Har laget chatbot som regner ut alkoholprosent og mengde skyllevann. Kan noen teste?

Hei,

Har laget en chatbot som regner ut hvor mye alkohol som er i ditt hjemmelagde ØL: Den spør om OG og FG og regner ut alkoholprosent ut fra det. Man må skrive inn hele tall her (altså 52 og ikke 1.052) da det er en begrensning i kalkulatoren som gjør at den kun klarer å regne med maks en desimal. Man kan også skrive "alkohol", "%", "finne alkohol", eller "regne ut alkohol" for å trigge den.

Hadde satt stor pris på om dere kan teste og gi meg en tilbakemelding på
  • Forlsag til andre kodeord eller triggerord
  • Endring av tekst
  • Regner den feil? Bør jeg endre utregning?
  • Er det andre ting som dere mener jeg bør ta med? Eksempelvis bilder, mer info, video ++
  • Andre ting?
Test den gjerne her: m.me/thomasbryggltd

Jeg kommer forresten til å legge ut oppdateringer om min ølbryggerkarriere på facebooksiden, så følg den gjerne om dere har lyst :)

Thomas
 
Hva med finne FG?
Jeg har OG, men den stemmer ikke med ølsettet(ble høyere). Så da vet jeg ikke hva forventet FG blir, men på settet står det forventet ABV. Nå er jeg i startgropa av min ølbryggerkarriere, så jeg vet ikke om dette er relevant, eller OM det funker på den måten. Jeg kan jo lett snu den formelen du kom med, men som sagt jeg vet ikke om det er sånn det virker i praksis [emoji16]
 
Hva med finne FG?
Jeg har OG, men den stemmer ikke med ølsettet(ble høyere). Så da vet jeg ikke hva forventet FG blir, men på settet står det forventet ABV. Nå er jeg i startgropa av min ølbryggerkarriere, så jeg vet ikke om dette er relevant, eller OM det funker på den måten. Jeg kan jo lett snu den formelen du kom med, men som sagt jeg vet ikke om det er sånn det virker i praksis [emoji16]
Det må nok mer til enn en bot for å finne FG når du bomma på OG. En estimert FG kunne man vel fått til, gitt at man visste alle variablene i meske- og gjæringsprosessen, men det ville fortsatt ikke vært til å stole på.
 
Hva med finne FG?
Jeg har OG, men den stemmer ikke med ølsettet(ble høyere). Så da vet jeg ikke hva forventet FG blir, men på settet står det forventet ABV. Nå er jeg i startgropa av min ølbryggerkarriere, så jeg vet ikke om dette er relevant, eller OM det funker på den måten. Jeg kan jo lett snu den formelen du kom med, men som sagt jeg vet ikke om det er sånn det virker i praksis [emoji16]

Må nesten prioritere denne og helst perfeksjonere den. Fungerte den greit eller? Kom gjerne med tilbakemeldinger på hvordan den fungerer!
 
Det må nok mer til enn en bot for å finne FG når du bomma på OG. En estimert FG kunne man vel fått til, gitt at man visste alle variablene i meske- og gjæringsprosessen, men det ville fortsatt ikke vært til å stole på.
Som sagt så har jeg akkurat begynt med dette og er usikker på hvordan det funker. Men regnet i grunn med at det var noe sånt svar jeg kom til å få ja [emoji16]
 
Hei, kom på en ting når e testet den i går når jeg tappet ett brygg. Hva med mulighet til å selv trykke inn hvor mange g/l sukker man tilsetter for karbonering? Evt opplyse om hvor mange gram du har i ditt regnestykke. [emoji16]
 
testa nå, men jeg er ikke enig i den (tror jeg). Vil tro det er mange forskjellige faktorer som slår inn her i forhold til hva slags utstyr man har i forhold til hvor mye skyllevann man trenger. kan jo brukes for å gi en pekepinn da. ellers tror jeg det som sagt er mye utstyrsspesifkt hvor mye man bruker.
Hva er sluttvolum? går ut i fra det er etter kok?
og så fikk jeg ikke valgt beregning av skyllevann etter jeg først hadde testet en gang.
upload_2017-11-29_22-38-4.png
 
Den var jo ganske spesifik.. Folk har forskjellig maltabsorbering og avkok, hvor mye fra mesk som blir med over til en evt kokekjele. og hvor mye som legges igjen i kokekjele. 4% krymp etter kok stemmer ikke for de som pitcher kveik på f.eks 40 grader,, men er vel nært nok hvis man jobber med ca-tall.
 
testa nå, men jeg er ikke enig i den (tror jeg). Vil tro det er mange forskjellige faktorer som slår inn her i forhold til hva slags utstyr man har i forhold til hvor mye skyllevann man trenger. kan jo brukes for å gi en pekepinn da. ellers tror jeg det som sagt er mye utstyrsspesifkt hvor mye man bruker.
Hva er sluttvolum? går ut i fra det er etter kok?
og så fikk jeg ikke valgt beregning av skyllevann etter jeg først hadde testet en gang.
Vis vedlegget 34360
Takk for at dere tester!! Setter veldig pris på det og ikke minst tilbakemeldinger! Er helt enig i at det er ekstremt mange faktorer som slår inn her og den er kun ment å gi en pekepinn. Jeg kommer til å teste den på min Speidel fremover og justerer den nok etter å ha gjort meg erfaringer. Håper jo at andre også kan ha nytte av den. Så om den kan gjøres mer "universell" tar jeg imot innspill på det :)

Har gjort endringer nå slik at du får opp en forklaring i starten samt mulighet for ny utregning etter at den gamle er ferdig. Ser det bedre ut?
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp