Oppskrift på tysk pils?

Drakk akkurat min siste flaske av den jeg brygget i januar:(. Det var et godt øl! Nå venter jeg på kuldegradene, og i vinter skal det brygges mye av det. 100% pilsnermalt og Mittelfrüh til oppunder 50 IBU. pH i mesken ned til 5.1 - eller lavere? (4,8?)
 
Satte uofisiell ny midtnorsk rekord i antall liter på min speidel 20 nå sist gang jeg brygget denne. Fikk ut 29 liter deilig tysk pils.. Er en slager dette her!
 
Jeg er komplett fersk i denne hobbyen, men med de omtalene som er av dette ølet er jeg jo nødt til å prøve meg på det [emoji3] men jeg har 2 spørsmål:
Hvor mange liter vann til mesk og hvor mange liter til kok? Kanskje det sier seg selv for noen, men ikke for meg. Skulle jeg ha tippet ville jeg sagt 20 til mesk og 30 til kok. Men jeg vil nødig misbruke malt og humle nå med en gang
 
Jeg er komplett fersk i denne hobbyen, men med de omtalene som er av dette ølet er jeg jo nødt til å prøve meg på det [emoji3] men jeg har 2 spørsmål:
Hvor mange liter vann til mesk og hvor mange liter til kok? Kanskje det sier seg selv for noen, men ikke for meg. Skulle jeg ha tippet ville jeg sagt 20 til mesk og 30 til kok. Men jeg vil nødig misbruke malt og humle nå med en gang

Det avhenger helt av ditt oppsett og dine rutiner, så det er vanskelig å gi generelle råd for.

Hvis du aldri har brygget før, er det nok også å anbefale å prøve seg på noe annet enn pilsner som første brygg.
 
Jeg er komplett fersk i denne hobbyen, men med de omtalene som er av dette ølet er jeg jo nødt til å prøve meg på det [emoji3] men jeg har 2 spørsmål:
Hvor mange liter vann til mesk og hvor mange liter til kok? Kanskje det sier seg selv for noen, men ikke for meg. Skulle jeg ha tippet ville jeg sagt 20 til mesk og 30 til kok. Men jeg vil nødig misbruke malt og humle nå med en gang
Hvis du brygger i en kompaktbrygger, er 17-18 liter tilstrekkelig til mesk. Jeg pleier å klargjøre omtrent like mye skyllevann som meskevann, men bruker sjelden alt. Så hvis du sitter igjen med 29-30 liter etter skylling og før kok, så er det passe. Jeg vil sterkt anbefale å alltid bruke en boil-off kalkulator for å beregne sluttvolumet. Det er viktigere å treffe OG enn et gitt volum. Mål SG rett etter at det har kokt opp, og beregn sluttvolumet ut fra denne kalkulatoren: https://www.brewersfriend.com/dilution-and-boiloff-gravity-calculator/
Og pass på at en pilsner koker minst 90 minutter.
 
Hvis du tar sjansen på DMS, ja. Koker sjelden pilsnermalt mindre enn to timer.
Mulig gulvmaltet eller en undermodifisert variant krever litt lengre koketid men aldri i verden om du klarer å sitte igjen med DMS etter 60min kok (med normal avdamping/uten lokk) på "vanlig" pilsmalt.
 
Har du kilder på det? Ikke noe Brülosopy-shait, værsåsnill :)
Det (Brülosophy) var vel en relativt subjektiv vurdering jeg stiller meg tvilende til ja. Spørsmålet er vel av tildels subjektiv og tildels objektiv art. Det vil være DMS sannsynligvis om du koker i 4 timer også men mindre enn om du koker i 2 eller 1. Et sted er det vel en grense for DMS-fri (som ikke er 0) på samme måte som glutenfri osv.

dms.png

Over er vel en labmåling på DMS. Som du ser er det enorm forskjell på type malt. Jeg forsøkte meg på 15 min kok på en Berliner W med 60% pils en gang - det ble grusomt.

