liming av øl etiketter, noen gode forslag

Ser den ;) Flasker som regel en six-pack eller to fra fat en gang i blant, så er ikke de store mengdene


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har en rest med Bostik 75 tapetlim. Påfører denne med bred pensel. Synes dette går fort og greit, og etikettene er lett å fjerne. Etikettene kjører jeg ut på laserprinter.
 
jeg bruker vanlig blekkprinter og melk. melken pensler jeg på med en liten pensel, rundt kantene på etiketten og klistrer de på. har ikke hatt noe problem med at etikettene flyter utover (snodig nok)
 
hva er erfaringene med blekk+melk. Har brukt laser (på jobben) så langt i frykt for rennende blekk. men tenkte å skaffe meg printer hjemme og da er jo spørsmålet om man bør gå for laser for å kunne lage etiketter hjemme eller om man kan holde seg til blekk. Blekk har jo bedre printkvalitet fremdeles (ihvertfall i normal prisklasse)
 
Blekk + melk fungerer greit for meg. Rennende blekk er så langt ikke noe problem.
Proff laser gir penere etikett men kost/nytte gjør at blekk er helt greit.
Fukter med en svamp liggende på en tallerken med melk.
 
Har noen erfaring med vanlige, ferdig-stansede etikett-ark fra Staples eller lignende. Det er jo lett å skrive på og klistre på. Men blir de sittende? Og er de lette å fjerne?
 
Jeg har prøvd melk, men føler at etikettene sitter litt for dårlig. Lagde en blanding av 1/2 dl lunkent vann og 1 ts (5 ml ) gelatinpulver. Lot det svelle en stund og penslet det på etikettene. Når de er tørre sitter de som bare det. Klarer ikke å rive dem av, men de glir lett av når papiret bløtes opp igjen
 
Har opplevd at den rollon limen jeg bruker har løsnet, satte på labler når flaskene var ferdig karbonert( ca. 20 gr.), satte dem i kjøleskapet på 4 gr. dagen etter hadde dem fleste løsnet. Om flaskene er kalde før jeg setter på lablene går det fint.
Gelatin skal jeg prøve, litt mer arbeid kanskje..
 
Bruker ferdige removable øl labels fra onlinelabels.com. Ferdig med lim og enkle å ta av igjen. Eneste bakdelen er fraktprisen, så har bestilt til usa når folk jeg kjenner har vært der så de kunne ta med seg hjem.

Når det gjelder fjerning av etiketter gir jeg nå opp og hiver en haug med flasker fordi jeg ikke har funnet noen egnet metode å ta av etikett uten at det sitter masse lim igjen. Fra Haandbryggeriet og Ægir til mye utenlandsk. Prøvd alt jeg kan komme på av løsemidler, vaskemidler inkl. label off og penselrens. På Nøgne flasker så blir limet med ved oppvarming, men på de andre gjør det ikke og er vesentlig mer jobb enn det er verdt å prøve fjerne limrestene. Jeg har klart få det av med både label off og penselrens, men sett i forhold til tid brukt per flaske så kjøper jeg heller nye flasker.

Sent from my ASUS Transformer Pad TF700T using Tapatalk

Zalo og stålull... Mye arbeid, men flasken blir gullende ren!
 
Jeg lager mine av vanlig kopipair. Limer med vanlig limstift fra Rema en smal remse på hver langside. Som regel går alt av når jeg skyller flasken etter bruk. Hvis det sitter igjen litt limrester legger jeg flasken noen minutter i vann når jeg vasker den før ny tapping. Enkelt å lage, billig, ser OK ut (synes jeg) og enkelt å fjerne.
 

Vedlegg

  • 2015-04-17 19.08.17.jpg
    2015-04-17 19.08.17.jpg
    116,9 KB · Sett: 90
Jeg har testet svært mange løsninger, men har som Børre også kommet frem til den litt skuffende-enkle metoden med limstift.
Dette gir svært lite søl ved påklistring, du kan etterjustere etikettene dersom de ikke er 100% rette på flaska og de går av raskere enn med melk.
 
Brukte kopipapir og melk frem til nylig. Kjøpte inn etikettark fra Staples (139,- for 100 ark med 8 etiketter hver = 17 øre pr stk) http://www.staples.no/allround-etik...er=768884&SearchEffort=WW&PromoCode=400600999

Lagte så en webmal for våre etiketter, tilpasset etikettarkene, hvor vi enkelt kan fylle inn info og endre litt på farger (minner kanskje mest om vinetiketter) - som vi da enkelt printer ut og klistrer rett på flaskene http://www.verdiodds.com/etikett/

https://www.dropbox.com/s/reua1cnrpxftxso/amber.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/3jekl6ac1oyiz8c/imperial2.jpg?dl=0
 
Har alltid brukt melk, men jeg setter på etikett mens flaskene karbonerer og da står de i en tett plastbakke. Selv om jeg vasker av alt overflødig melk med klorvann og sprayer litt starsanblanding på før jeg setter flaskene i plastbakken, sliter jeg med at etikettene mugner. Melkemetoden er enkel og rask, men jeg går over til limstift.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Har alltid brukt melk, men jeg setter på etikett mens flaskene karbonerer og da står de i en tett plastbakke. Selv om jeg vasker av alt overflødig melk med klorvann og sprayer litt starsanblanding på før jeg setter flaskene i plastbakken, sliter jeg med at etikettene mugner. Melkemetoden er enkel og rask, men jeg går over til limstift.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Det var rart. Jeg bruker også melk, og har aldri opplevd det minste tegn til vekst av noe som helst på eller under etikettene.

Jeg bruker vanlig kopipapir. Når jeg fester etikettene, heller jeg litt melk i ei kaffekoppskål, og så drar jeg etiketten over, rister av litt, og fester den. Det blir nesten ikke noe å tørke av, men jeg går over fort med ei fuktig fille før jeg setter fra meg flaska.

Etikettene går lett av når de fuktes og får stå/ligge et par minutter.
 
Jeg bruker også vanlig kopipapir og har enten påført melk med pensel eller svamp. Jeg hadde ikke dette problemet tidligere. Jeg lar flaskene stå i en forholdsvis tett plastbakk/plastboks under karbonering i tilfelle utvikling av flaskebomber. Det tørker dermed ikke opp og jeg antar det er grunnen til muggproblemene. Jeg har trodd at det å vaske flaskene med klorvann med påfølgende dusj av starsblanding etter påføring av etikett skulle ta knekken på mugg, men den gang ei. Ved vask av flaskene benytter jeg kaustisk soda for å fjerne fett og evt biofilm i noen minutter.
Jeg kunne nok latt flaskene bli ferdig karbonert før jeg påfører etikettene og fått de lufttørket før lagring. Det ville kanskje fjernet problemet.
 
Tilbake
Topp