Hurtigbrygging av lager

Etter en del batcher med "ale" er det på tide å prøve seg på en pils og jeg tenkte prøve meg på hurtigbryggingen, men ser at det er en del ulike gjæringsregimer i denne tråden. Er det noen slags "fasit" her, eller er det bare å kjøre på med regimet som beskrevet opprinnelig?

Altså;
  • pitche på 8 grader
  • stige til 10 grader og holde i 3 dager
  • 11 grader i 2 dager
  • 13 grader i 2 dager
  • 15,5 grader i 2 dager
  • 21 grader i 3 dager
  • Sakte senking av temperatur ned til CC i noen dager og så over på fat.
Slik jeg har forstått det så er det tidspunktet man øker opp fra 10 grader som er "kritisk punkt". Jeg har aldri målt SG underveis når jeg har gjæret ale, men ser for så vidt poenget her, men er det nødvendig eller kan man stole på at 3 dager på 10 grader og 2 grader på 11 grader er nok til å unngå usmaker? Hvis ikke betyr det av med lokket på gjæringskaret og frem med vintyven med tilhørende eksponering mot oksygen. Når det er sagt produseres det vel så mye CO2 i denne fasen at det uansett ikke er noe problem å flekke av lokket. Da er det kanskje værre mot slutten av gjæringen på høyere temperatur for å måle FG før cold crash, eller?
 
3 dager er ingen fasit,har du tett lokk så ser du på aktiviteten i gjærlåsen,når den avtar noe starter du å skru opp temperaturen..
 
3 dager er ingen fasit,har du tett lokk så ser du på aktiviteten i gjærlåsen,når den avtar noe starter du å skru opp temperaturen..

Jeg har tenkt litt og tror faktisk jeg skal ta meg bryet med å måle, selv om det er litt mer pes mtp rengjæring og desinfisering av vintyv.

Eller er planen over grei?
 
Har begynt å kjøre 7 dager på 10 grader, så øker jeg en grad per dag de neste 7 dagene. Så er det som oftest klar for tapping :)
 
Hei.
Jeg har somregel fulgt dette regimet men nå har jeg startet økningen av temperatur for sent.
Satte opp til 11c v 1.025 (OG1.052)
Til 12c nå på 1.015.
Bør jeg øke brått til rundt 20c for diasetylrast eller bør jeg bare fortsette stegvis økning?.
Lurer på om hensikten med å øke til 20c når den er ferdig utgjæra ikke er noen vits i?
Veldig usikker altså.
 
Er det noen som har splittet en batch og sammenlignet hurtigmetoden med vanlig forløp? Tøysekoppene i Brülosophy har sikkert gjort det, men er det noen andre vi vet om?
 
Sist redigert:
Hei.
Jeg har somregel fulgt dette regimet men nå har jeg startet økningen av temperatur for sent.
Satte opp til 11c v 1.025 (OG1.052)
Til 12c nå på 1.015.
Bør jeg øke brått til rundt 20c for diasetylrast eller bør jeg bare fortsette stegvis økning?.
Lurer på om hensikten med å øke til 20c når den er ferdig utgjæra ikke er noen vits i?
Veldig usikker altså.

Diacetyl er i gjærens perspektiv mat, og det er stadig masse sulten gjær som svever rundt i ølet ditt på jakt etter mat sjøl om den har spist opp alt tilgjengelig sukker, og mye av den har lagt seg til ro på bunnen av gjæringskaret. Det tar litt lenger tid, men det er ikke så farlig.
 
Tilbake
Topp