1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Infeksjon i saison?

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av Davesp, 19 Sep 2017.

1. jab

jab
    Expand Collapse
    Registrert bruker

De bruker vel stivelse media for å se om det er noe som vokser på det. Belle hadde vel slått ut på den testen?

Finn Berger liker dette.
  2. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Når jeg tenker meg om så må de jo kunne sjekke for all mulig krysskontaminasjon, også fra alle andre cerevisiae-typer de har. Så de har selvfølgelig metoder som kan fange opp diastaticus.

3. Stefan W

Stefan W
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Vel. Vi har hatt gjær fra White labs som kom rett fra gjærlabben som inneholdt diasaticus. Det er nok desverre ikke kun Belle som inneholder vedstyggeligheten desverre. Det kan nok tyde på at kontrollen ved white labs desverre ikke alltid er god nok.

4. jab

jab
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hvordan vet du dette? Kvalifisert testing av white labs posen av uavhengig laboratorium?

5. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg ser du er "ølmann", så hvis "vi" er et bryggeri, er dette kanskje interessant for Left Hand, også?

Kom diastaticus'en ut i bryggeriet? Og hvor vrient var det eventuelt å bli kvitt det?

6. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Haandbryggeriet.

7. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Drammen. Selvfølgelig.

Den kom ut i bryggeriet, ja:(. Jeg husker de ølene der.

8. Stefan W

Stefan W
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Vi sendte prøver direkte til Weihenstephan sine labratorier i Tyskland. Som viste at det var diastaticus i enkelte gjærposer vi hadde fått fra white labs.

jab liker dette.
  9. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Sendte dere uåpnede poser, og det ble bekreftet å inneholde Diastaticus? Ser jo litt ut til at WL sliter litt.

10. Stefan W

Stefan W
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ja.
    Veldig vanskelig. Siden vi fikk gjær som var contaminert i utgangspunktet, så kom den igjen. Jeg tror de fleste bryggeri i Norge har hatt diastaticus på et eller annet tidspunkt.

Finn Berger liker dette.
  11. Stefan W

Stefan W
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jepp.

12. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

[
    Kan jeg spørre om dere vurderte å bytte leverandør? Sikkert ikke så lett mtp at dere har innarbeidet øl med de spesifikke gjærstammene.

Jeg leste her om dagen om søksmålet fra Left Hand mot WL. De fikk kontaminert, og sa at de skulle bytte, gjorde ikke det, og fikk enda mer kontaminert... Sikkert mye forsikringer om renhet i kulissene, men ut av teksten virket det nesten komisk, at de fikk samme smellen igjen, selv om de sa de vurderte/skulle bytte leverandør.

13. Stefan W

Stefan W
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Vi har byttet ja, og bruker blant annet safale 05 istedet for 007 på ipaene våre.

14. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Dette er jo til å bli alvorlig redd av:(.

15. Stefan W

Stefan W
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det tragikomiske for oss var jo at den verste diastaticussmellen kom når vi byttet bryggverk. Ofte vil restsødmen forsvinne før det begynner å boble over, og da tror man gjerne at bryggverket rett og slett ikke tunet inn ifht oppkriftene.

Finn Berger liker dette.
  16. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Vet du tilfeldigvis om andre bryggerier som har slitt med det samme, og evt byttet leverandør?

17. Ole Seglem

Ole Seglem
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Og jeg som akkurat kjøpte min første White Labs gjær, WLP400. Spørs om jeg tlr bruke denne nå :(

18. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Tror egentlig ikke du bør være bekymret. Mange hjemmebryggere bruker WL uten problem.

19. Ole Seglem

Ole Seglem
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nei det er nå ikke så krise om jeg må helle ut 10l, værre for et bryggeri :)

20. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hmmm. Vi lagde jo noen batcher som gikk til h... Vi skyldte på oss sjøl, at vi sjøl hadde forurensa gjæra (for alt gikk tilbake til normalt når vi kasta den batchen gjær), men kanskje vi burde skylde på noen andre?

Del denne siden