WLP007 og dårlig utgjæring

@Mortenpip La inn lenke til boka i forrige post.

Her er et lite sitat fra det Z skriver om dette ølet. "There are two important considerations when brewing a Russian Imperial stout. The first is ensuring that the beer is attenuated enough to avoid being overly sweet or syrupy". (Den andre er å sørge for kontroll med gjæringen for å unngå alkoholpreg på ølet. Ølet skal også lagres lenge, sier han.)

Så 68% utgjæring er åpenbart nok til å unngå et for søtt øl:).
 

Forutsatt at vi stoler fullt og helt på Zainasheff, selvfølgelig;). Burde vel hatt med mesketemperaturen hans som forutsetning, også - 68 grader. Oppskriften også; den har 77,4% pale malt, 2,8% krystallmalt (60L) og resten røstet av ulike slag.
 
Å se seg blind på et tall kan bli litt feil. Men 1.100 til 1.030 høres ikke dumt ut, gitt en fin maltsammensetning.

Men da bør utgjæringsgraden settes i sammenheng med målet. Hvis man lager en RIS for skikkelig høy utgjæring, og da lager en vørter med veldig mye enkle sukkerarter så kan 70% bli for lite hvis de enkle sukkerartene ikke blir skikkelig spist opp, da kan de smake søtt og klissete, og man kan vel da si at man har fått en ufullstendig gjæring. Hvis man i tillegg av en eller annen grunn har vært raus med cacl så kan man sitte igjen med en søt gugge, det blir ikke bra.

Viktigste er smaken. Drikkbart mtp munnfylde og ikke altfor søtt synes jeg.
 
Jepp, den er innafor i bjcp og alt det der, men syntes den er litt for "søt" i smaken og ønsker den ned noen poeng. Er det noe vits å prøve us-05 eller er det et skudd i blinde??
 
Jepp, den er innafor i bjcp og alt det der, men syntes den er litt for "søt" i smaken og ønsker den ned noen poeng. Er det noe vits å prøve us-05 eller er det et skudd i blinde??

Når den blir karbonert blir den mindre søt da co2en virker som en motpol. Lite co2 i en stout men det kan kanskje være akkurat nok.

Men hvis den er direkte for søt, så ville jeg brukt en aktiv starter med noe som tåler høy alkohol. Å bruke tørrgjær rett fra pose tror jeg fører til mange casualties og lite effekt i dette ølet.

Mitt beste tips vil forsåvidt være å krause den, for å få ned FG.
 
Å se seg blind på et tall kan bli litt feil. Men 1.100 til 1.030 høres ikke dumt ut, gitt en fin maltsammensetning.

Men da bør utgjæringsgraden settes i sammenheng med målet. Hvis man lager en RIS for skikkelig høy utgjæring, og da lager en vørter med veldig mye enkle sukkerarter så kan 70% bli for lite hvis de enkle sukkerartene ikke blir skikkelig spist opp, da kan de smake søtt og klissete, og man kan vel da si at man har fått en ufullstendig gjæring. Hvis man i tillegg av en eller annen grunn har vært raus med cacl så kan man sitte igjen med en søt gugge, det blir ikke bra.

Viktigste er smaken. Drikkbart mtp munnfylde og ikke altfor søtt synes jeg.

Skulle gjerne sett oppskrift og mesketemp på denne, @Mortenpip. Oppskriften til Zainasheff hadde ganske lite krystallmalt, så hvis du har mer, kan sammenligningen bli feil. Likeledes hvis du har mesket lavere, og - som Miguel antyder - har fått en vørter med høyere andel enkle sukkerarter.

Jeg har ikke brygget dette ølet, men har hatt et par utgaver av robust porter som har endt ganske høyt i FG uten å bli egentlig søte. Men altså: Smaker det søtt, så er det søtt:) - og det er ikke bra.
 
Du har ca. 7% krystallmalt, mot Zainasheffs 2,8%, og dessuten en litt "søtere" variant, og så mesker du 3 grader lavere - og det skal gi utslag. Så ja; jeg ville prøvd å få den lengre ned. Og jeg ville fulgt rådet til@Miguel.
 
Du har ca. 7% krystallmalt, mot Zainasheffs 2,8%, og dessuten en litt "søtere" variant, og så mesker du 3 grader lavere - og det skal gi utslag. Så ja; jeg ville prøvd å få den lengre ned. Og jeg ville fulgt rådet til@Miguel.

Glemte å ta med % basismalt/adjuncts, og den er også høyere enn Zainasheff's oppskrift, hvilket øker forskjellen i innholdet av enkle sukkerarter. Ikke så urimelig om din smaker litt søtt, nei.
 
Min standard RIS har 87% base, resten cara/roast og ender som regel opp rundt 72% utgjæring. Dette er 1.115 OG.
 
Jeg kjører samme oppskrift og sikter meg inn på 96/27, men om jeg hadde havna på 30 hadde jeg ikke vært missfornøyd
 
Tilbake
Topp