Erlenmeyerkolbe. Trenger råd.

Vurderer å kjøpe utstyr for å lage gjærstartere. hvor stor erlenmeyerkoble trenger jeg? Brygger 20-25 liter med OG mellom ca 1.055 og 1.070.

Er det kvalitetsforskjell på kolbene? hva skal man se etter? Kan man koke vørteren i kolben på kokeplaten, eller vil den sprekke?
 
Gå for en på 3 liter, kan fint lage 1 liter starter i den, ikke godt å lage 3 liter starter i en 1 liters kolbe.
Jeg har både kina kolber og kolber kjøpt i brygge3butikk, kan ikke si jeg har merka noe forskjel
Kan koke i den om du har "normal" komfyr (går ikke på induktion)
 
Minst 3 liter. Jeg kjøpte 2liters kolbe først, angret ganske fort. Bryggselv har fine kolber(men knuser lett hvis du MISTER DE I VASKEN!). :)
 
Jeg har en 3liter, og den er jeg fornøyd med. Kan kjøre opp mot 2.5liter på en rolig gjær.

Det fine med 3literen er at den går akkurat inn i kjøleskapet vårt uten å ommøblere hyllene..



Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Glemte å si hvor store mine er, 2, 3 og 4, brygger mye 50l batcher og da er 4 greit om det er feks pils, da er en typisk starter hos meg 3l om det er gjær fra gjenbruk som har stått en stund. men du skal ha en god magnetrører for å dra en 3l starter når det beggynner å bli mye gjær (pc vifte er da i svakeste laget og stopper.) jeg har laget rører av en vifte fra ESAB sveisaparat som er på 24 volt, den drar det meste
 
Angrer ikke på at jeg kjøpte 5 liter. Har også en på 2 liter, men den brukes stort sett kun til gjærvasking.
Kjøp 5 liter, så sover du godt om natta når du snurrer store startere [emoji4]
 
Jeg har klart meg med en to liter i alle år siden jeg begynte med gjærstarter. Det skal ikke stikkes under en stol at det har vært tilfeller av plassmangel(gjær på flukt), men ved bruk av foam control, så har til og med fyrrige belgiere holdt seg på plass.
Vil dog anbefale Borosilicate glass, feks Pyrex, som tåler hurtige opp/nedkjølinger uten å sprekke. Ville også gått for en en tre liter, for sjelefred:)
 
Angrer ikke på at jeg kjøpte 5 liter. Har også en på 2 liter, men den brukes stort sett kun til gjærvasking.
Kjøp 5 liter, så sover du godt om natta når du snurrer store startere [emoji4]

Skriver under på dette. Skal du lage startere som er store nok til 25-litersbatcher, og samtidig få nok til å sette av litt til starter til neste brygg, må du lage 3-liters startere - og da må du ha 5-liters kolbe.
 
Veldig mange kolber, også de fra Bryggselv, har en svakhet ved at de har en konkav bunn. Jeg har slitt voldsomt med å få min 5 liters kolbe til å stå støtt oppå magnetrøreren av denne årsaken. Denne buen øker også avstanden mellom magnetene og rørepinnen, som gjør at den lettere hopper av. Om jeg skulle kjøpt nye kolber i dag ville jeg forsikret meg om at de har en helt flat bunn!
 
Veldig mange kolber, også de fra Bryggselv, har en svakhet ved at de har en konkav bunn. Jeg har slitt voldsomt med å få min 5 liters kolbe til å stå støtt oppå magnetrøreren av denne årsaken. Denne buen øker også avstanden mellom magnetene og rørepinnen, som gjør at den lettere hopper av. Om jeg skulle kjøpt nye kolber i dag ville jeg forsikret meg om at de har en helt flat bunn!
Får man helt flat bunn i kolber som skal tåle de tempområdene? Grunnen til at den ikke er helt flat i bunn vil jeg tro at da kunne den sprukket når den blir veldig varm.

Sånn er det med kjeler iallefall. De er konkave i bunn for å ha noe å gå på når de blir varme.
 
Får man helt flat bunn i kolber som skal tåle de tempområdene? Grunnen til at den ikke er helt flat i bunn vil jeg tro at da kunne den sprukket når den blir veldig varm.

Sånn er det med kjeler iallefall. De er konkave i bunn for å ha noe å gå på når de blir varme.

Ja, om du søker på "erlenmeyer flask flat bottom" i google så finner man kolber med flat bunn fra både Kimax, Corning (Pyrex) og en haug andre produsenter. Borsilikat ekspanderer veldig lite ved oppvarming, så det er er veldig resistent mot dettes problemet.
 
Veldig mange kolber, også de fra Bryggselv, har en svakhet ved at de har en konkav bunn. Jeg har slitt voldsomt med å få min 5 liters kolbe til å stå støtt oppå magnetrøreren av denne årsaken. Denne buen øker også avstanden mellom magnetene og rørepinnen, som gjør at den lettere hopper av. Om jeg skulle kjøpt nye kolber i dag ville jeg forsikret meg om at de har en helt flat bunn!

