HansV skrev:Bør jeg fjerne det tykke skummet som legger seg på toppen under oppkok og i starten av kokingen?
Regner med at dette kommer fra proteinutskilling og sikkert ikke gjør noe bra for ølet.
Koker ikke vekk, men blir med i bunnfellingen.Tor Gilje skrev:HansV skrev:Bør jeg fjerne det tykke skummet som legger seg på toppen under oppkok og i starten av kokingen?
Regner med at dette kommer fra proteinutskilling og sikkert ikke gjør noe bra for ølet.
Nei det koker vekk, ikke noe å være redd for.
magne1972 skrev:Koker ikke vekk, men blir med i bunnfellingen.Tor Gilje skrev:HansV skrev:Bør jeg fjerne det tykke skummet som legger seg på toppen under oppkok og i starten av kokingen?
Nei det koker vekk, ikke noe å være redd for.
Som sagt, spiller ingen rolle, men skummer man av blir det mindre gruff i bunn etter kok.
En annen ting er hvilken innvirkning det muligens har på humlen.
DET har jeg lurt på. Jeg har forsøkt begge deler, men er neimen ikke sikker![]()
Som tor sier er det ikke et problem. Det er stort sett proteiner som felles ut.HansV skrev:Ok, det høres greit ut. Men er det noen som kan si meg hva dette skummet kommer av?
Nei, det er helt klart utskilling av proteiner. Barnelærdom i kokkefaget at man skal skumme av når man koker kraft, supper etc.Brynsj skrev:Min første tanke er at det kommer av utskilling av oksygen i vørteren, som får urenheter til å legge seg som skum på toppen. Det dannes mindre skum etterhvert som det blir løst mindre oksygen. Derfor er det alltid mest skum i begynnelsen av kokeprosessen.
Ved bruk av mørkere malt er 60 min nok. Pilsmalt/lagermalt utvikkler bedre dms.Chrissor skrev:Mest for sikkerhets skyld når det gjelder ale. Men ved 90 min koking så for man hot break og man blir i større grad kvitt DMS (viktigere jo lysere ølet er).
Hot break får man ikke ved lang kok, men ved hurtig oppkok/kraftig kok i starten.Chrissor skrev:Mest for sikkerhets skyld når det gjelder ale. Men ved 90 min koking så for man hot break og man blir i større grad kvitt DMS (viktigere jo lysere ølet er).
Jeg øser bort det tykkeste skummet for å unngå å koke over, gjelder jo å ha mest mulig vørter til kokHansV skrev:Bør jeg fjerne det tykke skummet som legger seg på toppen under oppkok og i starten av kokingen?