Er det svi smak i øla di då ?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg er usikker, derfor jeg postet. Her om dagen syntes jeg at jeg fikk et hint av bål på en lager, men merker ingenting idag. Og jeg mener at jeg fikk en kommentar fra en av dommerne under NM om det det var bål inne i bildet. Kjelen er fra et tysk firma som lager for profesjonelle storkjøkken først og fremst. Har bare fått snev av bål en gang, men det kan evt ha vært pga andre ting og da jeg smakte.
Edit: Det var ikke bål jeg fikk dinget i NM, det var faktisk tyggegummi og baconost![]()
Jeg har alltid en slik ansamling av fast "et-eller-annet" i bunnen av kokekjelen etter kok. Koker på Casio induksjonstopp.
Jeg vasker alltid kokekjelen med PBW, lar det stå slik at det er lett å fjerne med den myke delen av en slik skrubbebørste.
Har ikke opplevd at det er blitt svidd/brent. Koker på full effekt. 36 liters kjele, denne: https://www.vestbrygg.no/produkt/bryggeutstyr/kjele/kjele-36l/
Du merker om det er sviddfast på grunn av varme eller om det er avleiring. Er det svart er det varme
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nei, det er ikke brunt. Jeg koker som regel volum som gir meg 21-24 liter post-boil.
Jeg rengjør etter hver batch. Dersom det får stå og tørke inn før neste batch, tenker jeg det hadde blitt fastbrent.
To timer med PBW så børster du det lett bort.Jeg tar full rengjøring innimellom. Ofte så er det brunt belegg når jeg brygger.
To timer med PBW så børster du det lett bort.
edit: eller natten over
Nei, dersom du starter kokingen med et belegg vil jeg tro det gir mye større sjanse for at det både samles mer siden det er et belegg dersom proteiner mm lett vil feste seg til og at det som er der i utgangspunktet vil svi seg.Det går jo bort rimelig fort med litt varmt vann og pbw. Men det jeg lurer på er om dette er noe jeg egentlig burde være bekymret for, for jeg er litt bekymret. Orker ikke bygge ny kjele hvis det viser seg at denne ikke holder mål. Det første jeg tenker er at sandwichen er for tynn.
Nei, dersom du starter kokingen med et belegg vil jeg tro det gir mye større sjanse for at det både samles mer siden det er et belegg dersom proteiner mm lett vil feste seg til og at det som er der i utgangspunktet vil svi seg.
Jeg ville testet med blank kjele før hver koking for utvising av kjelen.
Et brunt, brent belegg etter koking ville bekymret meg også.
Med endel hvete svir jeg vørteren med biabgryta. Og da kan det hende det blir helt svart.
Men har ikke kjent usmak av dette hverken av vørter eller ferdig øl.
Har likevel lest at andre har gjort det.
Elementet i "friluftsbryggeriet" blir alltid svart ved maks pådrag uansett maltmiks.
Men pilsen smaker ok likevel.
Må kanskje skylde på dårlig fungrende smaksløker, men spør jeg andre så kjenner de ikke svidd øl de heller.