Angrer ikke på at jeg kjøpte 5 liter. Har også en på 2 liter, men den brukes stort sett kun til gjærvasking.
Kjøp 5 liter, så sover du godt om natta når du snurrer store startere [emoji4]
Gå for en på 3 liter, kan fint lage 1 liter starter i den, ikke godt å lage 3 liter starter i en 1 liters kolbe.
Jeg har både kina kolber og kolber kjøpt i brygge3butikk, kan ikke si jeg har merka noe forskjel
Kan koke i den om du har "normal" komfyr (går ikke på induktion)
Har du vann i bunnen av gryten der, eller står kolben tørt oppi?Vis vedlegget 33730
Vel, det kan gå på induksjon også. Metoden kan også gi en fordel ved overkok
Særs inovativt.. jeg har dette men burde ha dett, hva gjør vi...Vis vedlegget 33730
Vel, det kan gå på induksjon også. Metoden kan også gi en fordel ved overkok
Jeg lar den bare stå tørtHar du vann i bunnen av gryten der, eller står kolben tørt oppi?
Får man helt flat bunn i kolber som skal tåle de tempområdene? Grunnen til at den ikke er helt flat i bunn vil jeg tro at da kunne den sprukket når den blir veldig varm.Veldig mange kolber, også de fra Bryggselv, har en svakhet ved at de har en konkav bunn. Jeg har slitt voldsomt med å få min 5 liters kolbe til å stå støtt oppå magnetrøreren av denne årsaken. Denne buen øker også avstanden mellom magnetene og rørepinnen, som gjør at den lettere hopper av. Om jeg skulle kjøpt nye kolber i dag ville jeg forsikret meg om at de har en helt flat bunn!
Får man helt flat bunn i kolber som skal tåle de tempområdene? Grunnen til at den ikke er helt flat i bunn vil jeg tro at da kunne den sprukket når den blir veldig varm.
Sånn er det med kjeler iallefall. De er konkave i bunn for å ha noe å gå på når de blir varme.
Veldig mange kolber, også de fra Bryggselv, har en svakhet ved at de har en konkav bunn. Jeg har slitt voldsomt med å få min 5 liters kolbe til å stå støtt oppå magnetrøreren av denne årsaken. Denne buen øker også avstanden mellom magnetene og rørepinnen, som gjør at den lettere hopper av. Om jeg skulle kjøpt nye kolber i dag ville jeg forsikret meg om at de har en helt flat bunn!
At den lettere hopper av, har vel helst sammenheng med at den balanserer på sentrum av en konveks flate? Så hvis du ikke sentrerer kolben - og dermed magneten i kolben - helt, sklir den fort av. Og om den holder seg på plass, så lager den gjerne mer bråk.
Jeg har en bryggselvrører, og den produserer en del varme, så jeg setter kolben på legoklosser for å redusere oppvarmingen. Og magneten skvetter ikke lettere av av den grunn - tror jeg, da.
Om du har en helt flat bunn, vil ikke da friksjonen mellom magnet og bunn bli større? Men det kan selvfølgelig eventuelt avhjelpes med en oval magnet, eller en med magebånd.
At den balanserer har helt sikkert en betydning det og, men det hjalp veldig med mine kolber når jeg erstattet magnetene i røreren med større neodym-magneter. Har en flatbunnet 3 liters kolbe og, og med denne har jeg alltid kunnet skru på 100% hastighet med én gang uten at pinnen har hoppet av. 5 literen (når jeg først har fått den til å stå støtt), samt min brors kolbe med konkav bunn som jeg hadde i sommer er langt verre. Her må jeg gradvis øke hastigheten for at pinnen ikke skal hoppe av, og jeg kan aldri oppnå 100%. Analog styring, men jeg gjetter at ca 50% er maks hastighet jeg kan kjøre på disse uten at ting hopper av.
Bruker forøvrig både ovale, rette og rette med med "magebånd" om hverandre.
Hva slags magnetrører har du? Har aldri opplevd noen varmeutvikling i noen av mine, så er nysgjerrig.
Som sagt; bryggselvrører: https://oslo.bryggselv.no/utstyr------------/400377/magnetrører-bryggselv
Min oppfører seg slik du beskriver. Jeg skrur den opp til ca. klokka 1, men må gjøre det litt forsiktig. På full speed har den en tendens til å hoppe av, men jeg ville aldri kjøre den på den farten pga. varmeutviklingen. Så det funker. Men jeg er ikke happy med den.