Innkjøp av mikrobryggeri/bryggemaskin

Ja, da er tiden inne for og bevege seg fra ekstrakt til all grain brygging.
Pappa er interessert i og kjøre på med utstyr og spanderer dette til gården om jeg står for bryggingen :p

Så da er egentlig spørsmålet hva en bør gå for?
Budsjett er rundt 10-14000kr

Har gjeringskar og det som brukes til ekstrakt brygging.
 
Legg gjerne en del av budsjettet i tempstyring under gjæring hvis du ikke har det fra før.

F.eks GF + fatpakke + tempkontroll under gjæring så burde du havne ganske grei budsjettvis.
 
Hvor mye er det planer om å brygge, og hvor stor er interessen for å gjøre egne modifikasjoner?

Om man er usikker tror jeg at jeg ville startet med en BIAB løsning, gjæringskontroll og evt fat.
 
Jeg startet ut med en 50L speidel. En flott maskin som brygger bra øl. Dog begynte jeg å henge meg opp i begrensningene maskinen har, på stort øl etc. Derfor solgte jeg og sitter i dag med et 3 kjelers bryggeri som jeg ikke har slike begrensninger med. Og som fungerer utmerket synes jeg. For meg var dette helt riktig.
Dersom det er veien du velger er det ikke dumt å starte med et litt forseggjort BIAB sett, dvs en god og stor nok gryte, og en god varmekilde. Så kan du utvide underveis. Tar dog noe mer plass enn en bryggemaskin.
 
Jeg startet med BIAB. Det lærte jeg mye av, og da jeg oppgraderte til Grainfather ble det meste av utstyret med videre. Jeg bruker BIAB-kjelen til varming av skyllevann nå.
 
Tenker nok at 20 liters batcher er mer en nok.
1-2 brygg i måneden kanskje?
Jeg hadde fortsatt ikke kjøpt en eneste kjele som er mindre enn 50 liter... Starter du med BIAB og går til flere kjeler baller det på seg og da er det ikke mye du får brukt en 36liters kjele til. Hadde jeg vært deg ville jeg investert i en 50 liters kjele, en varmekilde, pumpe og en kjøler. Det er ikke noe problem å brygge lite på et stort BIAB oppsett.
 
Jeg har både bryggemaskin å trekjelers.. ALT er jo enklere på en bryggemaskin, men du har mange begrensninger som @Ekornskurken nevnte over her. Så det spørs jo hva du er utetter.. mtp hvilket øl du har i handen nå tråden, så har jeg inntrykk av at du også liker endel store-øl, å da er et 3-kjelers veldig greit.( eventuelt to kjelers med biab)
 
TS spør egentlig om bryggemaskin, så det er det jeg har tatt utgangspunkt i. Men som andre sier, hvis du ikke har noe i mot å bygge litt så er det artig med et DIY trekjelers oppsett. Men skal jeg legge til min mening om flerkjelersoppsett så synes jeg to-kjelersoppsett er bedre enn tre. Men det er smak og behag. Jeg prøver å være konsistent og forutsi hva jeg ender opp med, og legge i minst mulig arbeid og fiksfakseri under bryggedagen ,slik sett er to kjeler lettere enn tre. Og det blir mindre vasking, bygging og vedlikehold, og enklere bryggedag. Men du har noen flere muligheter med trekjelers.

Men skal du bygge flerkjelersoppsett, som er modulært og du er egentlig ikke låst til noe, som er herlig, så ville jeg brukt vanvittig mye tid på research. Du vil finne nesten like mange svar som det er bryggere på hvordan man "skal/bør" lage et slikt oppsett. Det tok meg tre oppsett før jeg landet på mitt fjerde som jeg aldri ville byttet bort. Det som veier tyngst er hva du selv vil oppnå med et sånt oppsett.
 
Ja, nå er det egentlig bryggemaskin som er ønskelig.
Hvilke ''begrensninger'' er det snakk om på disse?

Tenker nok for det meste og brygge sett som Kinn,Amundsen og slikt.
No egen komponering kan det nok bli, men ikke noe avanserte greier. IPA, Pale Ale og kanskje noe mer.
 
