Første selvkomponerte brygg - lettdrikkelig citra/amarillo APA

Etter en del brygg under beltet har jeg lyst til å prøve en selvkomponert APA. Målet er en lettdrikkelig "sommerøl" med mye aroma. Er glad i både citra- og amarillohumle, og tenker derfor at en kombo med disse kan være en flott greie. Når det kommer til malt vil jeg ha en lys øl, og tenker derfor i utgangspunktet at det holder med 100% maris otter. Oppskriften ser inntil videre ut som dette:

5.5kg maris otter
60min humle - 11g citra
15min humle - 15g citra
15min humle - 15g amarillo
whirlpool humle - 35g citra
whirlpool humle - 35g amarillo
tørrhumles med 40g amarillo og 40g citra

Whirlpool-humlene kjøres som hopstand i 10min.

Total IBU blir 40 blank (Beersmith), og O.G 1.055. Gjæres med US-05

Innspill/betrakninger/endinger til denne tas imot med takk! :)
 
Takk for svar!
Mengde humle på de ulike stadiene ser bra ut? Tenkte å legge inn en 5min humle også, men det gjør kanskje ting mer "komplisert" enn nødvendig?

PS: Så i ettertid at det er en tråd for slike spørsmål, så burde nok postet der.
 
Takk for svar!
Mengde humle på de ulike stadiene ser bra ut? Tenkte å legge inn en 5min humle også, men det gjør kanskje ting mer "komplisert" enn nødvendig?

PS: Så i ettertid at det er en tråd for slike spørsmål, så burde nok postet der.

Hvis du ikke kjøper inn større mengder med humle, ville jeg endret oppskriften til å bruke 100 g av hver humletype. Praktisk når man kjøper inn :)
Ellers en fin oppskrift :)
 
Hvis du ikke kjøper inn større mengder med humle, ville jeg endret oppskriften til å bruke 100 g av hver humletype. Praktisk når man kjøper inn :)
Ellers en fin oppskrift :)

Har plenty med Citra, men tenkte det i forhold til Amarillo. Ser jo nå at jeg har beregnet 90g og ikke 100. Justerer nok opp til 2x40g på whirlpool og 2x45g på tørrhumla :)
 
Tilbake
Topp