Syntes 30 er litt høyt. Skulle gjærne hatt den ned på 22-25Jeg ville latt være
70% utgjæring på en Imperial Stout er innafor
Syntes 30 er litt høyt. Skulle gjærne hatt den ned på 22-25
Bcs? Byo?Slo opp i BCS. Der har Zainasheff OG på 1.098 og FG på 1.030, og altså en utgjæringsprosent på 68.
Perfekt mao
Jepp, den er innafor i bjcp og alt det der, men syntes den er litt for "søt" i smaken og ønsker den ned noen poeng. Er det noe vits å prøve us-05 eller er det et skudd i blinde??
Å se seg blind på et tall kan bli litt feil. Men 1.100 til 1.030 høres ikke dumt ut, gitt en fin maltsammensetning.
Men da bør utgjæringsgraden settes i sammenheng med målet. Hvis man lager en RIS for skikkelig høy utgjæring, og da lager en vørter med veldig mye enkle sukkerarter så kan 70% bli for lite hvis de enkle sukkerartene ikke blir skikkelig spist opp, da kan de smake søtt og klissete, og man kan vel da si at man har fått en ufullstendig gjæring. Hvis man i tillegg av en eller annen grunn har vært raus med cacl så kan man sitte igjen med en søt gugge, det blir ikke bra.
Viktigste er smaken. Drikkbart mtp munnfylde og ikke altfor søtt synes jeg.
Vis vedlegget 31776 65 grader.
Du har ca. 7% krystallmalt, mot Zainasheffs 2,8%, og dessuten en litt "søtere" variant, og så mesker du 3 grader lavere - og det skal gi utslag. Så ja; jeg ville prøvd å få den lengre ned. Og jeg ville fulgt rådet til@Miguel.