22306/ (droppa bringebærbiten), mener det var 60/20/20 med pilsmalt, maisflak og hurtigris mesket på 64C, magnum til ca 25 ibu, og wlp833 etter hurtigskjemaet her i tråden.

Smaken - helt ærlig aner jeg ikke, siden jeg ikke har drukket en corona eller noe lignende på ganske mange år, men det smakte fint lite og det er jo halve poenget :D den ble forresten også veldig godkjent av det coronadrikkende bursdagsbarnet, så da må det jo ha vært innafor :)
 
Jeg satte en pils til gjæring igår, OG 1.053 25 l til gjæring, 3 pakker regydrert saflager 34-70.
Jeg fikk ikke kjølt ned lenger enn til 10.7, og pitchet gjær. Har nå holdt den der i ett døgn. God krausen allerede.

Spm mitt er, kan jeg øke temp etter 7 døgn for å gjennomføre en "hurtiggjæring?" Eller er det toget gått når jeg pitchet såpass høyt?
 
Jeg satte en pils til gjæring igår, OG 1.053 25 l til gjæring, 3 pakker regydrert saflager 34-70.
Jeg fikk ikke kjølt ned lenger enn til 10.7, og pitchet gjær. Har nå holdt den der i ett døgn. God krausen allerede.

Spm mitt er, kan jeg øke temp etter 7 døgn for å gjennomføre en "hurtiggjæring?" Eller er det toget gått når jeg pitchet såpass høyt?
Det mener jeg går fint. 10.7 er ikke så veldig høyt
 
Trenger noen tips og betryggende innspill.

Er i dag på temperatursteg 4, altså 15,5 grader celsius siste dag nå, settes til 21 i kveld.

Jeg har ikke brygget noe lager tidligere, aldri sett hvordan prosessen ut-arter seg
med tanke på utseendet på kräusen og gjærens generelle oppførsel. ser det er mye gjær på bunnen,
ser ikke ut til å være særlig kompakt enda, tar jeg feil?

Har kraftig Kräusen enda i dag, selv etter 3 dager på 10, 2 på 11, 2 på 13 og i kveld 2 på 15,5 grader celsius.
Aner ikke, men etter som at kräusen ser frisk og fin ut, ikke lukter rart antar jeg dette er normalt
da dette er en fremskyndt lager gjæring? :rolleyes:

det er en pilsner uten noe hokuspokus.

OG: 1.048
SG i dag: 1.014

Kjempespent på denne, vil bli en god 2-4 dagers CC da dette er 50 ltr :)
 
Høres normalt ut. Har alltid latt den bare stå på 16 grader de siste 5 dagene før cold-crash. Non problemo...
 
Enig, om det er kraftig kraus bør du vente litt før c&c. Men om det bare er en ring med grums er det nok OK. For å være helt sikker bør du holde øye med SG over de neste par, tre dagene.
 
du bør la det gå litt etter at kraus har lagt seg før du kjører cc tror jeg.

godt tips, er fortsatt 3 dager og noen timer til ordinært gjæringsløp er over, skal følge med mot slutten. Men antatt fg er nådd, spent på å se om gjæra klarer mer. :)
 
Sist redigert:
CC skremte bort gjæra fra toppen av øllet uten å stresse. Går utifra at den høye temperaturen bidrar veldig til flokkulering på toppen av øllet under gjæringen fremfor nederst i gjærkaret.

Gøyalt å se dette altså.

Pilsen er nå noen dager inn i karbonering, ca 1,1 bar, driver å forsker litt på øvre karboneringstrykk mulig å bruke på beergun, fatene står på rundt 3 grader. Dette ble rett ut fantastisk at det går an å lage så god pils så fort, jeg er strålende fornøyd med resultatet.

Anbefaler alle å prøve denne metoden med pils iallefall. Neste brygg med denne metoden blir en märzen! :) eller som vi nordbaggar kjenner den, en "bayer".

Ble ingen usmaker forsåvidt jeg kjente det, iallefall ikke markante om ikke annet. Er ingen proff på smak, så sier det utifra mine paletters mening : merket ingen smaker jeg ikke likte, og ingen typiske usmaker jeg kjenner til.

Kan legge opp ett bilde eller to dersom det er ønskelig. :)
 
Noen som har erfaring med om hurtigbrygging av lager fungerer med tørrgjær? Har et ferdig ølsett fra ølbrygging.no med
gjærtypen saflager s-23 som jeg har tenkt å prøve dette på. Tenkte å prøve gjæringsregimet fra denne trådstarten.
 
Ok, hvis det har fungert med W-34/70 så må det vel fungere med saflager s-23 også. Jeg satser på å brygge i helga.
 
Litt OT, men har brygget med S-23 to ganger, og etter min mening smaker øl fra den gjæra helt forferdelig. W-34/70 derimot er helt knall.
 
Hjelp, nå ble jeg redd!!! Flere som har dårlig erfaring med s-23? Vil ikke ødelegge mitt første lagerøl pga dårlig gjær.
Bor 30 mil tur retur nærmeste bryggebutikk også, så det er ikke bare å dra å kjøpe seg et par pakker W-34/37
hvis det er det som må til.
 
Har ingen erfaring men søkte og leste endel før jeg kjøpte W34/70.
S-23 får ikke samme gode omtalen som W34/70.
Hadde ventet til denne kom i hus.
 
Tilbake
Topp