Frostvakt gjæringsskap

Hei,

Har tenkt å gå til innkjøp av en liten fryseboks, og tanken var å forsøke dette som gjæringsskap.

Denne skal stå på loftsstuen, så frostvakt er i den forbindelse ikke nødvendig.

Men tanken min var at ved å benytte både kulde og varme opsjonene på min Inkbird, og at dette kanskje var med på få en relativt stabil og fin gjæringstemperatur.

Meningen er å montere føleren inntil gjærinskaret med en lapp med liggeunderlag som isolasjon.

Har vedlagt et bilde som illustrerer det jeg har tenkt.

Håper noen med erfaringer kan gi meg noen tips med på veien.
Kritikk mottas på godt og vondt ;-)

Frostvakten er av typen som selges på Clas Ohlson
http://www.clasohlson.com/no/FrostGuard-varmekabel-/Pr363471000

gjæringsskap.jpg

Sist redigert:
Hvis jeg har forstått det riktig så vil du ha skumplast inntil dunken? Du trenger bare varmekabelen og thats it, du trenger ikke isolere bøtta. Det vil også bli grisete når du får blowout. Og så ville jeg selv kjøpt varmekabel fra ebay til en brøkdel av prisen, hvis du vil spare noen kroner.

Hvis jeg har forstått det riktig så vil du ha skumplast inntil dunken? Du trenger bare varmekabelen og thats it, du trenger ikke isolere bøtta. Det vil også bli grisete når du får blowout. Og så ville jeg selv kjøpt varmekabel fra ebay til en brøkdel av prisen, hvis du vil spare noen kroner.
Tenkte å plassere dunken oppå skumplasten som varmekablene er slisset inni. Altså som et skille mellom bunnen i fryseren og dunken.
Har du noen eksempler på varmekabler fra eBay som jeg kan stole på ?

Det er mange her som har brukt de oransje kablene i flere år uten trøbbel, meg inkludert.

"homebrew heat belt" eller "heating cable", noe deromkring.

Aha. Da er jeg med. Jeg ville heller surret kabelen rundt dunken, for å ikke varme opp kun bunn. Når gjæringen er over så vil det ikke være mye konveksjon i vørteren og da vil bunnen bli varmere, og hvis du måler temperaturen lengre opp så vil du får en treghet i systemet, som gjør at bunnen kan bli for varm. Det er iallefall det jeg ser for meg. Jeg har aldri prøvd å ha et slikt belte under bøtta. En annen greie er at hvis disse ikke har noe å varme opp, så kan det bli passe varmt, og da kan kanskje vil du varme opp skumplasten. Jeg har sett bilde av noen som hadde varmekabel på, men ikke rundt dunken, og da var det noe plast eller noe som smeltet.

Vil et varmeelement i en eller annen form ha den stabiliseringseffekten som jeg ønsker å oppnå eller kan jeg like godt droppe det ?

Det er mange her som har brukt de oransje kablene i flere år uten trøbbel, meg inkludert.

"homebrew heat belt" eller "heating cable", noe deromkring.

Aha. Da er jeg med. Jeg ville heller surret kabelen rundt dunken, for å ikke varme opp kun bunn. Når gjæringen er over så vil det ikke være mye konveksjon i vørteren og da vil bunnen bli varmere, og hvis du måler temperaturen lengre opp så vil du får en treghet i systemet, som gjør at bunnen kan bli for varm. Det er iallefall det jeg ser for meg. Jeg har aldri prøvd å ha et slikt belte under bøtta. En annen greie er at hvis disse ikke har noe å varme opp, så kan det bli passe varmt, og da kan kanskje vil du varme opp skumplasten. Jeg har sett bilde av noen som hadde varmekabel på, men ikke rundt dunken, og da var det noe plast eller noe som smeltet.
Godt nok poeng til å få meg til å droppe den løsninga der ;-) Kanskje en annen type varmekilde, eller slik som du foreslår.

Sist redigert:
Vil et varmeelement i en eller annen form ha den stabiliseringseffekten som jeg ønsker å oppnå eller kan jeg like godt droppe det ?

Det spørs vel på ambient-temp. Leste du skrev at du egentlig ikke trenger det fordi det skal stå på loftet eller noe. Men samtidig, hva hvis du vil gjære noe belgisk? Da vil jeg tro du trenger varmebelte, det blir vel ikke 26 grader på loftet?

Det spørs vel på ambient-temp. Leste du skrev at du egentlig ikke trenger det fordi det skal stå på loftet eller noe. Men samtidig, hva hvis du vil gjære noe belgisk? Da vil jeg tro du trenger varmebelte, det blir vel ikke 26 grader på loftet?
På loftet ja ( 22-24 grader ) Jeg har aldri gjæret noe på 26 grader før, og det er et poeng det du sier.
Tenkte mer på lagertemperaturer på 8-10 grader, om varme i tillegg til kjøle-delen ville hjelpe til med å stabilisere.

På loftet ja ( 22-24 grader ) Jeg har aldri gjæret noe på 26 grader før, og det er et poeng det du sier.
Tenkte mer på lagertemperaturer på 8-10 grader, om varme i tillegg til kjøle-delen ville hjelpe til med å stabilisere.

Nja nei. Jeg gjærer lagere uten varmebelte, og det er greit stabilt med en ITC. Du har jo en stor masse der som har termisk treghet, eller hva man skal kalle det. Så selv om ITC kutter på 0.3 grader under setpoint, og tempen synker til f.eks til 0.5 under setpoint, så vil ikke ølet bli 0.5 grader kaldere enn ønskelig pga denne tregheten i ølet.

Dessuten vil proben måle temperaturen på selve plasten i dunken først, eller stålet hvis du bruker konisk, og kutte tidligere enn det temperaturen i ølet er.

Høres ut som fornuftige ord dette. Tror jeg prøver meg frem uten varme i første omgang. Har aldri brukt varmekilde i kjøleskapet jeg har nå som er på vei på dynga.
Skal bli spennede å erfare fryser som gjæringsskap også. Har kun gjort meg erfaringer med kjøleskap, som forøvrig har holdt en meget stabil og fin regulering av temperaturen på måten det har blitt styrt på.

Jeg bruker en sånn fra biltema i kjøleskap, stiller den på litt under halv efekt

Der er vel ikke effektregulator på disse? Bare en termostat.
Bruksanvisningen skriver noe om at de ikke skal brukes i mindre rom enn 4 kvadrat.
Jeg kan for lite om forsikringer til å gi noen råd rundt dette.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tilbake
Topp