Min (og fleres) subjektive mening er at jeg ikke kjenner forskjell på 60 og 90 min kok.
 
Scott Janish er en mann jeg stoler på, og her er en grundig artikkel rundt emnet DMS. Halveringstiden ved kok er 37 minutter. 3/4 er borte ved 90 minutter – og ved 120 minutter er det lite igjen. Anbefaler denne artikkelen – DMS skyldes ikke bare kort koketid. http://scottjanish.com/how-to-prevent-dms-in-beer/
Det var en knallbra artikkel - takk :)

Fint å se at jeg uvitende til relasjonen allerede praktiserer mange av de andre mekanismene for å redusere DMS.
 
Det avhenger helt av ditt oppsett og dine rutiner, så det er vanskelig å gi generelle råd for.

Hvis du aldri har brygget før, er det nok også å anbefale å prøve seg på noe annet enn pilsner som første brygg.
Aldri brygget før, men tenkte dette var litt frem i tid. Har jo så lyst til å brygge alt det snakkes om her. [emoji16]
Har forresten en BB30 :)
 
Gode eksempler fra polet:
- https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/Land/Tyskland/Mahrs-Bräu-Pilsner/p/3827502
- https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/Land/Tyskland/Weihenstephaner-Pils/p/7351402

Hvor nære disse er oppskriften til Kurt skal jeg ikke uttale meg om :)

Personlig har jeg landet på følgende:
OG: 1.048-52
FG: 1.008-12
IBU: 35-45 - jeg har etter hvert gått opp fra "tradisjonell" 35

96-97% Pilsnermalt
3-4% CaraHell

Magnum til ønsket IBU på kokestart (trekk fra de under)
1 g/l Mittelfrüh på 30min
2 g/l Mittelfrüh på 15min
2 g/l Mittelfrüh på 0min

Enten 1-stegsmesk på 65C 90min eller flersteg på 62C-30min, 65C-30min, 70C-30min og utmesk på 77C.

Uansett løsning så bruk enten fosfor-/melkesyre eller syremalt! For å få den riktige "bittet" må det syre til - pH på 5.2/5.1 til kok. Kalsiumsulfat til i alle fall 50ppm kalsium bidrar også.

WLP830 eller 34/70, gjærnæring og O2.

http://brewgr.com/recipe/45874/tysk-pils-recipe?public=true
 
Hvis du brygger i en kompaktbrygger, er 17-18 liter tilstrekkelig til mesk. Jeg pleier å klargjøre omtrent like mye skyllevann som meskevann, men bruker sjelden alt. Så hvis du sitter igjen med 29-30 liter etter skylling og før kok, så er det passe. Jeg vil sterkt anbefale å alltid bruke en boil-off kalkulator for å beregne sluttvolumet. Det er viktigere å treffe OG enn et gitt volum. Mål SG rett etter at det har kokt opp, og beregn sluttvolumet ut fra denne kalkulatoren: https://www.brewersfriend.com/dilution-and-boiloff-gravity-calculator/
Og pass på at en pilsner koker minst 90 minutter.

Den kalkulatoren hjelper deg ikke i den situasjonen hvis du ikke vet hvor mye du koker bort per time. Men den kan likevel være kjekk om du trenger å tilsette vann etter koking og nedkjøling - gitt at du har kokt, nedkjølt vann å spe med.
 
Brygg pils du g0obben. Å få til en ok pils er ikke mer hokus pokus enn andre øl.
Men har du ikke kontroll på gjæringstemperaturen kan du gjerne lage noe annet
hvor humle og/eller malt dominerer.

Laget selv min første pils før jeg ble klar over at det var noe man helst ikke skulle gjøre.
Ble god den. Det som berget meg var Gahr sine ord;
bruk nok gjær, pitch en grad under startgjæringstemperatur som kan være ca 7-8C.
Men det er en tålmodighetsprøve for en nybegynner å gå og se på en vørter som tilsynelatende aldri kommer i gang :)
 
Tilbake
Topp