Mottrykksfyller

joques

Dommer
Morn!

Jeg er i ferd med å gå helt over til fatbrygging, og er i ferd med å legge flaskene på hylla, bokstavelig talt. Men det er jo hyggelig å kunne gi bort noen flasker til venner og familie, samt ta med på fester. For ikke å snakke om å levere inn til konkurranser.

Så:

Noen som har erfaring med ulike typer mottrykksfyllere til hjemmebruk? Denne "Beer Gun", er den brukandes? Eller vanskelig? Finnes det andre typer utstyr som kan fungere?
 
Jeg bruker en mottrykksfyller til å flaske mitt fatøl, og den fungerer veldig greit. Har flasket øl opp mot 1,5 bars trykk. Det er en fordel om fylleren kan settes i et stativ, du får bedre kontroll over operasjonen. Jeg bruker et gammelt borstativ. Noe søl blir det uansett. Jeg har stort sett flasket for konsum i løpet av kort tid og har ikke hatt problem med infeksjon o.l. 

Jeg satte fylleren sammen av standard rørdeler. Den kom på 500.- Dersom du har tilgang til Clas Ohlson eller Biltema vil utgiftene bli lavere tror jeg.

DSCN0965.jpg
 
DSCN1334.jpg
 
Hei Joakim,

ØysteinS har kjøpt beergun og den er vist snadder og gir null søl.. det må vist kjøpes ved et ekstra kit med den.

Spurte om dette på et forum en gang i USA, og dersom du liker å få en øldusj så velger du gamle modellen, dersom du liker null søl velger du beergun.

Så dette skal være snaddersaker.

ØysteinS våkner sikkert opp etter ferie på Korsika med seilbåt og kan innvie deg i beerguns verden.


Lykke til, Richard
 
Drar opp denne gamle ringreven av en tråd.

Bildet til høyre over her får man ikke forstørret. Jeg skulle gjerne ha laget et stativ til mottrykksfylleren min og trenger tips. @glennrlie Jeg kikket på din, men hvordan får du inn og ut flaska? Er det en vippefunksjon?

Jeg prøvde å fylle med 2.5bar trykk idag. Fytti grisen det gikk unna! Fylte ei flaske på ca ti sekunder, og null skum, bortsett fra akkurat passe for å cappe på foam. Men, etter bare noen få flasker så ble jeg så sliten i armen at det går ikke i lengden pga trykket.
 
  • Like
Reaksjoner: Ols
Drar opp denne gamle ringreven av en tråd.

Bildet til høyre over her får man ikke forstørret. Jeg skulle gjerne ha laget et stativ til mottrykksfylleren min og trenger tips. @glennrlie Jeg kikket på din, men hvordan får du inn og ut flaska? Er det en vippefunksjon?

Jeg prøvde å fylle med 2.5bar trykk idag. Fytti grisen det gikk unna! Fylte ei flaske på ca ti sekunder, og null skum, bortsett fra akkurat passe for å cappe på foam. Men, etter bare noen få flasker så ble jeg så sliten i armen at det går ikke i lengden pga trykket.

Vippefunksjon ja, type meget enkel (patentbånd rundt toppen av fylleren) [emoji6]


Sent from a potato using Tapatalk
 
Vippefunksjon ja, type meget enkel (patentbånd rundt toppen av fylleren) [emoji6]


Sent from a potato using Tapatalk

Aha du vipper den der ja. Funker det greit? Jeg skulle gjerne hatt noen kilos press på flaska og, så der må jeg finne på noe lurt.
 
Aha du vipper den der ja. Funker det greit? Jeg skulle gjerne hatt noen kilos press på flaska og, så der må jeg finne på noe lurt.

Funker fint for mitt lille bruk i hvert fall [emoji6] Men det er ikke ofte eller store mengder jeg flasker, så må vel muligens ha et annet patent for ditt behov.


Sent from a potato using Tapatalk
 
Veldig fornøyd med
https://www.aliexpress.com/item/New...de-foaming-beer-tap-for-beer/32303081860.html

Tok av underdelen som du setter flasken fast i.(passer egentlig bare til plast flasker),satte den fast i et borestativ.. Flyttet fjæren i borestativet så den presset nedover istedenfor oppover..
Raskt og enkelt å fylle flasker..

