Infeksjon i saison?

Hei,
Jeg brygget en saison for 12 dager siden; i dag har jeg tatt en SG prøve, og ser at Belle Saison har utgjæret fra 1.054 til 1.003. Det er en dash eddik lukt, men det er ikke så ille (bare uforventet/uønsket). Har tatt bilder av overflaten. Synes dere dette kan være en infeksjon?

Takk for hjelpa!
 

Vedlegg

  • IMG_2386.JPG
    IMG_2386.JPG
    154,5 KB · Sett: 189
Ser jo egentlig greit ut, men eddiklukt? Det høres ikke greit ut iallefall.
Kan det være en bismak som forsvinner etter hvert? Dunken har stått bare 12 dager, men gjæringen er ganske ferdig, vil jeg tro...
 
Sist redigert:
Tvilsomt om acetobacter har tatt seg til rette så fort. Mulig du blander det med noe fenoler kanskje...

Det ser helt normalt ut. Du kan smake ved flasking.
 
Hei,
Jeg brygget en saison for 12 dager siden; i dag har jeg tatt en SG prøve, og ser at Belle Saison har utgjæret fra 1.054 til 1.003. Det er en dash eddik lukt, men det er ikke så ille (bare uforventet/uønsket). Har tatt bilder av overflaten. Synes dere dette kan være en infeksjon?

Takk for hjelpa!

Ok, takk. Skal ta en ny smakprøve og få noen andre til å smake. Er selv dårlig å kjenne igjen bismak...
 
Kan også være kullsyre du drar inn i nesa de. Det er ganske stikkende og friskt...
 
Det er jo helt flatt øl?
Ølet gjærer/har gjæret. Når gjæret jobber med å bryte ned sukker frigjøres alkohol og CO2 (kullsyre). Det vil naturlig nok ligge et lag over ølet i karet ditt, som du fint klarer og puste inn med nesa de ;).
 
Men dette skal bare stikke, litt som å få "neseattack" (som jeg kalte det da jeg var liten, og syntes det var dritartig) fra å stikke snuta over en brusflaske du akkurat har åpnet. Eddik skal det ikke lukte, da er det bugs.
 
Men dette skal bare stikke, litt som å få "neseattack" (som jeg kalte det da jeg var liten, og syntes det var dritartig) fra å stikke snuta over en brusflaske du akkurat har åpnet. Eddik skal det ikke lukte, da er det bugs.
Jeg har brukt Belle Saison. Det kan vel være funky-phenolic smak fra det?
 
Ikke eddik.. Nå ser nettopp at jeg har driti meg ut på en annen infeksjons-tråd her, så skal ikke være like bombastisk. Et bilde beskriver jævlig lite fant jeg ut.. Haha. Men eddik er off synes jeg.
 
Ikke eddik.. Nå ser nettopp at jeg har driti meg ut på en annen infeksjons-tråd her, så skal ikke være like bombastisk. Et bilde beskriver jævlig lite fant jeg ut.. Haha. Men eddik er off synes jeg.
Ok, skal få samboeren til å smake; hun kan bekrefte. Kanskje er det eddik, kanskje er det jeg som har forhåndsbestemt at det skal være eddik.
 
Jeg har brukt Belle Saison. Det kan vel være funky-phenolic smak fra det?
Lagde en saison med belle saison for et års tid siden. Den gjæret ned til 1.002 og det er vel typisk at Belle saison gjærer veldig lavt ut ifra hva jeg har lest. Ølen hadde en distinkt peppersmak når den var fersk. Dette roet seg noe under lagring men ølen ble aldri noe høydare i min gane ihvertfall.. Men.... borte ble det
 
For at eddik skal lages i store nok kvanta til at det merkes så skal du også ha fått innarbeidet en god mengde oksygen i ølet. Det er vel tvilsomt om det har har vært mulig på så kort tid, og i tilegg med aktiv gjær. Med mindre du har pitchet en eddik "mor" sammen med gjæra og boblet luft igjennom brusestein kontinuerlig :p.

Hadde ølet stått i plastbøtta de i et par måneder med infeksjon så er det vel antagelig mer sannsynlig.
 
For at eddik skal lages i store nok kvanta til at det merkes så skal du også ha fått innarbeidet en god mengde oksygen i ølet. Det er vel tvilsomt om det har har vært mulig på så kort tid, og i tilegg med aktiv gjær. Med mindre du har pitchet en eddik "mor" sammen med gjæra og boblet luft igjennom brusestein kontinuerlig :p.

Hadde ølet stått i plastbøtta de i et par måneder med infeksjon så er det vel antagelig mer sannsynlig.

Eddiksyre produseres av ganske mange typer infeksjoner, og noen av dem trenger oksygen, andre ikke. (Kilde: Skjema på s.7 i denne: http://www.carolinabrewmasters.com/PDF/Complete_Beer_Fault_Guide.pdf) Men det er mye mulig du likevel har rett, jeg har ikke sjekket hvordan de ulike infeksjonene oppfører seg.

Lukta av eddik er temmelig vanskelig å ta feil av. Ingen sjanse for at jeg skulle ha forvekslet stikket fra CO2 med det, i alle fall.

Skal du kjenne det stikket, må du vel dessuten stikke nesa urimelig langt ned i dunken?
 
Tilbake
Topp