HansV skrev:Bør jeg fjerne det tykke skummet som legger seg på toppen under oppkok og i starten av kokingen?
Regner med at dette kommer fra proteinutskilling og sikkert ikke gjør noe bra for ølet.
Koker ikke vekk, men blir med i bunnfellingen.Tor Gilje skrev:HansV skrev:Bør jeg fjerne det tykke skummet som legger seg på toppen under oppkok og i starten av kokingen?
Regner med at dette kommer fra proteinutskilling og sikkert ikke gjør noe bra for ølet.
Nei det koker vekk, ikke noe å være redd for.
magne1972 skrev:Koker ikke vekk, men blir med i bunnfellingen.Tor Gilje skrev:HansV skrev:Bør jeg fjerne det tykke skummet som legger seg på toppen under oppkok og i starten av kokingen?
Nei det koker vekk, ikke noe å være redd for.
Som sagt, spiller ingen rolle, men skummer man av blir det mindre gruff i bunn etter kok.
En annen ting er hvilken innvirkning det muligens har på humlen.
DET har jeg lurt på. Jeg har forsøkt begge deler, men er neimen ikke sikker
Som tor sier er det ikke et problem. Det er stort sett proteiner som felles ut.HansV skrev:Ok, det høres greit ut. Men er det noen som kan si meg hva dette skummet kommer av?
Nei, det er helt klart utskilling av proteiner. Barnelærdom i kokkefaget at man skal skumme av når man koker kraft, supper etc.Brynsj skrev:Min første tanke er at det kommer av utskilling av oksygen i vørteren, som får urenheter til å legge seg som skum på toppen. Det dannes mindre skum etterhvert som det blir løst mindre oksygen. Derfor er det alltid mest skum i begynnelsen av kokeprosessen.
Ved bruk av mørkere malt er 60 min nok. Pilsmalt/lagermalt utvikkler bedre dms.Chrissor skrev:Mest for sikkerhets skyld når det gjelder ale. Men ved 90 min koking så for man hot break og man blir i større grad kvitt DMS (viktigere jo lysere ølet er).
Hot break får man ikke ved lang kok, men ved hurtig oppkok/kraftig kok i starten.Chrissor skrev:Mest for sikkerhets skyld når det gjelder ale. Men ved 90 min koking så for man hot break og man blir i større grad kvitt DMS (viktigere jo lysere ølet er).
Jeg øser bort det tykkeste skummet for å unngå å koke over, gjelder jo å ha mest mulig vørter til kok og da er det ikke alltid så mye å gå på før skummet kryper over kanten på kjelen.HansV skrev:Bør jeg fjerne det tykke skummet som legger seg på toppen under oppkok og i starten av kokingen?