Flasker som skal drikkes samme dag gidder jeg ikke flushe,bare trykksetter flasken og fyller..Skal du har lenger holdbarhet så lar du den stå til co2 flushing en stund før du fyller..


https://www.aliexpress.com/item/Sta...lgo_pvid=0abeb5d1-64e1-4f4b-8aa2-e21bfa9bb69e
 
Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: JEG
Veldig fornøyd med denne.
Tok av underdelen som du setter flasken fast i.(passer egentlig bare til plast flasker),satte den fast i et borestativ.. Flyttet fjæren i borestativet så den presset nedover istedenfor oppover..
Raskt og enkelt å fylle flasker..

Flasker som skal drikkes samme dag gidder jeg ikke flushe,bare trykksetter flasken og fyller..Skal du har lenger holdbarhet så lar du den stå til co2 flushing en stund før du fyller..


Hva er det der for en? Og klarer den øl like greit som på videoen med opptil ca 8g/l co2?
 
Har ikke prøvd med så mye co2. brygger for det meste lager...

Du trykksetter flasken med det samme trykket som du har på fatet du fyller fra,så blør du forsiktig av trykket i flaska for å få øl på den...så det burde ikke være noe problem..

For flushing lar du bare trykket stå på flaska og blø av luft/co2 en stund før du slipper innpå ølet..

Du må kanskje kjøle ned slangene fram til fylleren vist det er litt lengde på slangene /varmt i rommet..
Tror det er en fordel med korte slanger her,jo lenger di er jo mer trykkfall vil du få frem til fylleren og co2 vil gå ut av ølet på veien..

https://www.aliexpress.com/item/New...de-foaming-beer-tap-for-beer/32303081860.html
 
Sist redigert:
Har ikke prøvd med så mye co2. brygger for det meste lager...

Du trykksetter flasken med det samme trykket som du har på fatet du fyller fra,så blør du forsiktig av trykket i flaska for å få øl på den...så det burde ikke være noe problem..

For flushing lar du bare trykket stå på flaska og blø av luft/co2 en stund før du slipper innpå ølet..

Du må kanskje kjøle ned slangene fram til fylleren vist det er litt lengde på slangene /varmt i rommet..
Tror det er en fordel med korte slanger her,jo lenger di er jo mer trykkfall vil du få frem til fylleren og co2 vil gå ut av ølet på veien..

https://www.aliexpress.com/item/Sta...lgo_pvid=0abeb5d1-64e1-4f4b-8aa2-e21bfa9bb69e

Aha. Hva har du montert den i? Kjekt å slippe den staven som går helt nedi påmtp vanlige mottrykksfyllere mtp å bytte flasker. Men det blir lite skum uten å fylle nedenfra?
 
Eneste minuset med denne er at den er i plast.. lett å strippe gjengene på co2 inn på fylleren..ikke den beste kvaliteten..Finnes i metal og men koster litt mer da..
 
Megatakk til tazzat for forslag om denne fylleren, at han hadde en liggende, og gode tips til montering.

Å bruke denne var helt fantastisk. Fra purge til kork på ca 15-20 sekunder. Ikke noe piss med skum eller noe, perfekt. Årets kjøp så langt for min del.
 
Megatakk til tazzat for forslag om denne fylleren, at han hadde en liggende, og gode tips til montering.

Å bruke denne var helt fantastisk. Fra purge til kork på ca 15-20 sekunder. Ikke noe piss med skum eller noe, perfekt. Årets kjøp så langt for min del.

Bilde av hele oppsettet? :)
 
Kan legge til at TazzaT sin versjon er enda fetere, men det gikk ikke på mitt borestativ. Han har modifisert slik at fjæra på borestativet hans gjør at du må bruke litt kraft for å løfte hele anretningen OPP, og naturlig posisjon vil da bli at den er nede, lukket og presset med kraft fra fjæra mot flasketuten.
Jeg prøvde på det samme etter tips fra han men konstruksjonen på CO-borestativet jeg har var slik at det ikke gikk, så jeg løfter opp og senker manuelt, og legger noen gram press på håndtaket når jeg skal forsegle mot flaske.
 
Tilbake
Topp