Metall Spon fra monster mill?

Har nylig gått til innkjøp av en ny monster mill mm3 fra brygg selv. Etter at jeg gikk over til og kverne selv har jeg oppdaget metalspon i pumpa på min speidel. Da impelleren er magnetisk samler det seg på den. Ikke store mengder det er snakk om. Tenker umidelbart at dette må komme fra valsene på mølla. Noen andre som opplever det samme?
 
Sitter som et skudd på valsene mine også. Jeg ser at mm3 2.0 har herdet valser. Jeg gikk for den rimeligste varianten! Men uansett ikke det man forventer til den prisen. Leser på monster mill sine sider under reklamasjon: What is the Warranty on a Monster Mill?

Let me start by saying that I'm not a Lawyer. There is no "legalese" in the Monster Mill Warranty. Our Warranty is simple...Your satisfaction is guaranteed or you get your money back. If you buy a mill, and you don't like it, mail it back to us and we will refund your money. If it doesn't perform up to your satisfaction, mail it back to us and get a refund. Basically, we want you to be happy with your mill. The last thing we want is an unsatisfied or disappointed customer. There is nothing more depressing than paying hard earned dollars for something, and feeling bad about it.

Tar en tur innom bryggselv og hører hva de sier..
 
Du har helt rett. Det er rester fra maskinering av rullene. Fikk akkurat det samme hos meg når jeg kjøpte ny MM3. La merke til det også før jeg knuste malt første gang og prøvde å blåse bort med kompressor. Fikk bort endel, men ikke alt.

Ingen grunn til bekymring.
 
Da er det nok et herdet martenittisk verktøystål (ikke 18/8 austenittisk). Og det er vel viktig med hardt stål i disse valsene framfor formbarhet og sveisegenskaper.
Litt dårlig at det ikke er rengjort for spon fra produsenten.
 
Med så mykje stein og stål som er i nokre malt typer er ein del slitasje på ruller heit normalt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Med så mykje stein og stål som er i nokre malt typer er ein del slitasje på ruller heit normalt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Har du funnet metallbiter i malten? Småstein er ikke så sjeldent forekommende, men stål?

Jaja, det bunfelles vel i alle fall:).
 
Tenkte å gå over valsene med en kraftig magnet før jeg kverner neste gang, se om det evnt samler seg den og ikke i pumpa.
 
Tilbake
Topp