En sukkerbit per 0,33 flaske?

Mener å ha lest at sukkerbiter inneholder litt annet enn sukker, og at det derfor ikke anbefales. Sist slengte jeg bare sukker rett i flaskene. da kan du i hvert fall få den mengden du vil ha.
 
Det ble sukkerbiter denne gangen. Har hatt suksess med det før, men da har jeg brukt 2 stk på 0,5 liter. 1 på 0,33 blir kanskje litt i minste laget. De veier 2,2 gr pr stk så i teorien skulle det være nok om det er rent sukker og ikke noe annet som du sier.
 
2,2 gr pr 0,33 blir da 6,67 pr liter. Ser dette er lite til saison. Hadde foretrukket 8-9 gr pr liter. Jeg kan jo dele sukkerbiter i 2, desinfisere de i ovnen , åpne flaskene og korke på nytt? Om jeg gjør det nå før kullsyren har utviklet seg vil det vel gå bra? ellers vil det vel skumme over?
 
De fleste tapper om til et rent kar før flasking. I dette tilsettes sukkerlaken slik at det blandes godt. tapper du rett fr gjæringskaret uten omstikking?
 
Har sluttet med å stikke om ja.

Rett fra karet.

De fleste? Det er ett ekstra steg og for hvert ekstra steg øker infeksjonsfaren og oksiderings-faren så jeg ser ikke helt fordelen? Nå er jeg litt lat også så det å vaske ett ekstra kar ble for mye hassel for meg;)
 
Med lake kan kanskje bruke doseringssprøyte-silikonslange-stiv slange.
Fungerer det når jeg tar opp prøve gjennom gummiproppen i bøtta under/etter gjæring.
Silikonslangen er da skjøtestykke til en stiv slangebit.
 
Bør jeg jekke opp de jeg flasket eller bare la det stå til? Brukte belle saison og den stoppet på 1,004. Den kan vel i teorien fortsette litt på flaske?
 
Det var litt av grunnen til at jeg tok bare 1. har 2 i PET flaskene mine (0,5) men de har jeg mer kontroll på siden jeg kan kjenne når trykket blir for meget. Den smakte ferdig men kan sikker gå lenger ned for alt jeg vet (stod i 3 uker)
 
Belle Saison har aldri stoppet over 1,001 for min del.. Grådig sak den gjæren der..
Kan - utfra det jeg har hørt fra andre - gå under 1,0 i FG også..
 
Tilbake
Topp