Budsjett tatt i betraktning vil jeg tro du lander på en Grainfather. Størrelsen er fin for ferdige øl-sett og du får med en motstrømskjøler til ca 9000kr. En Speidel på samme størrelse koster ca 16000kr.
 
Har ikke grainfather selv men ser den høster jo mange godord her på forumet, samt at de har klart å prise den i mellomskiktet.
 
Ja, nå er det egentlig bryggemaskin som er ønskelig.
Hvilke ''begrensninger'' er det snakk om på disse?

Tenker nok for det meste og brygge sett som Kinn,Amundsen og slikt.
No egen komponering kan det nok bli, men ikke noe avanserte greier. IPA, Pale Ale og kanskje noe mer.
Begrensningen jeg snakker om er i utgangspunktet en begrensning i mengde malt, som gjør at man ikke får lage så sterkt øl (høy OG) som man måtte ønske. Det er rett og slett ikke plass i maltrøret i en Speidel, uten at man må ty til spraymalt eller dobbelmesking. Når det er sagt var det aldri et stort problem for meg, da flesteparten av ølene jeg lager er innafor, det var bare de få gangene jeg laget en sterk IPA eller annet samt at tanken på begrensningen irriterte meg.
 
Begrensningen jeg snakker om er i utgangspunktet en begrensning i mengde malt, som gjør at man ikke får lage så sterkt øl (høy OG) som man måtte ønske. Det er rett og slett ikke plass i maltrøret i en Speidel, uten at man må ty til spraymalt eller dobbelmesking. Når det er sagt var det aldri et stort problem for meg, da flesteparten av ølene jeg lager er innafor, det var bare de få gangene jeg laget en sterk IPA eller annet samt at tanken på begrensningen irriterte meg.
Det er ikke noe problem med Grainfather, da den skal klare 10 kg.
 
Det er ikke noe problem med Grainfather, da den skal klare 10 kg.
Det kan godt tenkes, jeg kjenner ikke GF så godt. Men det står 9 kg i den oppgitte infoen til GF, og med tanke på at Speidelen min kunne ta 12 kilo, er jeg ikke sikker på om jeg hadd vært fornøyd med det. Men jeg har ikke prøvd den, og det virker som en god maskin.
 
Det kan godt tenkes, jeg kjenner ikke GF så godt. Men det står 9 kg i den oppgitte infoen til GF, og med tanke på at Speidelen min kunne ta 12 kilo, er jeg ikke sikker på om jeg hadd vært fornøyd med det. Men jeg har ikke prøvd den, og det virker som en god maskin.
12 kg på 20-25 liters brygg? Jeg har aldri brukt mer enn 8 kg på 20 liters brygg, så 9-10 kg er innenfor. Om man trenger mer så kan man alltids bruke spraymalt.
 
Jeg liker Grainfather (det er den jeg bruker) og spesielt Connect-styringen av meskeprosessen er helt rå, men den er ikke idiotsikker. Mange klager f.eks. over at humle tetter pumpefilteret, mens andre sier det er null problem bare man bruker whirlpool. Pakningene i maltrøret kan være noe herk når de begynner å hoppe av når ristene skal på plass. Løsningen med glasslokket med kjøleren oppå er litt håpløs om man faktisk skal bedrive whirlpool og evt humletilsetning etter at den er koblet til. Men disse svakhetene finnes det triks for å løse. Jeg bruker f.eks. humlefilter og en høy stol for kjøleren. Når det gjelder kapasitet så er det vel en typisk "kit-size". Den har altså en kapasitet til å takle de aller fleste all grain-ølkitene man får kjøpt, men heller ikke så mye mer.

Men hvor mye trenger man? Jeg brygger alene, og liker å brygge relativt ofte for å teste nye oppskrifter. Om jeg brygger en gang i måneden og kun brygger 12 liter hver gang, så får jeg ikke drukket alt, selv med gjester på grillfester og lignende. Jeg tenker at den holder hvis man brygger alene og bruker fat. Og den duger også hvis man flasker og er som meg og er inntil to stykker.

Men du kan ha helt andre behov.
 
Tilbake
Topp