Typedefinisjoner - utvidelse

Tor.

Norbrygg-medlem
Norbryggs (og Danske Øldommeres) liste over øldefinisjoner er noe begrenset i forhold til BJCPs liste, også på europeiske øltyper. Den jeg savner nå er roggen. BJCP har hatt med den siden 2008-utagven.

Er det andre som ønsker at det skal legges til flere ølstiler? Hvilke ølstiler savnes?
 
Problemet med å utvide antall ølstiler er at det blir færre bidrag under hver stil. Da så klart der hvor det nå kan samles flere stiler, som Lys sterk belgisk ale.
Kjedelig å vinne NM i en gitt ølstil om man kun konkurrerer mot 10 andre personer. Nå skal jeg ikke si hvor reelt problem det ville blitt.
 
Problemet med å utvide antall ølstiler er at det blir færre bidrag under hver stil. Da så klart der hvor det nå kan samles flere stiler, som Lys sterk belgisk ale.
Kjedelig å vinne NM i en gitt ølstil om man kun konkurrerer mot 10 andre personer. Nå skal jeg ikke si hvor reelt problem det ville blitt.

Er vel allerede slik nå med nokre ølklasser ? Svert få bidrag ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Problemet med å utvide antall ølstiler er at det blir færre bidrag under hver stil. Da så klart der hvor det nå kan samles flere stiler, som Lys sterk belgisk ale.
Kjedelig å vinne NM i en gitt ølstil om man kun konkurrerer mot 10 andre personer. Nå skal jeg ikke si hvor reelt problem det ville blitt.
Regner med at det er en fornuftig gruppering av stiler i konkurransene. Men vil nødig ha trekk for tydelig rugsmak på en roggen påmeldt som dunkelweißen...
 
Kan ikke roggen konkurrere med Weizen da uten å bli dømt på likt grunnlag


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Noen som har noen tanker om hvorfor norbrygg sin definisjon av doppelbock i forhold til BJCP kan ha doppelt så mange EBC poeng men samtidig bare max 7% alc? Synes liksom at doppelbock som BJCP definerer det skiller seg mer fra bock enn det norbrygg gjør. Føler at doppelbock og bock er veldig like egentlig hos norbrygg. Men mulig det er bare meg.
 
Jeg synes doppelbocken virker rar..

Men uansett. Jeg kikket gjennom litt nå. Og det jeg stusset på er fargen på en IPA. "Fra ravfarget"... Er ikke dette veldig utdatert? IPA er vel en av de stilene det kommer flest bidrag til? Hvis dommerne følger at det skal være minimum ravfarget så tror jeg mange øl blir dinget på det?
 
Tilbake
Topp