At den lettere hopper av, har vel helst sammenheng med at den balanserer på sentrum av en konveks flate? Så hvis du ikke sentrerer kolben - og dermed magneten i kolben - helt, sklir den fort av. Og om den holder seg på plass, så lager den gjerne mer bråk.

Jeg har en bryggselvrører, og den produserer en del varme, så jeg setter kolben på legoklosser for å redusere oppvarmingen. Og magneten skvetter ikke lettere av av den grunn - tror jeg, da.

Om du har en helt flat bunn, vil ikke da friksjonen mellom magnet og bunn bli større? Men det kan selvfølgelig eventuelt avhjelpes med en oval magnet, eller en med magebånd.
 
At den lettere hopper av, har vel helst sammenheng med at den balanserer på sentrum av en konveks flate? Så hvis du ikke sentrerer kolben - og dermed magneten i kolben - helt, sklir den fort av. Og om den holder seg på plass, så lager den gjerne mer bråk.

Jeg har en bryggselvrører, og den produserer en del varme, så jeg setter kolben på legoklosser for å redusere oppvarmingen. Og magneten skvetter ikke lettere av av den grunn - tror jeg, da.

Om du har en helt flat bunn, vil ikke da friksjonen mellom magnet og bunn bli større? Men det kan selvfølgelig eventuelt avhjelpes med en oval magnet, eller en med magebånd.

At den balanserer har helt sikkert en betydning det og, men det hjalp veldig med mine kolber når jeg erstattet magnetene i røreren med større neodym-magneter. Har en flatbunnet 3 liters kolbe og, og med denne har jeg alltid kunnet skru på 100% hastighet med én gang uten at pinnen har hoppet av. 5 literen (når jeg først har fått den til å stå støtt), samt min brors kolbe med konkav bunn som jeg hadde i sommer er langt verre. Her må jeg gradvis øke hastigheten for at pinnen ikke skal hoppe av, og jeg kan aldri oppnå 100%. Analog styring, men jeg gjetter at ca 50% er maks hastighet jeg kan kjøre på disse uten at ting hopper av.

Bruker forøvrig både ovale, rette og rette med med "magebånd" om hverandre.

Hva slags magnetrører har du? Har aldri opplevd noen varmeutvikling i noen av mine, så er nysgjerrig.
 
At den balanserer har helt sikkert en betydning det og, men det hjalp veldig med mine kolber når jeg erstattet magnetene i røreren med større neodym-magneter. Har en flatbunnet 3 liters kolbe og, og med denne har jeg alltid kunnet skru på 100% hastighet med én gang uten at pinnen har hoppet av. 5 literen (når jeg først har fått den til å stå støtt), samt min brors kolbe med konkav bunn som jeg hadde i sommer er langt verre. Her må jeg gradvis øke hastigheten for at pinnen ikke skal hoppe av, og jeg kan aldri oppnå 100%. Analog styring, men jeg gjetter at ca 50% er maks hastighet jeg kan kjøre på disse uten at ting hopper av.

Bruker forøvrig både ovale, rette og rette med med "magebånd" om hverandre.

Hva slags magnetrører har du? Har aldri opplevd noen varmeutvikling i noen av mine, så er nysgjerrig.

Som sagt; bryggselvrører: https://oslo.bryggselv.no/utstyr------------/400377/magnetrører-bryggselv

Min oppfører seg slik du beskriver. Jeg skrur den opp til ca. klokka 1, men må gjøre det litt forsiktig. På full speed har den en tendens til å hoppe av, men jeg ville aldri kjøre den på den farten pga. varmeutviklingen. Så det funker. Men jeg er ikke happy med den.
 
Som sagt; bryggselvrører: https://oslo.bryggselv.no/utstyr------------/400377/magnetrører-bryggselv

Min oppfører seg slik du beskriver. Jeg skrur den opp til ca. klokka 1, men må gjøre det litt forsiktig. På full speed har den en tendens til å hoppe av, men jeg ville aldri kjøre den på den farten pga. varmeutviklingen. Så det funker. Men jeg er ikke happy med den.

Aha, overså at du skrev "bryggselvrører". Denne syns jeg var voldsomt dyr. Lagt merke til at du kan kjøpe en "Gjærstarterpakke" som inneholder den magnetrøreren, treliters kolbe, røremagnet, spraymalt, gjærnæring og en halvliters laboratorieflaske for 1639 kr, mens om du kjøper *kun* magnetrøreren så koster den 1699 kr? Det forteller meg at du får veldig mye gratis i gjærstarterpakken, eller at magnetrøreren er sterkt overpriset. Jeg gjetter det siste!
 
Tilbake
Topp